loading
views
2 reacties
Samir ter Lüün

Actieve online werving, ook geschikt voor uitzendkrachten?

‘Trends en inspirerende ideeën op het gebied van werk, organisaties die zichzelf opnieuw uitvinden en innovatieve software. Daar ligt mijn interesse.’ Na ruime ervaring in het onderwijs en de uitzendbranche, als docent, museumeducator, intercedent, vestigingsmanager en intercedent van het jaar in 2008 is Samir ter Lüün nu Trendwatcher bij CTB Flex en vertaalt hij trends naar technologie, visie en advies voor de uitzendbranche. X

Actieve online werving, ook geschikt voor uitzendkrachten?
Grofweg kan werving via social media worden ingedeeld in passieve en actieve werving. Passieve werving is vooral het terrein van de online marketeer waarbij het gaat om vindbaarheid van vacatures, campagnes en het genereren van traffic. Dit om een stroom aan sollicitaties op gang te brengen.
Actieve werving is het terrein van de recruiter of intercedent. Het wordt vooral ingezet om (hoogopgeleide) specialisten te werven. Schaarse specialisten zijn inmiddels gewend om persoonlijk benaderd te worden en zij reageren ook niet meer op passieve werving. Een persoonlijke benadering met een relevante boodschap werkt ook gewoonweg goed. Ik ben van mening dat dit actieve online werving niet anders maakt dan offline netwerken. Het gaat over interactie en het opbouwen van een relatie.

Een interessante vraag is of actieve werving ook geschikt is voor het werven van minder onderscheidende functies, die veel voorkomen bij uitzendbureaus. Denk aan de fulltime productiemedewerker, schoonmaker of inpakker. Deze groep is weliswaar minder vertegenwoordigd op LinkedIn, maar wel degelijk actief op social media als Twitter, Facebook en Hyves.
Een eerste bezwaar tegen het actief werven van deze groep kan zijn dat netwerken via social media teveel tijd kost. Je moet het vertrouwen winnen van mensen, verschillende sociale netwerken beheren en je wordt niet zomaar opgenomen in iemands netwerk. Het kan zijn dat deze inspanning niet opweegt tegen de lage marges op bijvoorbeeld een productiemedewerker en het hoge verloop. Toch vind ik dat dit bezwaar te weerleggen is, want welke intercedent kent niet het lijstje van betrouwbare uitzendkrachten die je altijd kan bellen voor een klus en je uit de brand helpen. Zoals met hen offline een relatie is opgebouwd, kan dit ook online met als voordeel dat via via werven en het volgen van mensen makkelijker wordt. De intercedent moet wel bereid zijn op persoonlijke titel te netwerken, het vereist netwerkvaardigheden en kennis van de werking van sociale netwerken. Daarna vormen social media een goede aanvulling op de meer traditionele communicatievormen als e-mail en telefoon.

Een tweede bezwaar is dat deze groep lastig te identificeren is. Ze hebben hun cv vaak niet vindbaar online staan of helemaal geen cv opgesteld. Passieve werving helpt hierbij. Van sollicitanten en inschrijvingen ken je als intercedent de gewenste functie. Hiermee kan je je boodschap relevant maken. Je eigen bestand is dus een goede start. Een volgende stap is het opnemen van sollicitanten in je netwerk, ook als je op dat moment geen vacature voor hen hebt. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want voor de uitzendkracht is de intercedent vaak toch een beetje ‘de baas’ en die voeg je niet zomaar toe aan Facebook waar allerlei privézaken te vinden zijn.

Toegang tot een externe cv database als die van Monsterboard of Werk.nl kan ook een startpunt zijn. Ook dan ken je de gewenste functie van kandidaten. Dit geeft een aanknopingspunt om hen te vinden en te benaderen via social media. Een andere methode is het vinden van kandidaten via slimme zoekopdrachten alleen vereist dit nu nog wat creativiteit. Bedenk bijvoorbeeld waar jouw doelgroep offline te vinden is. Zo zou je geschikte kandidaten kunnen vinden onder de Twittervolgers van de lokale voetbalclub of via de hashtag van een lokaal evenement of zou je kunnen zoeken op steekwoorden die met werk te maken hebben. Door de komst van social media monitors (zoals Coosto) wordt deze methode steeds eenvoudiger en kunnen talloze online bronnen steeds beter worden doorzocht. En met het gloednieuwe Graph Search van Facebook kan straks alle content op Facebook slim worden doorzocht.

Via een corporate Facebookpagina van jouw vestiging kun je ook de interactie aangaan met lokale kandidaten. Benader fans op een persoonlijke manier vanuit de corporate Facebook account of jouw persoonlijke account als intercedent.

Ondanks dat een grote uitzendorganisatie als Randstad zich al op actieve werving via social media heeft gestort, denk ik dat er binnen de branche op dit vlak nog winst valt te behalen. Actieve online werving voor wat betreft de minder onderscheidende functies wordt door inleners nog weinig gedaan. Hier kan het uitzendbureau het verschil maken.
Afsluitend nog een oproep aan de lezers. Ik ben op zoek naar goede en minder goede ervaringen met actieve werving van uitzendkrachten via social media. Wie wil zijn of haar ervaringen met mij delen? Dan neem ik graag een keer contact op.

Samir ter Lüün

Reacties op dit artikel

  • Auteur: Samir ter Luun Datum:

    Hoi Jelle,
    Bedankt voor je leuke reactie! Heb je het gevoel dat intercedenten wel al boolean search gebruiken of kunnen jullie dat zien aan de zoekopdrachten? Ik ga eens kijken bij Timing. Studentenwerk heeft bij mij aangegeven zich minder te richten op actieve werving door intercedenten omdat zij hun passieve werving zo goed hebben georganiseerd via SEO/SEA.

  • Auteur: Jelle Althuizen Datum:

    Hi Samir,

    Leuke blogpost, goed om jouw visie op actieve werving te lezen. Ik merk dat searchen in onze cv database steeds populairder wordt onder onze klanten. Knelpunt is vaak dat ‘goed zoeken’ best moeilijk is, zowel op Google als in databases en social media. Een goede interface draagt hieraan bij, maar ik denk dat een beter inzicht in boolean search voor intercenten de basis is om efficiënt actief te gaan werven.

    Kijk eens naar Timing of Studentenwerk op Facebook en Twitter. Zij zijn vrij actief als het gaat om werving en ‘communitymanagement’ op social media.

Reageren:

*

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek