loading
views

Jellow: ‘Breng je netwerk van freelancers in kaart’

Jellow: ‘Breng je netwerk van freelancers in kaart’

Jellow: ‘Breng je netwerk van freelancers in kaart’

Interview met Lars Evers

‘Bedrijven zitten op goud met hun freelancers netwerk’

Waarom hebben bedrijven geen centrale plek waar de gegevens van alle freelancers uit hun eigen netwerk staan?

Ieder bedrijf heeft immers contacten met freelancers? De praktijk is vaak dat hun gegevens niet of versnipperd worden bewaard in een telefoon, LinkedIn of post-it en al gauw niet meer actueel zijn. ‘Kapitaal vernietiging’, vindt Lars Evers van Jellow, ‘zeker als je bedenkt dat bedrijven vaak eerst in hun eigen netwerk zoeken naar de meest geschikte freelancer voor zij een bureau inschakelen of hun vacature plaatsen.’

Jellow.nl

Eén overzicht van alle freelancers in je netwerk
Stel je voor dat je als bedrijf alle gegevens van je freelancers op één plaats overzichtelijk in kaart hebt. Als deze gegevens ook nog eens voor je worden beheerd, weet je altijd welke freelancer beschikbaar is, wat de juiste contactgegevens zijn en heb je alle actuele informatie die je nodig hebt.
Stel dat dit netwerk ook nog eens uitgebreid wordt met kwalitatief hoogstaande freelance professionals? Dat biedt veel voordelen. Je hoeft dan nooit meer lang te zoeken en je kunt direct contact opnemen met de beste, beschikbare freelancers. Je netwerk wordt uitgebreid door de netwerken te delen met andere organisaties.

Lars Evers, Jellow

Delen met andere organisaties
Organisaties staan daar steeds vaker voor open, merkt Lars Evers.
“Delen? vragen ze eerst. Is dat niet te spannend…? Het idee om hun eigen netwerk van freelancers uit te nodigen en hen ook de gelegenheid te geven om door andere bedrijven gezien en benaderd te worden, roept eerst wat vragen op.

Na enig nadenken stappen organisaties toch snel over die drempel. Per slot van rekening heb je meer aan freelancers die hun kennis up to date houden via opdrachten voor diverse bedrijven. Op het moment dat jij hen weer voor je eigen organisatie nodig hebt, heb je daar alleen maar baat bij.

Kwaliteitsbewaking
Bedrijven die hun eigen netwerk delen met andere organisaties zorgen zelf al voor een peer-to-peer kwaliteitsbewaking. Wanneer ze hun freelancers delen met het grote netwerk van Jellow, worden de freelancers nog een tweede maal gescreend op kwaliteit, opleiding en ervaring. Hiervoor werkt Jellow samen met geselecteerde experts die echt verstand hebben van het betreffende vakgebied. Zij checken het CV, de referenties en voeren een gesprek met de freelancers om te bepalen of de kwaliteit goed genoeg is.”

Zo ontstond een nieuwe dienst van Jellow op basis van praktische vragen van klanten.
Sinds 2013 biedt Jellow een platform waar vooraf gescreende freelancers zich kunnen profileren naar geabonneerde bedrijven. Eén platform waar veel bedrijven gebruik van maken, zodat freelancers niet op verschillende plekken hun gegevens bij hoeven te houden. Zij worden direct benaderd door bedrijven als er een interessante opdracht is en hoeven niet zelf te speuren naar opdrachten. Freelancers kunnen zich hierdoor toeleggen op hun kwaliteit en ervaring, in plaats van allereerst met acquisitie bezig te zijn.

Meer dan 1600 profielen
Op één online plek heb je daardoor niet alleen je eigen netwerk voorhanden maar ook de inmiddels meer dan 1600 profielen van freelancers die nog niet in je netwerk zaten. Samen wordt er door de bedrijven gebouwd aan één goed freelancers netwerk. Waarbij kwaliteit altijd voorop staat.

Lars Evers: “Dit is de filosofie van de ‘share economy’, een kwestie van delen = vermenigvuldigen.”

Zo’n netwerk biedt ook mogelijkheden voor het gericht aanbieden van vacatures.

Vacatures
Bedrijven kunnen via Jellow vacatures versturen aan een gerichte doelgroep. In de uitnodiging kan informatie staan, zoals de omschrijving van de taak, het uurtarief, de periode van de opdracht en andere gegevens die van toepassing zijn op de vacature. Deze vacature kan via Jellow gericht worden verstuurd aan een selecte groep freelancers.

Gericht aanbieden, niet met hagel schieten

Focus, snelheid, serieuze reacties van kandidaten
Dankzij deze werkwijze weten kandidaten dat ze gericht zijn benaderd voor de sollicitatieprocedure. Ze zijn bijvoorbeeld een van de zes kandidaten en voelen zich serieus genomen. Ze reageren dan ook snel en adequaat. Opdrachtgevers verliezen zo geen tijd aan ‘een vloed van ongerichte sollicitaties’ en de daarop volgende afwijzingen. Ze kunnen snel de vacature invullen met de meest geschikte en beschikbare freelancer voor de opdracht. Uit hun eigen netwerk of uit het gezamenlijke netwerk. Het bedrijf bespaart niet alleen enorm veel tijd en geld (marge die anders aan een bureau wordt betaald), maar bindt hierdoor ook goede freelancers aan zich en hoeft niet elke vacature ‘de wijde wereld’ in te sturen.

Lars Evers, Jellow

Praktisch
Lars Evers: “Het is een praktisch, uniek en kostensparend concept.
Met Jellow hebben we de logische stappen van het proces rondom inhuur van freelancers gevolgd. Die stappen hebben we op een toegankelijke manier geconsolideerd.”

Beproefd
Het feit dat grote bedrijven zoals Jumbo Supermarkten, Marqt en ABN AMRO reeds klant zijn van Jellow en hun netwerk via Jellow in kaart hebben gebracht, geeft aan dat er behoefte is. Ook kleinere bedrijven sluiten zich massaal aan. “De combinatie van de diverse ‘niche netwerken’, maakt het Jellow netwerk nog krachtiger”, zegt Evers.
Een account is beschikbaar voor 30,- euro per maand. Daarmee is het eigen freelance netwerk binnen 30 minuten in kaart te brengen en heeft men toegang tot alle gezamenlijke Jellow profielen. Uiteraard is het ook mogelijk om gratis kennis te maken met Jellow door via de site vrijblijvend een proefaccount aan te vragen.

Meer informatie? zie www.jellow.nl

Interview: Hinke Wever, FlexNieuws

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek