loading
views
0 reacties
Ineke Kooistra

Opkomst van de New Professional

Ineke Kooistra is sinds 1 januari 2013 CEO van YoungCapital. Kooistra legt zich toe op de verwezenlijking van de nationale en internationale groeidoelstellingen van de holding, die bekend is van StudentenWerk, het grootste uitzendbureau voor studenten van Nederland. Begin 2014 ging het bedrijf, van oorsprong een internetonderneming met als hart een database met miljoenen kandidaatprofielen, met een nieuwe strategie de markt voor niet-studenten op: starters en young professionals met werkervaring. Kooistra wil de komende periode diverse innovatieve proposities lanceren. Ze werkte de afgelopen twintig jaar in diverse management- en directiefuncties bij grote uitzendbedrijven. Tot 2013 werkte ze als directeur voor Adecco Group Nederland, waar ze onder meer verantwoordelijk was voor het opzetten en uitbouwen van diverse specialistische bedrijfstakken. X

De opkomst van de New Professional

Recessie, digitalisering, e-commerce… je kunt het zo gek niet bedenken of maatschappelijke en economische ontwikkelingen hebben hun weerslag op de flexbranche. Meestal gaat het dan om stijging of daling in de vraag naar bepaalde functies. Recentelijk zien we echter ook de aard van de functieprofielen veranderen. Daarbij gaat het vooral om een toenemend belang van soft skills, zoals
klantgerichtheid en gevoel voor commercie.

Een interessante trend, vooral omdat wij deze signaleren binnen sterk verschillende branches. Niet alleen in de retailbranche waar je het nog enigszins zou verwachten, maar ook in de financiële wereld en in IT schreeuwen bedrijven om supersociale nieuwe professionals.

De New Professional, zoals wij deze nu typeren, is niet alleen vakinhoudelijk sterk, maar ook op sociaal, communicatief en commercieel gebied goed ontwikkeld. Skills die van oudsher niet direct in verband worden gebracht met software development. Toch is de vraag in deze hoek juist goed te verklaren. Er is immers geen branche of bedrijfstak meer te bedenken die niet (op z’n minst deels) afhankelijk is van ICT. Alle afdelingen van een organisatie zijn gebaat bij een goed functionerend netwerk en adequate backofficesystemen.

De IT-afdeling is daarmee de spil geworden van vrijwel iedere organisatie, wat betekent dat software developers niet meer kunnen opereren vanaf een eilandje. Ze moeten betrokken zijn bij het bedrijf en goed met andere afdelingen kunnen schakelen. Bovendien moet de ideale New IT Professional visueel en commercieel vaardig zijn. Vooral bij het bouwen van websites en mobiele apps gaan design en development hand in hand: de code moet kloppen, maar de uitstraling en het gebruiksgemak van de interface zijn minstens zo belangrijk.

Ook in de bankenwereld is door socio-economische verschuivingen een groeiende vraag ontstaan naar New Professionals. De economische crisis heeft de reputatie van de financiële dienstverleners geschaad. Discussies over o.a. bonusbeleid doen het consumentenvertrouwen geen goed, wat weer slecht is voor de sales. Het is dus zaak om juist in het contactmoment met de klant meerwaarde te bieden, uitstekende service te verlenen en het vertrouwen weer aan te wakkeren.

Wat kunnen we hier nu van leren in de recruitmentbranche? Juist omdat ons ‘Umfeld’ zo veranderlijk is, moet je als uitzender uiterst flexibel zijn. Meebewegen met de trends en buiten de gebaande paden treden. Daarom zijn wij bij YoungCapital al lang afgestapt van traditionele kandidaatprofielen.

De sociale, klantgerichte instelling die nu gewenst is, heb je of heb je niet. Branche-, product, of systeemkennis is aan te leren, mits je de juiste capaciteiten hebt. Daarom is een financiële of economische achtergrond geen harde eis meer in onze werving voor startersfuncties in de financiële sector. We hebben onze scope verbreed, bijvoorbeeld naar hbo’ ers met een horecaprofiel. Horeca?
Inderdaad. We leggen een pool aan van mensen met hersens én een aangeboren feeling voor service. Deze leiden wij in korte tijd op tot WFT-specialisten. Zodat onze opdrachtgevers van start kunnen met commerciële servicetalenten die tevens beschikken over de juiste kennis. Zo plaatsten we de afgelopen jaren al tientallen kandidaten bij meerdere grote Nederlandse banken.

Ook voor IT hebben wij een soortgelijk traject opgezet. Om programmeur te worden moet je uiteraard een topper zijn op technisch vlak. Daar werven wij op uiteenlopende bètaprofielen. Wiskundigen, sterrenkundigen, natuurkundigen, noem maar op. Hieruit selecteren wij de communicatieve talenten. Tijdens een intensieve opleiding van een maand scholen wij ze om tot programmeurs die in het bezit zijn van de vereiste Microsoft-certificaten. Het resultaat is een jonge developer, die alle skills en kennis bezit om echt te kunnen groeien binnen een organisatie. Sinds de start van deze IT Traineeships begin dit jaar, zijn er al vijftig IT’ers met succes bij bedrijven begonnen.

Is de expert hiermee afgeschreven? Natuurlijk niet. Expertise blijft essentieel, maar bovenstaande geeft wel aan dat er van experts anno 2014 meer wordt verwacht. Mijn advies aan mijn vakgenoten is dan ook om out-of-the-box te denken en te werven. Alleen zo kunnen we gezamenlijk tegemoet komen aan de toenemende vraag en de war for talent. Want in bovengenoemde branches is die allang begonnen.

Ineke Kooistra, YoungCapital

Reageren:

*

Gerelateerd nieuws

  • Geen gerelateerde berichten gevonden.

Meer uit deze rubriek