loading
views

ZZP Barometer – bemiddeling en marges

ZZP Barometer – bemiddeling en marges

De ZZP Barometer biedt de resultaten van onderzoek naar ‘Bemiddeling en marges’.

Heeft de zogenoemde triple dip ook invloed op de (z)zp’ers en freelancers of is er een opleving in de tarieven en gemiddelde omzet? Dit kwartaal is het onderzoek afgenomen onder 1.673 zelfstandig professionals, freelancers en eenmanszaken in Nederland.
Hieronder enkele van de resultaten die voor intermediairs van belang zijn:

Bemiddeling en marges
11,6% van de freelancers en zzp’ers in Nederland heeft geen idee welke marges zijn/haar bemiddelingsbureau hanteert. Een tiende van de bemiddelingsbureaus hanteert bij zzp-opdrachten een marge van 25% of hoger, de helft (50%) een marge van 10-25% en iets meer dan een kwart (26%) een marge van minder dan 10%. Bijna 2% van de bureaus werkt op basis van een eenmalige fee, zonder berekening van een marge. De marge wordt bij zzp-opdrachten meestal gehanteerd aan de zijde van de opdrachtnemer: bij de freelancer of zzp’er die de opdracht uitvoert, wordt in 64,4% van de gevallen een marge in rekening gebracht en bij 56,9% bij de opdrachtgever.

Opvattingen over marges van intermediairs
Slechts 15,5% van de freelancers en zzp’ers in Nederland vindt dat bemiddelingsbureaus en intermediairs een reële marge hanteren, terwijl 45,1% vindt dat zij een irreële marge hanteren. “Opvallend is dat 23,4% zelfs denkt dat de marges voor bemiddelingsbureaus niet zijn gedaald in de afgelopen periode, terwijl dat wel het geval is geweest.”
Veel zzp’s weten volgens dit onderzoek niet wat de marge-ontwikkeling is bij bemiddelingsbureaus.

Wat zien freelancers als de toegevoegde waarde van intermediairs?
Uit het onderzoek wordt duidelijk dat bemiddelingsbureaus en andere intermediairs goed zijn voor

  • het binnenhalen van opdrachten voor de freelancer of zzp’ers
  • het regelen van financiën
  • de verplichting om via een bepaald bureau zaken te doen met de opdrachtgever
  • het regelen van de administratie
  • de uitstraling
  • het kunnen blijven focussen op de kernwerkzaamheden

Verbeterpunten voor intermediairs
Intermediairs kunnen zich volgens de ondervraagde zzp’ers en freelancers nog sterk verbeteren waar het gaat om:

  • de persoonlijke relatie
  • de marges
  • de transparantie
  • inhoudelijke kennis
  • betrouwbaarheid

Initiatiefnemer
ZZP Barometer is een initiatief van Victor Mundi en heeft met zijn mede‐initiatiefnemers ikwordzzper.nl, IT‐Staffing, MarktEffect, NRCMedia, NUzakelijk, ZiPconomy en ZZPnodig.nl als doel het onafhankelijk en structureel onderzoeken van de zzp’er en het inzichtelijk maken van markt‐ enbenchmarkinformatie over/voor de zzp’er. Deze editie is verzorgd door een nieuwe mede‐initatiefnemer van de ZZP Barometer: Freelance.nl. De Freelance Markt Index is daardoor nu ook in de ZZP Barometer opgenomen.

Bron: ZZP Barometer, april 2013

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek