loading
views

Wim Davidse: “Krimp in flexbranche stabiliseert”

Wim Davidse: “Krimp in flexbranche stabiliseert”

Interview met Wim Davidse, trendwatcher in de flexbranche, die samen met FaseVijf initiatiefnemer is van de FlexVertrouwenIndex.

“Ik zie voorlopig nog geen signalen van groei. Extreem efficiënt werken, intensief specialiseren of ingrijpend innoveren, dat zijn in deze tijden de beste opties.”

Drs. Wim Davidse is oprichter-eigenaar van Dzjeng. Als toekomstverteller, spreker over sprankelend en succesvol ondernemen en strategie- en marketing-coach, verzorgt hij lezingen, workshops, sparring sessies en strategietrajecten. Eerder was Wim directeur Strategie & Organisatie bij Vedior Groep Nederland en daarnaast lid van de Programmaraad van het Nederlands Centrum voor Sociale Innovatie en onderzoeker-voorspeller voor de Algemene Bond Uitzendondernemingen. Daarvoor was hij werkzaam als universitair docent Management & Organisatie aan de KMA in Breda en als onderzoeker-adviseur op het vlak van Experience, Personeel & Bedrijfsvoering.

 

De eerste FlexVertrouwenIndex werd gepubliceerd in mei van dit jaar. Toen gaven ondernemers, leidinggevenden en specialisten in de flexbranche het vertrouwen in de markt een 6,1. “Ik verwacht eigenlijk dat dat zo blijft, er zit volgens mij nog geen 7, 8 of 9 aan te komen”, zegt Davidse.

Waarom meet je het flexvertrouwen?
“De flexbranche ervaart – via de vraag van alle bedrijfssectoren naar vooral tijdelijk personeel- als één van de eerste sectoren wat er in de economie en op de arbeidsmarkt gaat gebeuren. De FVI meet het goed geïnformeerde vertrouwen in en gevoel over de toekomst – de economische groei in de komende 6 maanden – van functionarissen op prominente posities in de flexbranche. De FVI levert met deze leading indicator een uniek inzicht en een relevante aanvulling op de harde cijfers over de gerealiseerde feiten – uren en omzet; lagging indicators – die frequent worden gepresenteerd door de Algemene Bond Uitzendondernemingen (ABU), door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en door beursgenoteerde uitzenders en detacheerders. Ruim anderhalf jaar geleden is het CBS gestopt met haar vertrouwensonderzoek in de flexbranche. Daarom besloot ik om het zelf op te pakken. Ik kwam in contact met FaseVijf, waar Rob Berbers met de zelfde behoefte rondliep. Het was makkelijk om elkaar te vinden in het initiatief en nu werken wij dus samen. Zij hebben een enorm netwerk in de flexbranche. Inmiddels nodigen wij elk kwartaal zo’n 4000 mensen uit de sector uit  om deel te nemen aan ons onderzoek. De respons op de eerste index bleek een betrouwbaar, representatief en interessant beeld op te leveren, dus we gaan ermee verder. Mooi meegenomen is natuurlijk dat FlexVertrouwenIndex voor ons ook een goede inhoudelijke PR-tool is.”

Davidse wil nog geen uitspraken doen over de volgende FlexVertrouwenIndex.
Wel wil hij commentaar geven op recente cijfers uit de branche.

Vrijwel alle grote uitzenders hebben inmiddels hun tweede kwartaalcijfers gepubliceerd.
Ook de ABU heeft deze week de actuele omzetcijfers bekend gemaakt.
Een mooi moment om Davidse te vragen naar zijn observaties.

De krimp groeit niet meer en stabiliseert – maar het is nog steeds krimp
“Afgelopen week waren er relatief positieve signalen, onder andere vanuit de ABU omtrent de omzet in de branche. De daling in de omzet wordt niet groter, maar de krimp blijft wel hangen op hetzelfde niveau. Ik zie de flexbranche nu al ruim anderhalf jaar lang met een lichte krimp voortkabbelen. Het is een saai beeld. De ‘grote vier’, Randstad, USG People, Adecco en Manpower tonen samen iets meer krimp dan de gemiddelde marktkrimp. De overige top 10 uitzenders en de rest, de kleinere partijen, toont minder krimp en vaak zelfs groei of zelfs sterke groei.

Uit het commentaar bij de tweede kwartaalcijfers van Randstad Nederland lees ik al een paar kwartalen dat de echte groei vooral is waar te nemen bij inhouse en payroll services. Dat zijn segmenten waar de laagste marges worden verdiend. De overige segmenten hebben het nog steeds moeilijk. Alleen de allergoedkoopste uitzendproducten doen het nu goed, maar in een krimpende markt levert dat natuurlijk alleen verdringende en intensievere concurrentie op. Tenzij je sterk gespecialiseerd bent in sectoren en functies waar nu voldoende vraag is. Gespecialiseerde detacheerders zoals TMC of Brunel doen het overwegend beter tot heel veel beter dan de markt en hebben dus niets te klagen.”

In ons interview d.d 19/9/12 ging ik hier dieper op in: specialiseren en 6 andere kenmerken van sprankelend en succesvol ondernemen.

Welke strategische oplossingen zijn er in tijden van krimp?
“Als uitzender moet je goed nadenken over je efficiency en hoe jij in jouw deel van de markt waarde toevoegt. De markt blijft wel bestaan, daar twijfel ik in tegenstelling tot sommigen niet aan, maar de vraag verandert.

Tegenwoordig moet je als flexleverancier daarom kiezen tussen drie strategische hoofdrichtingen:
Ik zie drie grote bewegingen in de markt:

1) Het leveren van extreem efficiënte commodity oplossingen. Dat wil zeggen: je levert personeel tegen bijzonder lage prijzen waarbij je de kosten strak weet te beheersen. Denk bijvoorbeeld aan grootschalige inhouse services.

2) Focus op specialisatie in schaarse niches of ingenieuze Flex- of HR- producten met veel toegevoegde waarde. Dan ondervind je weinig concurrentie en ben je verzekerd van opdrachten waarbij de opdrachtgever graag een goede prijs betaalt voor je diensten.

3) Innovatieve businessmodellen. Er zijn zo 10 of 20 opties te verzinnen die afwijken van het normale uitzendmodel. Ik doel hier op wezenlijke innovatie. Je kunt bijvoorbeeld het begrip uitzenden helemaal loslaten en het initiatief nemen tot een geheel ander type personeelsbeheer.

Een voorbeeld: in de technische sector is de bemiddeling niet het probleem. Opleiding van gekwalificeerd technisch personeel, daar schort het aan. Als je dat beseft, zou je er als gespecialiseerd uitzender voor kunnen kiezen om je volledig te richten op de opleiding van personeel en de bemiddeling erbij te doen. Dan kies je voor een ander verdienmodel, dat beter aansluit bij de behoefte van je opdrachtgevers.

Je zou ook ‘complexi-manager’ kunnen worden. Dat woord heb ik een tijdje geleden in een workshop gelanceerd om aan te geven dat je je specialiseert in de integrale, complexe flexvraagstukken van je opdrachtgevers, waarbij je alle oplossingen regelt, inclusief de inzet van de vaste medewerkers.

Verder is er een trend in zzp’ers. Die groep groeit, al is het niet zo hard als in het verleden werd geroepen toen men een snelle groei naar 1 of zelfs 2 miljoen zzp’ers voorzag. Nu zijn er zo’n 730.000. Dat is nog steeds een heel grote groep. Velen daarvan zijn zelfstandig tegen wil en dank en hebben ook moeite om opdrachten te krijgen. Ook zzp-platforms weten nog niet serieuze winst te boeken. Myler wordt als een uitzondering gezien.

Zzp’ers staan er daarom best voor open om zich te laten bemiddelen door uitzenders, zolang ze maar op een serieuze manier worden behandeld. Als je opdrachten voor hen vindt, hun autonomie en andere ‘hogere behoefte’ respecteert en een hybride model hanteert waarbij je de juridisch-fiscale krenten voor de kandidaat uit de pap weet te pikken, dan kun je prima business doen met de bemiddeling van zzp’ers.

Ook in onze stagnerende economie zijn er kansen te over. Het vraagt alleen meer creativiteit en alertheid.

Goed presteren of je wordt als bemiddelaar gepasseerd
Werkgevers hebben steeds beter in de gaten hoe zij zelf hun flexbehoefte kunnen organiseren.
Als een uitzender te duur is of onvoldoende toegevoegde waarde levert, dan wordt hij door zijn opdrachtgevers gepasseerd. Werkgevers lossen dan bijvoorbeeld onderling, zonder tussenkomst van een bemiddelaar, hun personeelsbehoefte op. Dat is niet nieuw. In de jaren ’90 werd dit bijvoorbeeld al gedaan door werkgeversorganisatie Werk en Vakmanschap, die vooral op de Veluwe en in de regio Arnhem het vaste personeel tussen de aangesloten werkgevers onderling liet rouleren. In de loop der tijd werd die taak overgenomen door uitzenders zoals Start People en Vedior. Nu dreigt die rol van flexbeheerder weer terug te worden gepakt door de werkgevers.

Daarom zeg ik: het is een kwestie van goed je werk doen als bemiddelaar, uitleggen wat je toegevoegde waarde is en nauw luisteren naar de echte behoefte van de opdrachtgevers. Het blijven lastige tijden, maar dat je wendbaar en alert moet presteren in deze branche, dat is niets nieuws.”

FlexVertrouwenIndex Q2
De tweede FlexVertrouwenIndex, onder redactie van Wim Davidse (Dzjeng) en Rob Berbers (FaseVijf) verschijnt circa eind augustus, begin september.
“De reacties en cijfers van de tweede index zijn inmiddels binnen, zodat die nu worden verwerkt. Het is de bedoeling dat de FlexVertrouwenIndex vier maal per jaar verschijnt en een vertrouwd fenomeen wordt in de branche.”

Interview: Hinke Wever, FlexNieuws

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek