loading
views

Payper – Your People’s Employer – interview

Payper – Your People’s Employer – interview

Payper – Your People’s Employer

Interview met algemeen directeur Edwin Schaap

Payper | your people's employerIn Payper zijn drie bestaande bedrijven – Payper, Payroll Factory en ActiPay Payroll – samengevoegd tot een bedrijf dat verder gaat onder de naam Payper – Your People’s Employer.

De organisatie staat onder leiding van Edwin Schaap, Jan Klerkx en Eric Snoeren.

Nieuw bedrijf, nieuwe locatie
Vorige week werd Payper in de nieuwe locatie aan de A16 te Breda feestelijk geopend.

Waarom had Payper een uitnodiging gestuurd aan Minister Lodewijk Asscher van SZW en FNV-voorzitter Ton Heerts voor de opening – ook al lieten zij verstek gaan?

Payper directie, van links naar rechts: Eric Snoeren, Edwin Schaap, Jan Klerkx

Payroll volwassen maken
Edwin Schaap: “Wij durfden hen uit te nodigen. Wij zoeken het maatschappelijk debat. Payroll heeft geen positief imago in de markt. We gebruikten de term ‘payroll dood of levend’ in onze uitnodiging aan hen, met een zinspeling op het imago van cowboys dat in de ogen van velen aan payroll kleeft. Er is een kentering. Wij zijn ervan overtuigd dat er behoefte is aan onze dienstverlening. Dat verklaart de groei van onze business. Wij willen onze bedrijfstak volwassen maken. Daarom gaan wij graag in gesprek met de overheid en met werknemersorganisaties.

Qua wet- en regelgeving is er nog veel te verbeteren. Een payrollbedrijf valt onder de wetgeving voor ‘het ter beschikking stellen van mensen’, met andere woorden onder de wetgeving voor uitzendbureaus. Wij vinden dat payroll beter gereguleerd mag worden. Wij willen een goede werkgever zijn van de werknemers van onze klanten. In sommige opzichten worden wij daarin nu door de wet gehinderd. We kunnen onze dienstverlening niet altijd zo inrichten zoals het optimaal zou zijn voor onze payrollkrachten.

Een voorbeeld is de pensioenafdracht. Onder onze Horeca B.V. dragen wij bijvoorbeeld pensioenpremie af aan het pensioenfonds van de horeca. Daardoor bieden wij onze payrollmedewerkers dezelfde of betere voorwaarden dan ze krijgen bij het bedrijf waarvoor ze werken. Officieel zijn wij hiermee niet in lijn met de regelgeving, terwijl het wel past bij onze ambities om ons service niveau ten minste gelijk te maken aan de service die de klant zelf aan zijn werknemers biedt. Over deze en andere issues spreken wij graag met de overheid.”

Feestelijk event
De opening van Payper werd gevierd met een event voor 150 genodigden. Daarbij sprak Han Mesters, Sector Banker Zakelijke Dienstverlening ABN AMRO over ontwikkelingen in employment en payrolling. Ook auteur, spreker en sales goeroe Jos Burgers – bekend van boeken zoals ‘Geef nooit korting’ en ‘Gek op gaten’ informeerde en amuseerde het publiek tijdens het event, waarna de directie van Payper het kantoor en de nieuwe organisatie officieel opende. Vanaf nu wordt hard gewerkt aan een brede naamsbekendheid van Payper, Your People’s Employer.

Waarom samenvoeging?
Edwin Schaap: “Wij zijn goed in horeca, retail, zorg en logistiek, beveiliging, industrie en als backoffice voor zelfstandige uitzendbureaus. De naam Payper kunnen we prima verbijzonderen per doelgroep: Payper Horeca, Payper Retail enzovoort. Daar hebben we de specialisten voor in huis. Zij spreken de taal van de klant. De merkenstructuur draagt bij aan de duidelijke communicatie.

Organisch gegroeid
Met Payper ben ik gestart in 2005. Later heb ik daar de onderneming Payroll Factory aan toegevoegd. Toen ik Jan Klerkx tegenkwam, was die bezig met de oprichting van ActiPay Payroll. Wij bleken goed te kunnen samenwerken. Toen kwam het moment dat we behoefte hadden aan meer financiële know how en draagkracht. Ik zocht daarvoor de juiste derde man in het management van de organisatie. Ik kwam in gesprek met Eric Snoeren, die partner wilde worden. Vanuit beraad over de toekomst van onze bedrijven besloten we dat samenvoeging tot een geheel nieuwe organisatie met een driekoppige directie logisch was.

Inmiddels hebben wij intern 25 mensen in loondienst. Extern zijn wij werkgever van meer dan 2500 mensen die op payrollbasis door ons ter beschikking worden gesteld aan klanten. Onze dienstverlening vertegenwoordigt een omzet van bijna 30 miljoen euro in 2013. Dit jaar verwachten wij een omzet te behalen tussen de 40 en 45 miljoen euro.

Payper, Edwin Schaap spreekt tijdens opening, februari 2014

Een A10-bedrijf worden
Ik ben zelf begonnen vanuit mijn zolderkamer in 2005 met Payper. In de jaren daarvoor had ik een uitzendorganisatie uitgebouwd tot zeven vestigingen en verkocht. Ik had dus al een periode van groei gezien. Toen ik in 2009 – tegen mijn oorspronkelijke plan in – een sterke groei zag ontstaan bij Payper, stond ik voor een keuze: ga ik het nu verkopen of de organisatie serieus uitbouwen? Ik koos voor het laatste.

Wij zitten nu op een heel mooie locatie aan de A16 in Breda. We willen daarmee zowel ons team als de klanten blijven voorhouden wat onze ambitie is: landelijke reputatie op het gebied van HRM. Kort samengevat noem ik dat ‘een A10-bedrijf’, dat wil zeggen een naam die iedereen kent en waarvan ook iedereen weet wat het doet.

Seminars
Als je die ambitie hebt, moet je echt your people’s employer zijn en veel communiceren. Daarom gaan wij intensief het gesprek aan met de markt. We organiseren dit jaar een aantal seminars met klanten en prospects en gaan een uitgebreid aantal communicatiekanalen inzetten, zoals ons eigen NewsPayper én social media. Enerzijds om kennis over te dragen, maar vooral ook om nauwlettend te luisteren naar de wensen en behoeften van klanten en payrollmedewerkers. Wij nemen onze rol als payrollwerkgever serieus.”

Interview: Hinke Wever, FlexNieuws

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek