loading
views
0 reacties
Rick Kruiswijk

HR netwerk voor kenniswerkers

Rick Kruiswijk richtte in 1995 HeadFirst op, een onafhankelijke kennisbemiddelaar die vraag en aanbod koppelt van tijdelijk werk voor professionals bij grote en middelgrote organisaties, met name op het gebied van ICT. Als algemeen directeur van het bedrijf adviseert Kruiswijk diverse grote opdrachtgevers bij de overheid, het bank- en verzekeringswezen, industrie en nutsbedrijven. HeadFirst is marktleider in de Nederlandse ICT-markt, met dagelijks ruim 1.500 deskundigen aan het werk. Kruiswijk startte zijn carrière bij Transavia, waar hij in dertien jaar alle functies binnen de ICT heeft doorlopen, van programmeur tot projectmanager. Vervolgens werd hij leidinggevende bij een toentertijd nieuw initiatief van BSO (nu ATOS) en Nedlloyd, waarna hij bij KPN de inhuur van externen heeft opgezet. Vanuit deze positie, met een grote dosis ervaring, kennis en kunde als inhuurder van tijdelijke deskundigen koos Kruiswijk voor het zelfstandig ondernemerschap. In de visie van Kruiswijk wordt de rol en positie van zelfstandig ondernemers in Nederland steeds belangrijker, waarmee het vraagstuk van uitvoerbaarheid en beheersbaarheid voor klanten (wie huur ik waar, hoe en waarom in) alleen maar groter wordt. X

Organisaties evalueren naar Fuzzy Firms
De ‘flexibele schil’ van een organisatie is de bekende term voor het opbouwen en beheren van het netwerk van externe professionals rond een organisatie. Daar kun je uit putten op het moment dat het nodig is. Misschien was het wel het modewoord van 2013 voor HR- en inkoopprofessionals die zich bezig houden met externe inhuur van (grote) organisaties. Maar dekt deze term ook nog de lading van de arbeidsmarkt in 2014? Organisaties evalueren naar Fuzzy Firms, waar het managen van externe kennis wezenlijk anders is.

Anders kijken naar kenniswerkers
Het grootste verschil zit in de kijk op deze externe specialisten, bestaande uit zelfstandig professionals (zzp’ers) en specialisten in loondienst van detacheerders. Vaak worden deze kenniswerkers nu nog gezien als ‘capaciteit die je nodig hebt op het moment dat je de kennis niet zelf in huis hebt en waar je makkelijk vanaf kunt zodra je ze niet meer nodig hebt’. En juist ‘er makkelijk vanaf kunnen’ is niet de juiste gedachte. De kans is groot, dat je dezelfde professional in de toekomst weer nodig hebt. In de nabije toekomst zullen deze specialisten steeds meer een constant onderdeel van de organisatie worden. Bedrijven zijn dan ook genoodzaakt communities voor professionals actief op te zetten en te beheren. Actief in contact zijn met hen, ze informeren over de gang van zaken binnen je bedrijf en hen dezelfde mogelijkheden bieden als medewerkers (bijvoorbeeld ontwikkelprogramma’s en opleidingen) wordt essentieel. Daarbij wordt de grens tussen interne en externe communicatie vager, of wel fuzzy.

Communiceren met externen
Organisaties bereiden zich nu al voor op uitdagingen als: hoe creëer ik een community van specialisten? En met name: hoe onderhoud ik deze op een goede manier? Het vraagt om een wezenlijk andere manier van communiceren met ‘jouw’ externen en misschien zelfs andere communicatiemiddelen. Er moet een goede balans gevonden worden tussen on- en offline communicatie; een combinatie van communicatie via het web en sociale media met face-to-face bijeenkomsten en kennissessies. En waarom niet buiten je normale scope stappen? Maak gebruik van videoconferences (bijvoorbeeld via gotomeeting.nl) en webinars (onlineseminar.nl en gotowebinar.nl). Of spreek je doelgroep aan via de radio. Er is al een radioprogramma dat zich volledig richt op zzp’ers: ZPRadio. Dit geeft opdrachtgevers de mogelijkheid zichzelf te presenteren als ‘goede opdrachtgever’ voor zzp’ers.

Denk out of the box
Organisaties zullen dus creatief moeten zijn om kenniswerkers te integreren in hun eigen organisatie en zo ook in de toekomst effectief gebruik te kunnen blijven maken van specialistische kennis. Hier ligt een belangrijke taak voor HR- en inkoopmanagers voor de komende jaren. Hou hierbij altijd één ding in het achterhoofd: denk out of the box. Dit past in het Fuzzy Firm gedachtegoed.

Rick Kruiswijk

Reageren:

*

Gerelateerd nieuws

  • Geen gerelateerde berichten gevonden.

Meer uit deze rubriek