loading
views

Interview Arjan Elbers, Hellome

Interview Arjan Elbers, Hellome

Interview met Hellome, initiatiefnemer Arjan Elbers

Via cv-database Hellome.nl tonen commerciële personeelsbemiddelaars hun kandidaten.

“Wij vinden dat het aanbod van uitzenders beter moet worden benut.”

Winnaar derde prijs FlexInnovatieFonds
Hellome.nl won de derde prijs tijdens de finale van het FlexInnovatieFonds.

Waarom is de database van Hellome interessant voor uitzenders?
Arjan Elbers: “Het is comfortabel. Ze kunnen gewoon blijven doen wat ze altijd al doen. Tegelijkertijd brengen ze via Hellome hun aanbod van kandidaten onder de aandacht van werkgevers die ze nog niet hebben bereikt. Recruiters en MKB-organisaties hebben namelijk vrij toegang tot deze database. Het verhoogt de kans op matches, die je anders niet zou kunnen realiseren.”

Hellome

Transparant aanbod
“Ik kwam op dit idee in 2007 toen ik zelf in de arbeidsbemiddeling werkzaam was. Ik zag toen al dat het uitzendbureau met de beste kandidaat de opdracht krijgt. Ik wilde – vergelijkbaar met wat Funda doet voor de huizenmarkt – een transparant online totaalaanbod realiseren, waar werkgevers zonder drempel in kunnen ‘bladeren’.

In 2009 ben ik als zelfstandig ondernemer mijn eigen internetbureau Get Noticed gestart samen met zakenpartner/programmeur Randy Cillekens. In januari 2012 hebben we de bèta-versie van Hellome gelanceerd.

Arjan Elbers Hellome
Verdienmodel
Vervolgens zijn we alle grote uitzenders gaan benaderen met ons aanbod. De reacties waren positief. Dat komt natuurlijk ook door de lage instapdrempel. In de markt is een marge op bemiddeling van een uitzendkracht grofweg 5000,- euro bruto. Het plaatsen van een profiel op Hellome kost 1 euro. Als een uitzendbureau 5000 profielen plaatst hoeft er maar eentje via Hellome daadwerkelijk te worden geplaatst en je bereikt al een break-even met je investering. Grote uitzenders hebben tienduizenden beschikbare kandidaten. Hun aanbod kunnen ze door Hellome veel beter tonen.”

USP’s

  • volume
  • diversiteit in kandidaten
  • diversiteit in aanbieders / bemiddelingsbureaus

Automatische invoer
Volume vraagt om automatisering. Arjan Elbers: “Ja, we merkten dat de grote bureaus bereid zijn om een ‘badge’ van bijvoorbeeld 40.000 kandidaten aan te bieden, zodra er een automatische koppeling beschikbaar is met hun softwareleverancier. Meer bemiddelaars in de flexbranche zagen automatische koppeling als een voorwaarde. Daarom zijn we gaan praten met software leveranciers waaronder CTB|Flex, FlexService, Nocore, UBplus en Otys.

Koppelingen
Binnenkort wordt de koppeling tussen softwareleverancier FlexService en Hellome opgeleverd. Organisaties zoals Humares, Experis en Consolid kunnen dan direct hun kandidaten presenteren aan werkgevers via Hellome. Zij mogen een periode gratis plaatsen als pilot. Ik zie uit naar dat moment. Aan de koppelingen met andere softwarepakketten wordt nu ook gewerkt.”

Ontdubbeling
Tijdens de finale van het FlexInnovatieFonds merkte de jury op dat ontdubbeling van profielen nog een issue is. Kandidaten kunnen bij meerdere uitzenders zijn ingeschreven, maar dat zorgt natuurlijk voor meerdere profielen van dezelfde kandidaat in de database van Hellome. De jury vond: “Je moet werkgevers niet belasten met het zelf ontdubbelen van profielen.”
Arjan Elbers: “Dat advies pakken we op. In versie 2.0 van Hellome realiseren we de ontdubbeling van profielen.”

Selectie
Als er meerdere aanbieders zijn van dezelfde kandidaat, hoe bepaal je dan wie wel en wie niet wordt getoond? Elbers: “Volgens het principe ‘wie het eerst komt, die het eerst maalt.’ De eerste aanbieder van een profiel op Hellome blijft over. Dat motiveert bemiddelaars nog meer om snel profielen te plaatsen.”

Privacy kandidaten
Hellome stimuleert bureaus om kandidaten altijd anoniem te plaatsen. De website toont geen N.A.W.velden van de kandidaat.

Internetbureau Get.Noticed
Arjan Elbers en Randy Cillekens leveren met hun internetbureau diverse online diensten, ze maken websites, webshops, apps en promoties voor (meestal) grotere marktpartijen, daarnaast exploiteren ze 9 eigen websites waaronder Hellome.

Spin-offs – white labels
Elbers: “Een onverwachte spin-off bij de ontwikkeling van Hellome was dat wij het online database concept als een white label konden verhuren aan mobiliteitsadviseurs. Voor outplacement trajecten bij Essent en PostNL hebben wij speciale websites ingericht met de profielen van werknemers waarvoor nieuwe werkgevers moesten worden gevonden. Vaak met succes ondanks de soms moeilijke uitgangspositie op de arbeidsmarkt. Zo ontstond www.mensenvanessent.nl (op dit moment nog te zien via de testlocatie) en www.tntpeople.nl. Inmiddels zijn we ook in overleg met andere grote organisaties over de mogelijkheid van zo’n white label, gebaseerd op het concept van Hellome. De betreffende organisatie betaalt een bedrag per maand en kan daarvoor een website met CMS huren, die volledig in de eigen huisstijl is ingericht. Voor een x bedrag per maand wordt de website naar wens ingericht inclusief helpdesk. Een flexibele SAAS-oplossing.”

Nederland Vacatureland

Gespecialiseerde vacaturesites
“We hebben meerdere niche-vacaturesites ingericht. Look and feel en advertentie-aanbod zijn daarbij afgestemd op de doelgroep:

In voorbereiding is de vacaturesite www.baanindefd.nl voor alle vacatures in de financiële dienstverlening.”

Lobby
Arjan Elbers: “Ook met de brancheorganisaties ABU en NBBU zijn wij in gesprek. Zij staan welwillend tegenover ons concept. Hellome levert toegevoegde waarde voor relatief weinig inspanning. Dat is hard nodig in deze tijd. We hopen dat de ABU en de NBBU het concept van Hellome gaan aanbevelen in al hun contacten met werkgevers en aangesloten bemiddelingsbureaus. We willen een platform realiseren met zeker honderdduizend kandidaten.”

Interview: Hinke Wever, FlexNieuws

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek