loading
views

Sciomino in top 3 FlexInnovatieFonds 2014

Sciomino in top 3 FlexInnovatieFonds 2014

Sciomino – marketplace of skills

Interview met Edwin van de Bospoort (CEO) en Herman van Dompseler (CTO)

Ze wonnen de gedeelde tweede prijs van het FlexInnovatieFonds 2014.

Wat kun je met Sciomino?
Als individu kun je door Sciomino verbindingen leggen met anderen op skills en interesses, zowel zakelijk als persoonlijk. Je kunt er de kennis en ervaring mee aanboren van de mensen die je voor een bepaald project, een taak of klus nodig hebt. Scio betekent ‘kennis’ en mino is ‘mijn’.

Edwin van de Bospoort (CEO) en Herman van Dompseler (CTO) Sciomino

Het platform werkt intern al voor verschillende bedrijven, zoals Alliander en ’s Heerenloo. Sinds november 2013 is er ook een publieke Sciomino. > Zie de pitch op YouTube

Wie heeft hier verstand van? Wie heeft er ervaring mee?

Sciomino helpt medewerkers binnen organisaties met de meest gestelde vraag: “Wie kan mij hiermee helpen?” Daarnaast genereert Sciomino waardevolle HR-informatie. Welke kennis van medewerkers is bijvoorbeeld aanwezig, maar niet benut? Voor welke projecten op andere afdelingen is die kennis misschien nuttig? Welke skills ontbreken of zijn inmiddels verouderd? Sciomino bevordert op die manier de communicatie en het probleemoplossend vermogen binnen organisaties.

Sciomino.com

Meedenken
Edwin van de Bospoort, user interface designer, kende Herman van Dompseler, freelance software engineer en architect, al vanuit een project waar ze samen aan hebben gewerkt. “Wij kunnen allebei met onze klanten meedenken op bedrijfsniveau en op productniveau.”

Twee invalshoeken
Van Dompseler: “In 2007 had ik een vraag en antwoord product gemaakt, waarmee ik teveel vooruitliep op de markt. Dat sloeg nog niet aan. Vervolgens ben ik een jaar gaan reizen met mijn gezin. Toen ik terugkwam, bleken al mijn vrienden en bekenden te zijn uitgewaaierd over verschillende platforms. De een op Twitter, de ander op LinkedIn. Ik was daar zelf in die tijd niet mee bezig en wist van mijn vrienden niet waar ze zaten of mee bezig waren. Zou het niet handig zijn als er een product was waarmee ik kon zien waar mijn vrienden zijn en meteen ook wat achtergrond informatie kreeg waarom ze daar actief zijn, bedacht ik toen.

Sociaal en zakelijk
Op hetzelfde moment zat Edwin bij een bedrijf dat vrijwel dezelfde vraag had maar dan op een ander niveau. Binnen dat bedrijf vroeg men zich af: wat doen mijn collega’s en wat voor kennis hebben zij? Dat bedrijf wilde de skills binnen de organisatie in kaart brengen om te zien welke mogelijkheden van medewerkers nog niet werden benut. Daardoor zouden ook de ontbrekende skills beter kunnen worden ontdekt. Edwin en ik bespraken onze wederzijdse ideeën en op dat moment besloten we het bedrijfsidee over de kennis en het sociale idee over wat je wilt weten van je vrienden, samen te voegen tot een product. Dat werd Sciomino.”

Sciomino, marketplace of skills

Praktischer dan LinkedIn
Van de Bospoort: “Toen wij begonnen met ons product had LinkedIn nog geen sectie voor skills. Wij konden mensen wel vinden op naam, maar niet in waar ze goed in waren. Ik kreeg bijvoorbeeld heel vaak vanuit mijn omgeving de vraag: ken je nog iemand die goed is in ‘interaction design’. En als ik op ‘interaction design’ zou zoeken, kwamen de mensen waar ik aan verbonden was, niet eens naar boven in de zoekresultaten. Heel slecht. Wij hadden LinkedIn nodig als kaartenbak, maar LinkedIn doet nauwelijks iets aan de verbindingen tussen mensen. Als individu ben je goed vindbaar, maar onderlinge relaties worden niet verdiept. In dat gat zijn wij gesprongen.”

Productdesign
“Ik ben productontwerper en werk vaak met andere freelancers. Ik zoek daarom naar de passende skills van mensen die ik al ken. Met de bestaande social media tools kon ik ze niet vinden. Met die vraag en dat productidee ben ik naar Herman gegaan. Die zei: goed idee, maar ik zoek meer de sociale kant, de achtergrond van de mensen die ik ken, de dingen waar ze zich mee bezig houden. Dat kan ik ook niet vinden. Die beide kanten hebben we toen bij elkaar gezet. We wilden het maken voor een publiek scenario. Tegelijk matchte dit idee heel goed met de problemen en de behoefte aan informatie over skills binnen bedrijven. Onze eerste klant zei dan ook: Ik wil dit voor intern gebruik hebben. Wat wij als intentie hadden om te bouwen voor het grote internet hebben we in eerste instantie gebouwd binnen een bedrijf. En later voor meer bedrijven. Vorig jaar november hebben we de publieke versie gelanceerd.”

Droom van groot Sciomino
“Ons doel is dat er uiteindelijk één Sciomino is, dat beter dan LinkedIn, een plek is waar mensen zich op hun kennis vindbaar maken, en waar anderen, bedrijven, individuen, organisaties naar een subset van al die mensen kunnen kijken op een Sciomino-manier. Mensen kunnen zich dan met elkaar verbinden zoals het hen uitkomt. Via hun skills, hun hobby, in een bepaalde regio of veel breder.”

Organisatorische vrijheid individu
“Op Sciomino is het profiel van jezelf. Anderen vinden jou op basis van je kennis en omgekeerd. Dat geeft bewegingsvrijheid.”

Intermediairs niet nodig
“Ik verwacht dat ons platform invloed kan hebben op de intermediaire markt. Iemand zei in een commentaar tijdens de finale: het is heel belangrijk dat de intermediair de persoon en het bedrijf persoonlijk kent. Daar ben ik het niet mee eens. We zijn zo vindbaar met z’n allen, dat dat stukje inmiddels makkelijk kan worden overgeslagen. Je meerwaarde als intermediair moet echt veel verder gaan. Het internet is te groot geworden en iedereen is te vindbaar. Als je in die opvatting van de bemiddelingsrol blijft hangen word je voorbij gestreefd, niet alleen door ons, maar door veel meer platforms.”

Kansen door deze prijs
“Deze prijs is goed voor onze PR, voor nieuwe relaties en middelen. Over sales kunnen we bijvoorbeeld nog veel leren. Ook naar de ervaring van de sponsoren in hun eigen sectoren zijn we benieuwd, net als naar feedback op ons product. Gaaf om via sparring en ondernemerstips nieuwe stappen te kunnen maken.”

> Sciomino factsheet voor bedrijven

Interview: Hinke Wever, FlexNieuws

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek