loading
views

Bas Westland, e-people: ‘Alles flex? Specialiseren!’

Bas Westland, e-people: ‘Alles flex? Specialiseren!’

Interview met Bas Westland, e-people, over E-recruitment

Headhunter, LinkedIn Trainer, Speaker and Blogger on Recruitment Innovation – CEO / Senior Consultant at e-people

Bas Westland werft en selecteert managers en specialisten in de ICT en internetsector. Daarnaast is hij een veelgevraagd trainer voor E-recruitment, ook in de flexbranche. Hij gaf onder meer workshops aan SUSA Studenten Uitzendbureau en Flexibility. Op dit moment verzorgt hij een langdurig E-recruitment trainingstraject voor de medewerkers van TiP personeelsdiensten.

Hij gaat regelmatig een webcast samenstellen over LinkedIn voor FlexNieuws

“Sinds de start zit ik op LinkedIn – dat is Monsterboard, maar dan gratis, dacht ik.”

“Ik word gezien als adviseur voor E-recruitment in de flexbranche, terwijl ik zelf in werving voor vaste banen of banen in loondienst zit. Hoewel vaste banen bijna niet meer bestaan. Dat is meteen mijn business probleem. Het aantal vaste contracten is gereduceerd tot bijna nul. Nu krijgt nog maar 5 tot 8% van de kandidaten een vaste baan bij de start. Ik heb mijn businessplan daarop moeten aanpassen. Ook uitzenders worden geconfronteerd met veranderingen.

Specialiseer
Als je je markt definieert als uitzenden, zit je in een krimpmarkt. Als je breder kijkt naar de gehele flexmarkt, inclusief freelancers en zp’ers, zit je in een groeimarkt. Of je nu uitzender bent of werving en selectie doet, je kunt nu alleen nog maar winnen door de dingen anders en beter te doen dan je concurrent. Specialisatie is de beste vlucht vooruit.

Bas Westland e-people

Hyperlokaal uitzenden kan ook. Ik zorg dat ik dichtbij mijn opdrachtgevers zit. Mijn werkplek is Boven De Balie in Amsterdam tussen mijn potentiële klanten, op een verdieping die wordt gedeeld door veel internetbedrijfjes en start-ups.

“Als mijn klanten direct gaan, faciliteer ik ze.”

Ik verwacht dat uitzenders meerdere contractvormen zullen moeten gaan omarmen. Zoals ik als werving & selectie ondernemer waarschijnlijk ook vormen van flex zal moeten bieden. Voorlopig heb ik een andere vluchtweg gekozen. Zodra ik merk dat mijn klanten direct contact zoeken met kandidaten, faciliteer ik ze.

Cost per hire
Ik vul de vacature van mijn klant als het hem zelf niet lukt, maar ik kan hem ook trainen om het zelf te doen. Of ik kan zijn recruiters trainen om het zelf te doen. Afhankelijk van dat deel waar hij zelf niet aan toekomt of kennis van heeft. Het gaat me dan niet meer om de fee voor de werving. Ik help mijn klanten om hun cost per hire te reduceren. Vaak is de respons ook groter als opdrachtgevers rechtstreeks een kandidaat benaderen.

Slim kiezen
Er zijn segmenten waar altijd behoefte blijft aan flexibele krachten. Denk aan de callcenter- en contactcenterbranche. Een callcenter medewerker, die twee talen spreekt en goede referenties heeft, kun je altijd plaatsen op voorwaarde dat je de opdrachtgevers in dit segment heel goed kent. SUSA Studenten Uitzendbureau springt daar op in en bemiddelt bijvoorbeeld geen individuele callcenter medewerkers, maar verzorgt het poolmanagement voor de pieken bij de opdrachtgever. Ze kennen de roosters en inzetbaarheid van hun studenten.

“Kies de digitale hangplek van je doelgroep.”

Social media = 24/7 365
Kijk op een zelfde manier naar social media en e-recruitment. De vorm die je kiest moet passen bij je business strategie en bij het deel van de markt dat je bedient. Kies de digitale hangplek van je doelgroep, zeg ik altijd en besef dat het 24/7 en 365 is. Het gaat altijd door. Als je dat niet kunt managen en niet constant kunt monitoren, doe het dan niet. Als iemand een vreselijk ding op jouw Facebook pagina of waar ook zet en jij ligt te slapen of je bent met vakantie of je social media medewerker is toevallig met vakantie, dan heb je een probleem.

Bas Westland

Tooltjes
Kortom, zorg er voor dat je de kanalen faciliteert die je doelgroep leuk vindt en dat je iemand hebt die dat continu kan monitoren. Er zijn ook allerlei tooltjes die jou een alert sturen, zodra er iets gebeurt waar jij op moet reageren. Veel meer is het eigenlijk niet. Het mooiste van social media is dat je niet alles zelf doet met push, want dat is de traditionele manier van reclame maken. Wat bedrijven nu nog doen op social media is traditioneel zendgedrag.

Community
Het is de truc om je community te engagen. Bij een flexonderneming bestaat die enerzijds uit je intercedenten en anderzijds uit je flexkrachten en je klanten. Kijk op welke social media je klanten actief zijn. En waar zitten je flexkrachten? Daar stem je dan je beleid op af. Als al je klanten op Facebook zitten, dan ga jij ook op Facebook. Zitten ze op LinkedIn, dan ga je naar LinkedIn. Zitten je klanten op Twitter omdat ze allemaal mobiel zijn, dan doe je dat en ga je twitteren.

LinkedIn
Ik ben een van de eerste gebruikers van LinkedIn. Ik werk er al mee sinds 2004. Gaandeweg is LinkedIn gaan bedenken hoe ze geld konden verdienen met hun tool. Steeds meer onderdelen zijn betaald gemaakt die voorheen gratis waren. Of zoekmogelijkheden worden geblokkeerd. Daar kan ik me soms erg boos over maken. En dat zet ik dan ook online. Door social media kun je als individu veel krachtiger reageren dan vroeger.

App voor freelancers
Ik ben nu bezig met het ontwikkelen van een app voor de freelance markt. Daar ga ik nog niet veel over zeggen, maar ik verwacht dat die een sterk desintermediërend effect zal hebben op de business van intermediairs in die markt.”

Interview: Hinke Wever, FlexNieuws

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek