loading
views

Uitzenders verhuizen van winkelstraat naar webcam

Uitzenders verhuizen van winkelstraat naar webcam

Fysieke aanwezigheid wordt steeds minder belangrijk in de uitzendbranche. Innovaties in online en mobiele technologie zorgen ervoor dat het persoonlijke element gewaarborgd blijft in het werving- en selectieproces, zowel in het straatbeeld als op sollicitatiegesprekken.

Dat is een van de conclusies van de Leaders in Flex, die donderdag bijeenkwamen in Long Island te Hoofddorp. Tijdens deze besloten rondetafelsessie gaven vijftien HR-kopstukken uit het Nederlandse bedrijfsleven (uit de sectoren telecom, energie, logistiek, banken en verzekeringen), hun visie op de toekomst van de uitzendbranche. De bijeenkomst is een initiatief van StudentenWerk, Nederlands grootste uitzendorganisatie voor studenten, starters en young professionals.

Juist in deze branche, in welke persoonlijk contact centraal staat, hield men vooralsnog vast aan fysieke aanwezigheid. Natuurlijk blijft dit waardevol, maar volgens de Leaders in Flex is fysieke aanwezigheid geen pijler meer voor Recruitment 3.0. Verwacht wordt dat deze trend de uitzendbranche drastisch zal transformeren.

Van arbeidsbemiddeling naar corporate management pools
Steeds meer uitzendbureaus zullen naar verwachting kiezen voor een online benadering, aldus Hugo de
Koning, die samen met Rogier Thewessen en Bram Bosveld in 2000 StudentenWerk oprichtte. “De opkomst van e-working in Amerika is een goede indicator; werken op afstand is nu nog een niche, maar deze benadering zal in de zeer nabije toekomst ook doorzetten in de recruitmentbranche.” Rogier Thewessen ziet een nieuwe rol voor uitzendbureaus, als beheerder van corporate management pools voor klanten: ‘webwinkels’ vol geschikte kandidaten die al eens bij het bedrijf in dienst zijn geweest. “Een nieuwe manier om de data, die bedrijven vaak allang in huis hebben, efficiënt toe te passen.” Achter de schermen bij StudentenWerk is deze ontwikkeling al in vergevorderd stadium.

“Fysieke aanwezigheid wordt volkomen irrelevant”
De persoonlijke binding met de kandidaat blijft belangrijk, dat staat buiten kijf. Wel krijgt die een heel andere vorm. “Waar recruiters vroeger een biertje gingen drinken met hun kandidaten, kunnen ze deze nu op talloze andere manieren service bieden en aandacht geven. Bijvoorbeeld via instant messaging, social media en mobiele applicaties”, aldus De Koning.

Technische innovatie heeft de wereld op z’n kop gezet. “Toen wij dertien jaar geleden begonnen met StudentenWerk was fysieke kennismaking met de kandidaat nog essentieel voor het maken van een goede match”, vertelt De Koning. “Een foto alleen zei niets. Nu is de techniek zo ver ontwikkeld dat bijvoorbeeld ook videogesprekken een goed inzicht geven in de persoonlijkheid en uitstraling van de kandidaat. In de toekomst zal fysieke aanwezigheid volkomen irrelevant zijn voor het sollicitatiegesprek. StudentJob, onze internationale zusteronderneming, organiseert al regelmatig sollicitatiegesprekken via Google Hangouts.”

Direct beschikbaarheid doorgeven aan de recruiter
Service is een mentaliteit en allang niet meer gebonden aan fysiek contact, aldus StudentenWerk. Zo lanceert de organisatie binnenkort een applicatie die het kandidaten mogelijk maakt om via hun smartphone direct wijzigingen in hun beschikbaarheid door te geven aan hun recruiter. De Koning: “Stel, je college valt uit. Via de app geef je meteen door dat je die middag wilt werken. Je recruiter kan dan direct werk voor je regelen.”

Bron: StudentenWerk, 10 juni 2013

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek