loading
views

StudentenWerk & StudentJob, the Next Step

StudentenWerk & StudentJob, the Next Step

StudentenWerk & StudentJob – the Next Step

In gesprek met Ineke Kooistra, algemeen directeur, Sonja Hartgring, manager marketing en communicatie en Julien Drewe, manager StudentJob.

Flexspecialist van het Jaar 2013StudentenWerk, FlexSpecialist van het Jaar 2013, groepsfoto
StudentenWerk heeft ook dit jaar de titel Flexspecialist van het Jaar gewonnen.
 
Sonja Hartgring: “Fantastisch! Dat wilden we heel graag. Onze collega Lori Amama kreeg de verantwoordelijkheid en heeft het aangepakt als een dedicated project. In de beoordelingsronde behaalden we al de hoogste score, maar we moesten ook nog de meeste stemmen krijgen voor de titel.
 
We hebben onze e-marketing zo ingezet dat al onze 250 medewerkers automatisch al onze oproepen om te stemmen voor deze verkiezing konden delen met hun LinkedIn contacten. Hiervoor hebben we een koppeling ingebouwd in ons intranet: met één klik delen onze medewerkers berichten met hun netwerk. Natuurlijk was het mogelijk om de oproep persoonlijk te maken. ‘Social sharing’ is een integraal onderdeel van onze e-marketing en ons e-recruitment. Voor de verkiezing hebben we onze conversie kracht volledig en succesvol ingezet.”
 
Van links naar rechts, met de klok mee: algemeen directeur Ineke Kooistra, procesmanager Lori Amama, regiomanager Mariska Visser, regiomanager Karin van der Gragt, pr manager Sonja Hartgring en regiomanager Wies van ’t Slot | Foto: Harro Jansz

 

Ineke Kooistra, algemeen directeur StudentenWerk

Rijke database
“We hebben een enorme rijkdom aan gegevens,” zegt Ineke Kooistra. “In Nederland hebben wij het grootste aantal jongeren in onze database. Alleen het CJP komt met ongeveer 800.000 profielen in onze leeftijdscategorie enigszins in de buurt van wat wij bieden.

Onze database telt tweemaal zoveel jongeren als die van Randstad en drie keer zo veel als die van Monsterboard. Daarbij hebben wij in 7 Europese landen de gegevens van 1,3 miljoen jonge talenten in onze database. In Nederland komt daar nog eens 1,1 miljoen bij. We zijn binnen en buiten Nederland met meer dan 30 websites actief. We vullen die websites voor klanten of voor specifieke marktgebieden, gericht op financiële profielen, overheid, techniek met een look and feel die past bij dat segment. Alle connecties komen uiteindelijk in de grote database. Alles is met elkaar verbonden. StudentJob International alleen groeit dagelijks al met meer dan 1600 connecties per dag.

www.studentjobinternational.com

Onderzoek naar trends
Hugo de Koning, Bram Bosveld en Rogier Thewessen, de oprichters van StudentenWerk, checken elke ochtend allereerst hoeveel nieuwe profielen er zijn. De database is het kloppende hart van de organisatie. Tegelijk benutten we die als onze thermometer voor de arbeidsmarkt, omdat we daarmee heel exact onderzoek doen naar trends en wensen van jongeren.

Nu zijn we toe aan the Next Step, dat wil zeggen: we willen de mogelijkheden van onze database nog beter benutten. Ook willen we onze internationale bekendheid vergroten zodat we topspeler zijn in Europa.

‘In 2020 zijn wij het grootste Studenten uitzendbureau van de wereld’
Enkele jaren geleden riepen we dat al binnen de organisatie. Als je kijkt naar onze database, dan is die wens al in vervulling gegaan. Wij hebben het imago dat wij voortdurend iedereen challengen. We kunnen het ook omdraaien: wie daagt ons uit? Als je kijkt naar hoe wij studenten bemiddelen, zijn er wereldwijd geen vergelijkbare organisaties. In Nederland zijn ze er wel, maar niet in de mate waarin wij actief zijn. In het buitenland ontmoeten we nauwelijks concurrenten.

De landenpagina’s van StudentJob worden beheerd door native speakers, die de cultuur van het land goed kennen. Zij zorgen ervoor dat bedrijven worden gebeld en de vacatures worden geplaatst. StudentJob is in feite een internationale jobboard met veel innovatieve interactie mogelijkheden.

In sommige Europese landen is uitzenden wettelijk beperkt of minder goed ontwikkeld. In die landen concentreren wij ons vooral op recruitment. Daar organiseren we recruitment camps voor bedrijven, waarbij we proberen vraag en aanbod online zo goed mogelijk bij elkaar te brengen. Dat doen we via Google Hangouts. De geselecteerde mensen komen tegelijkertijd in de meeting, voeren hun sollicitatiegesprekken en zien elkaar ook via de webcam. Het werken via linksessies en Google Hangouts willen we op korte termijn, net als bij StudentJob, ook meer toepassen bij StudentenWerk. Het spaart tijd, het is modern en doet met de juiste uitvoering geen afbreuk aan het persoonlijke contact. Bij de werving voor bepaalde profielen is het prima in te zetten, vooral als een klant snel wil ‘opschalen’ en de kandidaten meteen wil kunnen spreken en zien.”

Eén Europa bestaat al
Julien Drewe: “Ik ben hier anderhalf jaar geleden begonnen. Mijn opdracht was om de 7 landen waarin we actief zijn met elkaar te verbinden. Er is heel veel synergie. Het is een easy win voor bedrijven om via één loket hun Europese personeelsbehoefte in te vullen voor een specifiek marktsegment. Een klant die bijvoorbeeld gebruik maakt van onze Oostenrijkse site kan ook prima gebruik maken van onze Duitse site binnen StudentJob. Nu willen we dat rijke aanbod nog meer bekendheid geven door onze goede vindbaarheid via Google en met social media tools. De afstanden in Europa zijn verdwenen waardoor we heel makkelijk met iedereen kunnen communiceren. Dat bouwen we strategisch uit.”

Ineke Kooistra, algemeen directeur StudentenWerk en Julien Drewe, directeur StudentJob

Fysieke aanwezigheid niet nodig bij werving
Sonja Hartgring: “Fysieke aanwezigheid is altijd een belangrijk aspect van het recruitmentproces geweest in de uitzendbranche, maar volgens ons gaat dat op den duur verdwijnen. Tijdens de bekendmaking van de winnaars van de verkiezing Uitzendbureau van het Jaar werd op het podium ook een discussie gevoerd tussen uitzenders over dit punt. De meningen zijn verdeeld. Wij geloven echter dat je met de juiste technologie het persoonlijke element van recruitment kunt behouden. Face-to-face-gesprekken kun je bijvoorbeeld prima vervangen door goede video-meetings. We ontwikkelen ‘aan de achterkant’ van onze sites vele innovatieve software-oplossingen die toewerken naar een vergaande digitalisering van het recruitmentproces. En als je iemands karakter of werkwijze goed wilt leren kennen, kun je online persoonlijkheidstesten toepassen. Het mooie van deze manier van werken is dat onze doelgroep zelf deze werkwijze graag gebruikt. Voor werkgevers is het ideaal, omdat het op deze manier mogelijk is om specifieke typen kandidaten te selecteren voor bepaalde functies.”

Recruitment thermometer
Ineke Kooistra: “Iedereen die bij StudentenWerk of StudentJob is ingeschreven vult zelf zijn persoonlijke pagina in en houdt die actueel. Op de profielpagina’s worden regelmatig polls geplaatst; die geven veel inzicht in de trends die onder jongeren leven. Ook internationaal, bij alle jongeren in de landen waar zij met onze sites actief zijn. Ze kunnen bij ons persoonlijke assessments doen en video-cv’s uploaden. Wij kunnen hun pagina’s ook op maat maken. Stel, dat wij een bijzonder aanbod hebben voor een recruitment camp. Als ze daaraan mee willen doen, kunnen ze hun outfit daarop aanpassen en zichzelf aansprekend presenteren in hun pagina. Als ze zouden willen solliciteren voor een functie bij een bank, dan kunnen ze zich in een pak presenteren via hun persoonlijke pagina. Zo bieden we online maatwerk per klant en per functie.”

Sonja Hartgring: “De persoonlijke pagina’s worden gedetailleerd bijgehouden door de jongeren. Ze vullen hun opleiding, vakkenpakket, taalbeheersing, hobby’s, nevenactiviteiten, vrijwilligerswerk heel serieus in, omdat het over hun carrière gaat. Wij bieden de kandidaten die hebben aangegeven hierin geïnteresseerd te zijn, ook geregeld bijzondere acties aan, zoals gratis tickets voor festivals en concerten.”

Emigratiedranglijst
Julien Drewe: “Onlangs heeft StudentJobs de Emigratiedranglijst gelanceerd. Er zijn diverse redenen waarom starters, die klaar zijn met hun studie, willen emigreren. In Spanje voelen veel jongeren de economische noodzaak om te emigreren. Wereldwijd zien we een toenemende bereidheid om te emigreren voor een baan. Grieken kunnen gewoon in Nederland werken, omdat ze bij de EU horen. Kom je van buiten de EU, dan mag je maximaal 10 uur per week werken in Nederland. Voor een werkgever is dat lastig om consequent aan te kunnen tonen.

Wij waren zelf verbaasd over de uitkomsten van ons mobiliteitsonderzoek. Veel jonge mensen zeggen: als ik de kans krijg, pak ik morgen mijn koffers. Ze vinden het geen enkel probleem om in Duitsland of Engeland te gaan werken.

Jongeren vinden het belangrijk om van het leven te genieten. De realiteit is tegelijk dat de mogelijkheden voor Europese jongeren erg uiteen lopen. In Spanje is de jeugdwerkloosheid heel hoog, waardoor 85 procent van de jongeren het liefst meteen wil emigreren.
Nederlandse jongeren zitten hier wel goed en voelen minder noodzaak om elders te werken. De cijfers van de jeugdwerkloosheid in Nederland vallen mee vergeleken met andere Europese cijfers.

Midden: Ineke Kooistra, links: Sonja Hartgring, rechts: Julien Drewe, StudentenWerk

Ondanks de huidige economische situatie is er nog steeds een soort uitgestelde krapte op de arbeidsmarkt. Als de economie beter wordt, zijn organisaties genoodzaakt om zich Europees te oriënteren. Sommige bedrijven doen het al.

Tegelijk wordt outsourcing steeds vaker benut, net als het werken met virtuele teams. In Amerika is dat een grote trend die ook in de nabije toekomst doorzet in ons land en de rest van de wereld. Het geeft organisaties de gelegenheid om bepaalde specialismen op flexibele basis binnen te halen. Opleidingen en universiteiten zijn ook steeds vaker internationaal actief, waardoor zij de trend stimuleren.

Koppelingen tussen Europese landenpagina’s
Per land zijn er cultuurverschillen, waar je rekening mee moet houden. Er zijn landen waar het bijvoorbeeld minder gebruikelijk is dat je naast je studie werkt via een bijbaan.
Daarom werken we met natives. We willen niet dat iemand uit Duitsland gaat bepalen hoe recruitment werkt in een Spaanstalige markt. Als je iemand wilt vragen om te solliciteren, dan kun je dat op meerdere manieren doen. Het moet uiteraard gebeuren op de manier waarmee je de juiste doelgroep aanspreekt, die ook aansluit bij de taal en cultuur.

We vinden verbazingwekkend gemakkelijk native speakers uit Oostenrijk, Spanje enzovoort, die zich voor ons willen inzetten. Alleen Vlamingen komen niet graag naar Nederland. Dat cultuurverschil is groter dan je denkt, al is de afstand het kleinst. Als je naar de manier van werken kijkt, lijken wij Nederlanders qua cultuur veel meer op de Duitsers dan op de Fransen. Nederlanders zijn te direct. Je kunt niet iemand uit Nederland naar België laten bellen om zaken te doen, tenzij die persoon daar zeer ervaren in is.

Julien Drewe, manager StudentJob

In Frankrijk merken we dat er drie grote centra ontstaan. Naast Parijs (Île-de-France), wat altijd het Franse hart was, zijn Lyon en Marseille ook belangrijke Franse centra geworden. De Fransen spreken inmiddels prima Engels. Nu jongeren in heel Europa de Engelse taal redelijk tot goed beheersen, groeit het potentieel. Het wordt gemakkelijker om arbeidskrachten uit te wisselen. Onder veel jongeren is één Europa zonder grenzen al een feit.

Voor StudentJob doen we nog onderzoek naar vier landen waar we websites willen openen. In ieder geval worden we actief in Polen en Tsjechië. Daar is heel veel Europese business naar toe verhuisd. Veel financiële administraties worden daar verzorgd. Vodafone’s financiële administratie wordt bijvoorbeeld voor een groot gedeelte vanuit Tsjechië geregeld. Ontwikkelingen die je zag in Dublin, zie je nu ook in Praag ontstaan.

Verder is Polen voor ons interessant vanwege de demografische piramide. Er wonen veel jongeren en relatief weinig ouderen, zoals de situatie bij ons 25 jaar geleden nog was. Gaming- en computertechnologie zijn er ver gevorderd. Polen draait de beste economische cijfers van Europa. Warschau is een volwassen en moderne Europese stad met 1,8 miljoen inwoners. Daar moeten wij gewoon zijn.”

The Next Step
Ineke Kooistra: “Temidden van alle mogelijkheden houden we onze focus sterk op StudentenWerk, want dat is onze basis. Van daaruit bouwen we verder aan onze internationale tak. We hebben onszelf ten doel gesteld om zeker nog 100 internationale klanten voor ons te winnen. Daar hebben we een salesteam op gezet. Van daaruit zetten we volgende stappen op een realistische manier, gericht op passende Europese businessconcepten.

In landen waar uitzenden niet mogelijk of gebruikelijk is, bieden we werving & selectie en allerlei varianten op dat concept. We organiseren recruitment camps. Wij zorgen dat er voor een bepaald bedrijf een aantal mensen aanwezig is op een recruitmentdag. We kunnen kandidaten ook zelf op de payroll nemen wanneer we het uitzendconcept niet kunnen toepassen.

Sonja Hartgring, manager marketing en communicatie StudentenWerk

Er zijn organisaties die werken met een internationaal graduates programma. Via één loket functie kunnen ze dat verzoek bij ons neerleggen, waarna wij de juiste mensen vinden. Hiermee verkennen we welke nieuwe vast- en flex-arbeidsrelaties er mogelijk zijn.”

Transparant
Sonja Hartgring: “Openheid en innovatie blijft ons handelsmerk. We hebben in de afgelopen jaren veel andere partijen bij ons rondgeleid en laten zien hoe wij werken. We zijn transparant, ook richting onze concurrenten. #Durf te vragen. Wanneer andere uitzenders vragen hebben, staan wij daarvoor open. Wij denken graag mee. Een van onze initiatieven voor de arbeidsmarkt is bijvoorbeeld de E-recruitment gids waarmee we organisaties inzicht geven in het aantrekken en binden van jongeren. Als grootste speler in de Nederlandse jongerenuitzendbranche voelen wij ook een verantwoordelijkheid om onze kennis te delen. Zeker in de huidige tijd, waarin er een grote problematiek ligt op het gebied van jongeren en werk. Door te innoveren, successen te delen en te denken in mogelijkheden, willen en kunnen wij bijdragen aan de oplossing.”

Interview: Hinke Wever, FlexNieuws
Foto’s: Guus Pauka

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek