loading
views

Goed opdrachtgeverschap voor interim professionals

Goed opdrachtgeverschap voor interim professionals

Hoe komt een goede werksfeer tussen opdrachtnemer en opdrachtgever tot stand?

Sommige bedrijven kopen externe werknemers in op dezelfde manier als ze een doos pennen zouden inkopen, stelt hoogleraar Ondernemerschap Arjan van den Born aan de Universiteit van Tilburg op ZiPconomy.

“Projecten waarbij halverwege de betaling stopt omdat het potje leeg is, zzp’ers inhuren voor projecten die nog totaal niet goed geregeld zijn.”

Voorbeelden van slechte opdrachtgevers zijn er met andere woorden genoeg. Over goed opdrachtgeverschap en over hoe opdrachtgevers het beste met zelfstandig professionals omgaan, is echter nog veel onbekend. Terwijl organisaties wel in toenemende mate structureel gebruik van hen maken.
Arjan van den Born

Grootschalig onderzoek
In een grootschalig onderzoek door de Universiteit van Tilburg onder leiding van prof. dr. Van den Born, wordt interim professionals daarom gevraagd naar hun positieve ervaringen met opdrachtgemers. Wat maakt een bedrijf een goede opdrachtgever? En hoe komt een goede werksfeer tussen opdrachtnemer en opdrachtgever tot stand?
Het onderzoek bestaat uit een online enquêtes die wordt afgenomen onder zowel zelfstandigen als opdrachtgevers en professionals die verantwoordelijk zijn voor de inhuur van ZP’ers. Zo ontstaat een visie van 360 graden op het begrip ‘Goed Opdrachtgeverschap’, wat dit onderzoek uniek maakt. Het onderzoek kan ook zichtbaar maken welke rol er in deze is weggelegd voor bemiddelaars. Begin november worden de eerste resultaten verwacht.

“Goed opdrachtgeverschap is net een stapje meer zetten dan waar je toe verplicht bent”
“Goed Opdrachtgeverschap is een containerbegrip. Ons onderzoek moet daar meer handen en voeten aan geven,” zegt Van den Born. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar tarieven en contracten. “Een goede opdrachtgever moet net een stapje meer zetten dan waar hij toe verplicht is.”

Engagement nodig
Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat een professional betrokken is bij een inhuurorganisatie, en zijn kennis deelt met het bedrijf? “Als een organisatie externen inhuurt voor innovatieve projecten, is een hoog niveau van engagement nodig. Je wil dat degene die je inhuurt zijn kennis deelt,” zegt Van den Born. “Als de opdrachtgever voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten, en niet investeert in een fijne relatie met de zzp’er, is zo’n opdracht puur transactioneel.”

Advies voor zzp’ers: eerst goed doorvragen naar je rol
Maar zelfstandigen hebben zelf ook een aandeel in goed opdrachtgeverschap, benadrukt Van den Born. “Zzp’ers denken snel, ‘klinkt interessant’, en springen in het diepe.” Dat kan goed uitpakken, of juist niet. “Het loont om beter door te vragen naar jouw rol in een opdracht, zodat je ook echt weet of die opdracht bij jou past. Ook worden contracten vaak niet goed gelezen, waardoor je achteraf met dingen als concurrentiebeding of intellectueel eigendom in de knoei komt.”

> Zie de online enquêtes van dit onderzoek

Bron: ZiPconomy, september 2014

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek