loading
views

Maarten Wienbelt over vraag en aanbod ICT’ers

Maarten Wienbelt over vraag en aanbod ICT’ers

Afgelopen maandag organiseerde Company You een Banenrally-ICT, waarbij de deelnemers tips kregen van Nico Schraag voor een succesvol sollicitatieproces.

Daarna werden ze ieder naar geselecteerde opdrachtgevers gereden voor een gesprek over een vacature.

Company You

Special guest was voormalig autocoureur Arie Luyendijk. Hij stak de werkzoekenden een hart onder de riem. “Succes is een kwestie van volhouden, blijven netwerken en geluk hebben. In werkelijkheid komt het niemand aangewaaid,” vertelde hij vanuit zijn eigen ervaring.

De communicatie over de banenrally was een knipoog naar een voorbije tijd, toen er geen eind leek te komen aan de vraag naar IT’ers en de bemiddeling in handen was van ‘snelle jongens’, accountmanagers van wie het de voornaamste taak was dagelijks als taxichauffeurs kandidaten naar klanten te brengen tegen een riante vergoeding.

De wereld ziet er inmiddels anders uit.
Er is vraag naar IT-professionals, maar er zitten ook duizenden talentvolle ICT’ers werkloos thuis.

Het proces van vraag en aanbod kan veel beter, vindt Maarten Wienbelt, directeur van Company You.
de-inschrijving.nl
Met de-inschrijving.nl wil hij de bemiddeling van ICT’ers stroomlijnen.

Ruis eruit
“Het idee stamt al uit 2007 toen ik operationeel directeur was bij Corso. Vanuit onze broker rol waren wij jarenlang bezig met de vraag hoe we zoveel mogelijk professionals zo efficiënt mogelijk op opdrachten konden plaatsen. Corso behaalde in die tijd 200 miljoen euro omzet in Nederland. Daarvan kwam 90 procent voort uit vraag en aanbod die rechtstreeks tot stand was gekomen terwijl wij de afhandeling deden. Wij hadden zelf ook accountmanagers en recruiters in dienst die 100% moesten aanbieden op de aanvraag van de opdrachtgevers. Toch kwam daar nauwelijks business uit. Dat kwam door de enorme hoeveelheid ruis in het proces.

Stel, een ministerie heeft mensen nodig. Het heeft een afdeling die mensen inhuurt via recruiters. Zij sturen de aanvraag door naar de brokers, die sturen het door naar de hele markt. Voor je het weet, heb je een keten van partijen die allemaal bij het proces betrokken zijn. Tezamen creëren zij veel onduidelijkheid terwijl de opdrachtgever op dat moment direct een kandidaat nodig heeft. Een moeizame praktijk.”

AamigoO
“Hoe kunnen vraag en aanbod elkaar beter vinden? vroeg ik me af. Het is een lange zoektocht geweest. Ik kwam onder meer uit bij het online concept van AamigoO, dat nooit werkelijk van de grond is gekomen. Inmiddels is AamigoO omgedoopt tot Source, maar dat is nog altijd een broker met een vrij traditionele dienstverlening.”

NVUB
“Vanuit mijn interesse voor de vraag hoe opdrachtgevers en werkzoekenden dichter bij elkaar kunnen worden gebracht, werd ik bestuurslid bij de NVUB, een kleine branchevereniging, die zich inzet voor een cao die mensen van werk-naar-werk wil brengen via een gezamenlijke werkgeverspool. Die transitiepool is sinds juli dit jaar in werking.”

Werk.nl niet voor IT-matching
“Ik las eerder dit jaar in de Automatiseringsgids dat inmiddels 13.000 IT’ers beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt. Ik had zelf vanaf 1996 tot 2010 met name IT’ers bemiddeld.
Ik heb toen het UWV gebeld. “De profielen in Werk.nl bevatten te weinig informatie voor IT-bedrijven om daar de professionals uit te kunnen selecteren die zij nodig hebben”, zei ik. “Kunnen we een pilot aangaan waarbij wij proberen die profielen er uit te halen en ze te verrijken met de juiste informatie voor IT-organisaties die personeel zoeken?”

Pilot in Rivierenland
“Voor die pilot hebben we 2500 mensen aangeschreven in de regio Rivierenland. Er kwamen 70 mensen opdagen, wat aantoont hoe gedemotiveerd de meesten zijn; ze hebben geen vertrouwen meer in zulke initiatieven. De 70 mensen die wel de moed opbrachten, kwamen naar onze workshop in Tiel op het Beursplein. Het heeft ons erg veel tijd gekost om voor die 70 mensen het individuele profiel goed op orde te brengen voor de markt van de IT-werkgevers. Allemaal handwerk. We hebben met al die mensen persoonlijk gepraat tot hun profielen voldoende waren verbeterd. Vervolgens brachten we hun profielen in bij Spinweb, waar zo’n 700 IT-bedrijven bij zijn aangesloten. Toen begon het te lopen. Van die 70 mensen hebben inmiddels zo’n 30 een baan gevonden. Een aantal daarvan is bij ons onder contract gekomen.

Daarna heb ik een afspraak gemaakt met Marieke Duijndam. Zij is landelijk adviseur van de Werkgeversdienstverlening van het UWV. Ik wilde de aanpak graag breed uitrollen. Tegelijk besefte ik dat het veel tijd zou kosten om iedere keer met elk profiel dagenlang bezig te zijn voor het goed genoeg is voor een effectieve selectie door IT-organisaties. Daarom heb ik contact gezocht met HRMatches. Zij hebben een systeem ontwikkeld waarbij bedrijven enerzijds rechtstreeks over kandidaten kunnen beschikken. Anderzijds kunnen werkzoekenden geautomatiseerd een profiel maken en een aantal analyses doen, waardoor ze zichzelf op een betere manier in kaart brengen. Dat levert een verrijkt profiel op; een soort portfolio.”

Samenwerking met HRMatches
“Vanuit die samenwerking zijn we nu dit hele proces aan het automatiseren. Via de-inschrijving.nl zorgen we dat de mensen meteen hun profiel kunnen multi posten naar jobboards en andere partijen, zodat ze veel sneller worden gevonden en overal ook ‘in de juiste bak’ terecht komen. Want het ene bedrijf werkt met Monsterboard, het andere met Werk.nl en weer een andere met Jobbird. Je kunt niet eisen dat ze allemaal overstappen naar 1 systeem. Zij kunnen nu met hun vertrouwde systemen blijven werken, maar vinden wel snel veel meer kandidaten.”

Solliciteren een drama
“Voor werkzoekenden is het momenteel een drama om te solliciteren. Tien jaar geleden bladerde je nog door een stapel kranten met echte vacatures. En nu mag je naar internet. Er zijn wel 60.000 websites met vacatures. Op een of andere manier hebben we in Nederland weten te realiseren dat in de huizenmarkt iedereen weet dat hij naar Funda moet als hij een huis wil kopen of verkopen. Maar de arbeidsmarkt is nog altijd een heel diffuus wereldje met weinig transparantie.”

Wat is het probleem bij de bemiddeling van ICT’ers?
Wienbelt schetst een aantal drempels:

1) “Werk.nl zou het Funda van de arbeidsmarkt moeten zijn maar de IT-werkgevers kunnen daar hun mensen niet vinden.”

2) “Vooroordelen en leeftijd. Capgemini wilde in 2011 een discussie aangaan met het personeel over een stukje demotie, want hun omzet liep terug. Die discussie is door vakbond CNV afgeschoten. Capgemini had in 2011 nog 8000 mensen in dienst, nu nog slechts 3000 mensen. Voor HP EDS geldt hetzelfde. Er is dus veel beschikbaar wat ouder talent.”

3) “Pensioenstelsel. Mensen moeten in hun laatste tien werkzame jaren nog de helft van hun pensioenpot bij elkaar sparen. Afgezien van de problemen met aansluiting van pensioenenpremie over verschillende sectoren. Kunnen mensen dan niet afstand doen van die pensioenpremie, zodat ze in ieder geval aan de slag kunnen, denk je dan. Maar dat durven werkgevers toch niet aan. Als er iets misgaat en/of er nog een nabestaande is die aanspraak maakt op die premie, ben je als bestuurder hoofdelijk aansprakelijk voor niet gedane pensioenbetalingen. Dat maakt werkgevers kopschuw.”

4) “Angst bij werkgevers voor het aanbieden van een dienstverband. Veel bedrijven werken nu liever samen met zzp’ers. Inmiddels wil het kabinet de VAR webmodule invoeren. De inlener moet dan mee gaan tekenen voor de vraag of het formulier klopt en er geen gezagsverhouding bestaat. Wie in een gezagsverhouding werkt, kan niet freelancer zijn. Ook dat risico remt de inhuur van professionals af.”

5) “Kennismigranten. Veel bedrijven neigen naar een voorkeur voor mensen uit India. Ik zie inmiddels wel weer kansen ontstaan door reshoring, het terughalen van werk. Het onderhoud van grote oude systemen is naar India gegaan, terwijl de kennis van die systemen in Nederland is, bij de mensen die nu allemaal een WW-uitkering hebben en die bij organisaties zoals HP EDS, Capgemini en Atos buiten de boot zijn gevallen.”

Kansen
“Er zit erg veel talent thuis. En dat talent is ook realistisch. Wij spreken regelmatig kandidaten die een salaris hadden van 6.000 tot 7.000 euro per maand omdat zij indertijd een enorme carrière hebben doorgemaakt. Diezelfde mensen zeggen nu: ‘ik ben heel erg blij met een baan voor 3.500 euro per maand.’ Dat biedt kansen als je gaat uitrekenen wat dat per uur kost. Maar natuurlijk blijven er ook nog heel veel uitdagingen, zeker voor de werkzoekenden.”

NUG-ers
“Als je 20 jaar bij een bedrijf als Capgemini hebt gewerkt, ben je onthand als je werkloos raakt. Bij de organisatie werd alles voor je geregeld. Je kon naar de Academy, je kreeg training. Ze hielpen je met je profilering en ze wonnen steeds weer aanbestedingen om jou aan het werk te houden. Als werkzoekende ben je op jezelf aangewezen. Dat is voor heel veel mensen enorm wennen. Bovendien groeit de populatie van NUG-ers (niet uitkeringsgerechtigden) heel hard. Van zo’n 211.000 mensen is dit jaar de WW-uitkering afgelopen. Die zitten thuis, zonder bijstand, want als je nog een vermogen hebt, groter dan 8000 euro, door bijvoorbeeld een overwaarde van je huis en omdat je spaarzaam leefde, mag je van de bijstand eerst je vermogen opmaken. In 2008 waren er 27.000 NUG-ers. Dat schiet nu omhoog naar 200.000. Schrijnend.”

ICT’ers bij Banenrally
“De kandidaten voor de Banenrally-ICT hebben bijna allemaal een hbo-niveau. Velen daarvan hebben ervaring als leidinggevende en/of als projectleider. Er is onder de deelnemers veel kennis van ontwikkeling en van het beheren van omgevingen, of van het neerzetten van omgevingen.”

Transities
“We hebben ieders inzet nodig, want het transitiebeleid, het zorgen dat mensen van werk-naar-werk kunnen gaan, blijft een enorme uitdaging voor iedereen op de arbeidsmarkt.”

Interview: Hinke Wever, FlexNieuws

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek