loading
views
0 reacties
Ellen van Hierden

Ondernemer in hart en nieren? Go for it!

Ellen van Hierden, gedreven, sportief, ondernemend, gek op innovaties, redelijk technisch, onderzoekend en creatief. Altijd op zoek naar het beste in mensen en het ontwikkelen van hun kwaliteiten. Glas is altijd half vol en het liefste vol. Positief kritisch, dol op killerheels en trends. Sinds 15 jaar eigenaar van Trecens training en advies en sinds een jaar de trotse directeur van ARTRA Arbeidsmarkttrainingen. 12 mensen in vaste dienst en 40 freelancers. Motto: geen zee te hoog en geen uitdaging te gek! X

Beslissen NEE / JA ?
Veel ondernemers kunnen zich het moment nog goed voor de geest halen wanneer zij de beslissing hebben genomen om ondernemer te worden.
Bij mij was dat in de achtertuin op slippers, onder het genot van een kopje thee.

  • Was het een lang gekoesterde wens?
  • Was het een zeer weloverwogen beslissing?
  • Heb ik voorafgaand aan de start van mijn bedrijf veel bedrijfsplannen geschreven?
  • Had ik zicht op alle risico’s die het ondernemerschap met zich meebracht?
  • Heb ik ooit spijt gehad?

Op alle antwoorden kan ik volmondig NEE antwoorden.
Was het een volgende logische stap om ondernemer te worden? JA.

Onlangs hebben wij ons aandeel van de FlexInnovatieFondsprijs aangeboden in een commerciële training aan de winnaar Magnet Me. Een groep enthousiaste en gedreven mannen die met een fris idee de arbeidsmarkt bestormen. Door alle professionele aandacht die zij hebben gekregen van de sponsoren, waaronder ARTRA, zijn zij in staat om nu een enorme zakelijke sprong te maken. Wij hebben hier met veel plezier aan bijgedragen.

Herkenbaar
En, de herkenbaarheid is groot. Heerlijk dat ondernemerschap! Het sijpelt door alle poriën, het kriebelt in het bloed. De zin om te ontdekken, het op je eigen manier te doen en zelf keuzes te mogen en kunnen maken. En dat (zoals bij Magnet Me) vaak al direct vanuit de schoolbanken. Waar krijg je die kans in het bedrijfsleven? Veel ondernemers storten zich met hart en ziel in het avontuur. Waarbij de een beter voorbereid is dan de ander. En niet iedereen de luxe kent van een start met het FlexInnovatieFonds. Los van de start en de overtuiging die maakten dat je ondernemer bent geworden, is het van groot belang dat jij de juiste mensen en organisaties om je heen verzamelt. Mensen die jou op tijd kunnen (en durven) bijsturen en je van gevraagd maar ook van ongevraagd advies dienen.

Eigenwijs
Vaak is dat lastig. Veel ondernemers zijn toch, ‘excusez le mot’, eigenwijze eikels. Wij weten alles beter en willen dat laten weten ook! We gaan de wereld veroveren en als het even kan veranderen. Het creëren van een legacy. Is dat fout? Absoluut niet! Maar hoe kom je dan op voorsprong?

Voorsprong?
Graag geef ik je de volgende tips:

  1. Waar ligt je hart? Kies voor een onderneming waar jij jezelf aan kunt verbinden. Waar ben je goed in wat vind je leuk om te doen? Geld verdienen is geen doel, maar een resultaat;
  2. Is er behoefte aan jouw bedrijf? Houd een marktonderzoek om te bepalen of te ontdekken of jouw bedrijf voldoende kansen heeft om te overleven. Wat is de toegevoegde waarde van jouw onderneming in de markt of in de regio? Praat met potentiele opdrachtgevers;
  3. Leer van andere ondernemers. Praat met mede-ondernemers over hun successen, blunders en fouten. Veel ondernemers staan open om ervaringen en ideeën uit te wisselen Benut deze. Vraag hun ook om advocaat van de duivel voor jou te spelen: wat is er goed aan je ideeën en waar mis je de boot? Pijnlijk, maar zo leerzaam!
  4. Netwerk! Als je nog geen sterk netwerk hebt, bouw dit dan zo snel mogelijk op. Leer mensen kennen die van toegevoegde waarde zijn op je dienstverlening en waar je in de keten het een en ander voor elkaar kunt betekenen;
  5. Schrijf een businessplan. Neem de tijd om te bedenken wat je kunt, wilt en daarvoor nodig hebt. Of het nu voor jezelf is of voor een investeerder; maak je businessplan zo volledig en compleet mogelijk. Zorg dat je alle risico’s en valkuilen die het ondernemen met zich meebrengen goed in kaart brengt;
  6. Wees realistisch. Verlies jezelf niet in je ambitie en ideeën. Als de plannen zoals ze op tafel liggen door de omgeving, het marktonderzoek en businessplan niet goed worden beoordeeld, vraag je dan serieus af of je de ondernemersplannen moet doorzetten. Doe je dat toch, beperk dan de (financiële) risico’s zoveel mogelijk.
  7. Bezuinig niet op deskundig advies. Vraag bij specifieke onderwerpen (extern) advies aan een deskundige. Kies positief kritische mensen die je hun eerlijke en duidelijke mening en visie durven te geven. En, doe er iets mee.
  8. Blijf innoveren! Stilstand is achteruitgang. Welke ontwikkelingen zijn? Denk vooruit en neem regelmatig de tijd om hierin te investeren.
  9. How about finance? Je hoeft niet alles zelf te doen of te kunnen, maar zorg wel dat je de basis van de financiën snapt. Een van de grootste valkuilen van ondernemen is immers de kop in het zand strategie als het op financiën aankomt. Een faillissement is dan vaak het gevolg.

Nog steeds enthousiast! Go for it!

Ellen van Hierden

Gerelateerd nieuws

  • Geen gerelateerde berichten gevonden.

Meer uit deze rubriek