loading
views
0 reacties
Rinske Koning

Hyperspecialisatie en uitzendbureaus

Rinske Koning is directeur en eigenaar van Glued Services BV, dienstverlener voor het implementeren van GluedSourcing. Met deze recent ontwikkelde cloud oplossing kunnen inleners hun eigen online community van flexibele arbeid realiseren. X

De impact van hyperspecialisatie op uitzenden
Veel werknemers zullen uitzendbureaus niet langer nodig hebben om werk te vinden. Zij vinden een job, bijvoorbeeld het maken van een logo of banner of software module, op online marktplaatsen waar werkgevers gespecialiseerde klussen aanbieden. Hoe kunnen uitzendbureaus een rol blijven spelen? Door deze online marktplaatsen te faciliteren voor hun opdrachtgevers.

In een artikel van de Harvard Business Review “The Age of Hyperspecialization” , is te lezen dat werk steeds meer gebaseerd is op kennis, en dat dankzij de steeds beter wordende online communicatie, dit werk steeds beter kan worden opgesplitst in kleinere stukken en online kan worden aangeboden via zogenaamde communities. Topcoder, een bedrijf in de Verenigde Staten, is een goed voorbeeld van een online marktplaats. Topcoder verdeelt de klussen van haar klanten in hapklare brokken en biedt deze wereldwijd aan, aan een netwerk van zo’n 300.000 specialisten in meer dan 200 landen. Specialisten ‘all over the world’ – een designer uit de US, een programmeur in London, een analist in Kiev – kunnen bieden op deze klussen. Dit zijn specialisten die doen waar zij goed in zijn en leveren kwalitatief goed werk tegen een redelijke prijs.

Hebben uitzendbureaus nog wel bestaanrecht?
De grote vraag is: wat is de rol van het uitzendbureau in deze wereld van online marktplaatsen?
Op dit moment is het de taak van een intercedent om voor een job de juiste man/vrouw te vinden. En vaak lukt dat prima omdat zij hun klanten kennen, weten welke klus er moet gebeuren en welke mensen zij daarvoor het beste kunnen inzetten. Maar met de introductie van online marktplaatsen zoals Topcoder, lijkt deze taak overbodig te worden. Specialisten vinden hun eigen werk wel, en hebben geen tussenpersoon meer nodig. De belangrijkste taak van het uitzendbureau, het vinden van geschikt personeel, wordt vervangen door selfservice.
Veel uitzendbureaus zullen, als ze niet ingrijpen, “out of business” raken. Hoe kunnen zij inspelen op de nieuwe situatie?

Nieuwe rol voor uitzendbureaus
Uitzendbureaus zouden zich moeten storten op deze nieuwe online marktplaatsen. Dat kunnen ze doen, door bijvoorbeeld de implementatie en het management van deze online marktplaatsen, of communities, aan hun opdrachtgevers aan te bieden. De taak van het uitzendbureau wordt dan niet langer het matchen van vraag en aanbod maar het faciliteren van deze marktplaatsen: uitzendbureaus worden ‘brokers’.

Brokers zetten online communities op voor hun klanten en helpen hun klant met het online aanbieden van klussen en het vinden van de specialisten. Brokers hoeven steeds minder de specialisten te beoordelen op hun vaardigheden: net als bij Werkspot worden de uitzendkrachten (specialisten) door hun opdrachtgevers beoordeeld. Daarnaast kunnen de Brokers de speccialisten helpen met de contractafhandeling, de facturatie, de voorfinanciering en de tijdige betaling.

Hyperspecialisatie loont zich
In zijn boek The Wealth of Nations (1776) beschreef Adam Smith al dat het produceren van een speld door 18 verschillende specialisten kon worden gedaan. Maar hyperspecialisatie is niet iets dat beperkt is tot productie goederen. Ook informatie goederen worden meer en meer het slachtoffer van hyperspecialisatie. Voorbeelden zijn het inboeken van facturen, het maken van logo’s en banners, het up to date houden van een CAO- database, het maken van een video vacature, etc. Gespecialiseerde stukken werk die steeds vaker worden uitgevoerd door één iemand die daar goed in is en zij hoeven niet per sé in Nederland te wonen. Ook in Ghana, India of de Ukraïne wonen specialisten die een klus goed en goedkoper kunnen uitvoeren.

Wat is de oorzaak van deze trend? Hyperspecialisatie wordt vooral gedreven door de steeds snellere ontwikkeling van technologieën. De meeste ondernemingen hebben niet de tijd of het opleidingsbudget om hun mensen te blijven trainen in deze nieuwe technologieën.

Twee soorten marktpleinen
Er ontstaan twee soorten marktpleinen.

  1. Marktplaatsen die aanbod (en competentie) gedreven zijn, zoals een community van WordPress specialisten, Presi specialisten, Java ontwikkelaars. Dit zijn marktpleinen die vaak regio gebonden zijn, rondom een universiteit, of een land. SharpMinds, een bedrijf in de Oekraine zet bijvoorbeeld een marktplaats op van .Net ontwikkelaars en in India zijn ze goed in inkoopadministratie. Topcoder is ook zo’n voorbeeld van een aanbod gedreven community.
  2. Marktpleinen van opdrachtgever. Dit zijn vraag-gedreven communities, te vergelijken met de inhuurdesk.

Het is nu de uitdaging om de marktpleinen van de opdrachtgevers te verbinden met de competentie gedreven marktpleinen. Ofwel dat een job die ontstaat bij een project van een opdrachtgever, ook zal worden gepost op een competentie gedreven marktplein. Om dit proces goed te laten verlopen is hulp nodig. De huidige uitzenders zouden op deze hulpvraag kunnen inspringen.
Het is waarschijnlijk ondoenlijk voor een uitzendbureau om een competentie georiënteerde community op te zetten. Detacheerders zijn hiervoor beter gepositioneerd, maar ook detacheerders moeten zich meer en meer realiseren dat hun huidige werknemers vaak veel te duur zijn om echt te kunnen concurreren.

Your community for temporary work

Veel meer kans maakt het uitzendbureau dat zich richt op het faciliteren van de inhuurdesken van haar grotere klanten, en de relatie daarvan met competentie gebaseerde marktplaatsen. Het grote voordeel: een langdurige relatie met je opdrachtgever. Het nadeel, afscheid nemen van het zelf leveren van personeel, want de opdrachtgever zal eisen dat je onafhankelijk bent.

Conclusie
Hyperspecialisatie is een trend die grotere brokken werk opdeelt in kleinere stukken, die gedaan kunnen worden door specialisten. Deze specialisten kunnen gevonden worden via online communities: de beste man/vrouw zal zich zelf aanbieden voor de job. En doordat van iedere expert bekend is hoe zij/hij de vorige jobs heeft uitgevoerd, transparantie dus, ontstaat er een hogere kwaliteitsgarantie dan voorheen mogelijk was en werd geleverd door de klassieke uitzender.
Mijn conclusie is dat er een grote opportunity aan het ontstaan is voor uitzendbureaus die hun klanten gaan helpen bedrijfs communities op te zetten en te faciliteren, zodat deze opdrachtgevers toegang krijgen tot deze “hyper specialised” specialisten.

Bron: GluedServices, Rinske Koning

Reageren:

*

Gerelateerd nieuws

  • Geen gerelateerde berichten gevonden.

Meer uit deze rubriek