loading
views

Vicancy winnaar FlexInnovatieFonds 2014

Vicancy winnaar FlexInnovatieFonds 2014

Vicancy is de winnaar van het FlexInnovatieFonds 2014

Interview met Loet Rammelsberg en Pieter Moorman, de oprichters van Vicancy

Vicancy ontwikkelt videovacatures op basis van animatie. Zo is er geen camera en geluidsman meer nodig, gaat de oplevertijd naar beneden en kan ook een MKB bedrijf de kracht van online video — SEO, conversie, branding — in de werving van geschikte kandidaten gebruiken.

Stuur je vacature – Wij maken er een animatie van – Binnen 24 uur in je mailbox – Deel hem met iedereen

Loet en Pieter kennen elkaar van hun studietijd in Wageningen. Loet doet de ‘looks’, de verkoop en de presentatie, zeg maar ‘de voorkant’ van het product. Pieter is de programmeur die de streamlining aan de achterkant uitdenkt.

Loet Rammelsberg en Pieter Moorman, oprichters van Vicancy

Publieksprijs en hoofdprijs
In de race bij de finale wonnen ze eerst de publieksprijs.
Pieter: “Heel goed! dachten we, dan hebben we die tenminste binnen. We zijn nieuw en willen graag het publiek meekrijgen. Dat de vakjury ons vervolgens de hoofdprijs toekende was echt vet!”

Vacature animaties
De aanloop naar dit product was best raar, vindt hij.
Loet licht toe: “Ik heb ooit een bedrijf gehad met eetbare bloemen voor restaurants. Dat vonden de media erg leuk en ook het ministerie van Economische Zaken zag er iets in. Het ministerie zei tegen mij: Ga maar eens in Amerika kijken hoe je nu eigenlijk moet ondernemen. Toen ben ik een half jaar naar de States gegaan. Daar kwam ik in Silicon Valley terecht en heb ik de mogelijkheden van internet ontdekt. Ik heb daar veel geleerd, met een start up meegelopen, bij Google geweest, alles gezien eigenlijk. Toen ik terugkwam zei Pieter: hé, ik heb een idee. Zo begon het.”

Vicancy, hoe werkt het?

Lean werken
Pieter: “We wilden eerst presentatie-filmpjes van individuele mensen maken. Dat bleek in de praktijk lastig. Stel, ik maak een filmpje van jou van een minuut en ik heb het voor 99% goed, maar 1% zou je net iets anders hebben gewild. Dan blijf je toch denken: ‘dat ben ik niet’. Een vacature bleek toleranter en dus makkelijker te stroomlijnen.
We werken heel erg lean. Een van de dingen die we in het begin veel hoorden als feedback was dat we met films van werkzoekenden geen brood zouden kunnen verdienen. Het is slimmer om je product voor bedrijven te maken, adviseerde men ons, want die zijn al gewend te betalen voor diensten die hun vacatures hoger brengen in de zoekresultaten.”

Volume bereiken
Een vraag van de jury was: ‘Voor jullie is volume belangrijk. Je hebt veel vacatures nodig om het zakelijk tot een succes te maken. Hoe ga je opschalen?’

Loet: “Qua sales en marketing willen we dat doen door niet zelf de creativiteit te produceren, maar dat door andere mensen te laten doen. We gaan een soort marktplaats bouwen waarin de makers aan de ene kant hun video vacature design aanleveren. Bedrijven kunnen bij ons een animatie-stijl kopen die past bij hun identiteit. De maker van het animatie-design verdient een fee per gekocht item en wij hebben meer producten in ons bestand. Op die manier gebruiken we de kracht van internet. Als een bepaald design meer verkocht wordt gaan nog meer mensen het kopen. Het design blijft van de maker(s). Wij maken er exclusief gebruik van. Zo kunnen wij talent belonen en mee in de markt zetten.”

Hoe werkt Vicancy

Animatoren
Waar zitten de animatoren voor de prijs die jullie bieden en de kwaliteit die je nodig hebt?
“Overal. In de praktijk werken we het fijnst met mensen die goed Engels spreken. Soms moet je communiceren over hoe je iets het beste aanpakt. Dat leidt ertoe dat je op een gegeven moment je voorkeuren hebt, maar in principe werken we wereldwijd.”

Video geeft gevoel bij een baan
Waarom adviseer je organisaties om video vacatures te maken?
“Het geeft meer gevoel en identiteit aan een baan. Vergelijk het met hoe de advertentiewereld een imago neerzet met reclames. Wat voor baan een bedrijf biedt, kun je veel beter uitbeelden met beeld en geluid dan met platte tekst. Als je opschrijft: ‘we zijn op zoek naar een flexibele, zelfstandige, ondernemende persoon’, dan heb ik daar nog onvoldoende beeld bij. Wanneer je dat vertaalt naar de juiste sfeer in beeld, animatie en geluid, zegt het meer.”

Jong medium
“Video is een jong medium waar nog veel aan valt te ontwikkelen. Een video echt gebruiksvriendelijk maken, hem online zetten op de juiste manier en dan ook meteen kunnen plaatsen op verschillende platforms, dat is nog niet zo makkelijk als het lijkt. Mensen willen dat het liefst met één klik kunnen doen. Pieter zorgt daarvoor aan de achterkant.”

Video biedt hoge zoekresultaten in Google

YouTube en Google
Een andere vraag die de jury stelde, was: Als iedereen jullie idee oppakt en video vacatures online zet, hoe behoud je dan nog die hoge vindbaarheid?

“Doordat Google gebruikt maakt van zogenoemde ‘Universal Search Results’ zal de eerste pagina van Google’s zoekresultaten nooit helemaal bezet zijn met video’s. Het is dan voor ons ook zaak om de videovacatures zo goed mogelijk vindbaar te maken en bedrijven hiermee te helpen. We zijn in gesprek met YouTube (onderdeel van Google) om hier de juiste strategie in te kiezen.”

De toekomst?
“Met de winst van het FlexInnovatieFonds 2014 kunnen wij de huidige groei van ons bedrijf versnellen en investeringen aan zowel de voor- als achterkant van ons product realiseren.”

Interview: Hinke Wever, FlexNieuws

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek