loading
views
0 reacties
Rick Kruiswijk

Talent management belangrijker dan ooit

Rick Kruiswijk richtte in 1995 HeadFirst op, een onafhankelijke kennisbemiddelaar die vraag en aanbod koppelt van tijdelijk werk voor professionals bij grote en middelgrote organisaties, met name op het gebied van ICT. Als algemeen directeur van het bedrijf adviseert Kruiswijk diverse grote opdrachtgevers bij de overheid, het bank- en verzekeringswezen, industrie en nutsbedrijven. HeadFirst is marktleider in de Nederlandse ICT-markt, met dagelijks ruim 1.500 deskundigen aan het werk. Kruiswijk startte zijn carrière bij Transavia, waar hij in dertien jaar alle functies binnen de ICT heeft doorlopen, van programmeur tot projectmanager. Vervolgens werd hij leidinggevende bij een toentertijd nieuw initiatief van BSO (nu ATOS) en Nedlloyd, waarna hij bij KPN de inhuur van externen heeft opgezet. Vanuit deze positie, met een grote dosis ervaring, kennis en kunde als inhuurder van tijdelijke deskundigen koos Kruiswijk voor het zelfstandig ondernemerschap. In de visie van Kruiswijk wordt de rol en positie van zelfstandig ondernemers in Nederland steeds belangrijker, waarmee het vraagstuk van uitvoerbaarheid en beheersbaarheid voor klanten (wie huur ik waar, hoe en waarom in) alleen maar groter wordt. X

‘We bewegen van een ik- naar een wij-gedreven maatschappij. Dit vraagt om goed talent management. Daarnaast zullen managementteams hun bedrijf op een andere manier moeten aansturen.’

Dit stelt hoogleraar prof. dr. Annemieke Roobeek. Zij sprak onlangs met ons in verband met een artikel voor Headlines dat deze maand is gelanceerd.

Collective intelligence
Volgens Roobeek kunnen we het bedrijfsleven naar een hoger plan brengen door niet louter op het individu te focussen maar op collective intelligence. Hierbij wordt uitgegaan van samenwerking en collectieve inspanningen van vele individuen, ieder met hun eigen talent. ‘In Nederland hebben we te lang crisis, zijn we te star met het onderwijs en hebben we te lang behoudend HR-management gepleegd.’

Daarnaast wordt er volgens Roobeek te weinig gekeken naar wat mensen echt bindt en boeit. ‘Talentvolle mensen passen niet meer in vastomlijnde functies. Het creatieve denken is juist onze kracht. Als we geen achterstand willen oplopen en onze concurrentiepositie willen optimaliseren, moeten we talenten ontwikkelen. Talenten gedijen in stimulerende werkomgevingen. Door meer op samenwerking te focussen en projecten over de randen van afgebakende afdelingen te richten, komt de collective intelligence hoger te liggen. Als je doet waar je goed in bent, functioneer je beter en lever je meer toegevoegde waarde. Aan jezelf, het bedrijf én de maatschappij. Als iedereen dit doet, levert dat een grotere maatschappelijke bijdrage dan wanneer alle schijnwerpers op een handjevol hoogvliegers zijn gericht.’

Ik denk dat Roobeek hier de spijker op de kop slaat. Het aantrekken en behouden van talent, of dat nu zzp’ers of vaste werknemers zijn, is van te groot belang voor kennisintensieve sectoren, zoals het onderwijs, de industrie en de financiële en zakelijke dienstverlening om er zachtzinnig mee om te gaan. Talent management is een issue die we realtime moeten aanpakken. De punten die Roobeek noemt gelden te allen tijde. Niet alleen in tijden van economische malaise. Vandaag lees ik weer positieve berichten op nu.nl en in het FD aangaande de afnemende werkloosheid. Maar we moeten proberen continuïteit te realiseren in plaats van af te wachten tot het weer mis gaat. Nederland moet weer het beste jongetje van de klas willen zijn. Dat zijn we al jaren niet meer. Dit is mede de verantwoordelijkheid van het bedrijfsleven. Ik citeer nogmaals Roobeek: ‘Bedrijven moeten zelf de last mile verzorgen door te investeren in de specifiek voor hun bedrijf benodigde kennis, ze moeten generaties laten samenwerken en talent aantrekken door mensen uit het gehele bedrijf in plaats van alleen door HR-medewerkers.’

Headlines
In de laatste Headlinesjournal.nl lees je het volledige artikel van Roobeek. Headlines is de uitgave die HeadFirst jaarlijks zowel online als in print uitbrengt. En in navolging op mijn vorige blog ‘Is de angst om vervangen te worden door een robot terecht?’, stel ik dat juist in de geautomatiseerde wereld meer talentvolle zzp’ers nodig zijn. Automatisering maakt het ook juist mogelijk regelmatig van opdrachtgever te wisselen en in teams te werken. Beide ontwikkelingen stimuleren elkaar. Benieuwd hoe dit precies in zijn gang gaat? Lees het in de nieuwe Headlines.

Rick Kruiswijk

Reageren:

*

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek