loading
views

Interview met Magnet.me, winnaar FlexInnovatieFonds 2013

Interview met Magnet.me, winnaar FlexInnovatieFonds 2013

Interview met Magnet.me, winnaar FlexInnovatieFonds 2013

“We maken een imperfecte arbeidsmarkt – waar niet alle informatie bij iedereen terecht komt – perfecter. We zorgen dat werkzoekenden en werkgevers elkaar makkelijk en precies kunnen vinden. Als de polen van een magneet.”

Magnet.me is transparant en zakelijk. Het is geen ‘gewone’ vacaturebank. Het is een netwerksite vergelijkbaar met en toch wezenlijk anders dan LinkedIn en Facebook. “Jullie zijn het nieuwe LinkedIn…”, zei iemand in reactie op de presentatie van hun businessplan tijdens de finale van het FlexInnovatieFonds. Ook de jury zag het potentieel.

Initiatiefnemers
Vincent Karremans (26 jaar), voormalig student economie en rechten, Erasmus universiteit.
Laurens van Nues (25 jaar), student technische natuurkunde aan de TU Delft.
Freek Schouten (27 jaar), student technische natuurkunde aan de TU Delft.
Magnet.me, hoe het werkt?

Hoe werkt Magnet.me?
Het netwerk systeem brengt werkzoekende studenten en werkgevers op een transparante manier met elkaar in contact. Iedereen die aan een universiteit studeert of korter dan twee jaar geleden is afgestudeerd kan een profiel aanmaken op de site. Aangesloten bedrijven geven aan welke eisen ze aan potentiële kandidaten stellen. Vacatures, open dagen, trainingen – alles verschijnt direct op de profielpagina.

“Het idee kwam voort uit onze onvrede over de arbeidsmarkt, die voor studenten natuurkunde net zo onoverzichtelijk is als voor studenten economie of voor studenten met welke achtergrond dan ook. We vonden het gek dat de arbeidsmarkt nog steeds zo ontransparant is, terwijl bijvoorbeeld de huizenmarkt steeds transparanter wordt. Dat probleem willen we oplossen.”

Werkzoekende student
“Je hebt een grote groep studenten, je hebt bedrijven en allemaal partijen die daar tussen zitten.
Veel tussenpersonen of bemiddelaars bewerkstelligen contacten met studenten vanuit verkeerde incentives. Wij kijken vanuit het belang van de student die zich wil oriënteren op de arbeidsmarkt. In onze ogen mag geen enkele drempel die oriëntatie in de weg staan en zeker geen financiële drempel. We redeneren vanuit onze ervaring als studenten/profielhouders. Daarbij verliezen we natuurlijk nooit het belang van werkgevers uit het oog. We zoeken naar een optimale oplossing voor beide partijen waarbij iedereen op een efficiënte en overzichtelijke manier direct met elkaar in contact kan komen.”

Magnet.me vlnr: Laurens van Nues, Vincent Karremans, Freek Schouten
Transparant
Karremans: “Om het concreter te maken: ik heb rechten gestudeerd. Bij die studie merk je dat er een aantal zeer bekende advocatenkantoren zijn, die aandacht trekken omdat ze een groot marketing en recruitment budget hebben. Veel kleine advocatenkantoren zijn onbekend. Daar kom je als student of als werkzoekende normaliter nooit mee in contact. Wij vinden dat er één level playing field moet zijn waar elke werkgever op kan zitten of die nu klein of groot is, of die nu een overkoepelend recruitment budget heeft van 5 of 5000 euro. Dat hoort niets uit te maken. Je moet je vacatures op het netwerk kunnen zetten. Dat zorgt voor een transparante markt. Als werkzoekende krijg je via ons netwerk al je kansen in een overzicht. Als werkgever heb je met ons netwerk toegang tot de hele markt. Je hoeft niet 1000 euro te betalen om een klein stukje van de markt te mogen bekijken, zoals nu bij bepaalde vacaturebanken het geval is.”

Netwerk verzoeken – anders dan bij Facebook
“Social media zijn volgens ons niet The Holy Grail van de arbeidsmarkt. Als je minder actief bent op social media of minder connecties hebt, loop je informatie mis. Wij zorgen voor gerichte interactie op de arbeidsmarkt via de netwerk verzoeken binnen Magnet.me. Een profielhouder vult zijn cv in. Een werkgever bouwt een profiel op met daarin zijn selectiecriteria. Wanneer een profielhouder voldoet aan zijn selectiecriteria krijgt hij automatisch een netwerkverzoek. Zo komt de informatie veel eerder bij de juiste mensen terecht. Dat is niet afhankelijk van je aantallen connecties. In die zin is het concept van Magnet.me echt een innovatie ten opzichte van social media. Wij denken dat geen enkel concept op Facebook gericht op de arbeidsmarkt zal slagen omdat mensen daar actief zijn vanuit de mindset van hun sociale netwerk, niet vanuit hun arbeidsperspectief.”

Verschil met LinkedIn
“Ons probleem met LinkedIn was, dat je daar wel een profiel kunt aanmaken, maar al je connecties ontstaan door wie je al kent. Je komt niet in contact met de recruiter van het bedrijf dat je niet kent, waar je wel de beste baan voor jou kunt vinden. Wij wilden iets nieuws, waarmee je op internet online connecties kunt bewerkstelligen zoals bij Facebook en LinkedIn, maar dan expliciet met de handvaten voor werving en selectie om een baan te zoeken die bij je past. Tijdens het ontwikkelen van ons netwerk hebben we veel met mensen gepraat, met studenten en recruiters. We hebben veel dingen aangepast op basis van hun praktische feedback. We zijn continu aan het schaven.

Magnet.me is zakelijk
Magnet lijkt een beetje op LinkedIn en Facebook, maar als je er goed naar kijkt, is het echt anders, zoals je ook al kunt zien aan de grafische vormgeving, de visual.

Twee soorten gebruikers
Bij Linkedin zijn alle gebruikers gelijk en die zijn allemaal geconnect. Bij ons heb je twee soorten gebruikers. Aan een kant heb je de werkgevers en aan de andere kant de werkzoekenden. We bieden twee portalen en we zijn heel erg to-the-point.
Op LinkedIn en Facebook moet je leuk en gezellig gaan doen om gebruikers en volgers te krijgen. Dat hoeft bij ons niet, wij hebben een zakelijke benadering van de arbeidsmarkt.”
Magnet-me, presentatie tijdens FlexInnovatieFonds finale 2013

Onbekende arbeidsmarkt in beeld
“Een bedrijf als Shell heeft een paar miljoen volgers. Iedereen kent hen. Maar een bedrijf dat misschien veel leuker is voor jou als student heeft maar 20 volgers, omdat het onvoldoende bekend is. Wij brengen die zwarte gaten in de arbeidsmarkt in kaart. Wij hebben veel start-ups die gebruik maken van ons netwerk. We bereiken onbekende bedrijven via alle KvK’s, we bekijken en bellen elk bedrijf en bieden het gratis toegang. Eigenlijk doen we dat voornamelijk met z’n drieën. Wij kunnen zelf heel goed uitleggen en overbrengen wat onze toegevoegde waarde is. Daardoor groeien we hard. Werkgevers komen nu ook steeds vaker naar ons toe. Het is heel gaaf als een consultant of een hele grote IT-organisatie zich aanmeldt, of een start-up. De sector en de grootte van een organisatie maakt ons niet uit. Wij zijn net zo blij met Unilever als met onbekende starters.
We vinden het prachtig als je je baan vindt bij Unilever via ons. We vinden het misschien nog wel mooier als je een account maakt op Magnet.me en op die manier in contact komt met een bedrijf waar je nog nooit van had gehoord en waar je zonder ons nooit mee in contact was gekomen. Zo creëren wij banen en contacten voor studenten.”

Inkomsten
Kun je er al van bestaan? “Ja, we hebben abonnementen op extra features. We hebben ook veel gebruikers waar we niet aan verdienen. En dat is prima, want wij focussen ons op de breedte, niet op de diepte. Anders bereiken we alleen weer dezelfde grote bedrijven die eigenlijk iedereen al op talloze manieren kan vinden. Die maken ook gebruik van ons netwerk, maar ons gaat het vooral om de gaten in de markt. We studeren nog. We investeren nu vooral in groei. Dat is een keuze die we zelf maken. Veel van onze werkende vrienden verdienen een mooi salaris. Wij zitten in dit project voor de lange termijn. Wij krijgen heel veel energie uit het opzetten van dit netwerk. Hoeveel kansen krijg je in je leven om zoiets vorm te geven? Het is een uniek avontuur en we zien wel waar het eindigt.
Het winnen van het FlexInnovatieFonds is natuurlijk fantastisch. Het meemaken van dat event, het presenteren van onze plannen voor zo’n breed publiek is gaaf, dat geeft ons nu meer voldoening dan een salaris aan het eind van de maand of in een mooie auto rijden. Wij hebben allemaal een fiets, geen auto. Een mooie fiets, dat dan weer wel.”

Magnet-me, vlnr: Freek Schouten, Vincent Karremans, Laurens van Nues, winnaars FlexInnovatieFonds 2013

Wervingsproces omdraaien
“Wij willen het wervingsproces van de arbeidsmarkt omdraaien. Bedrijven hebben via ons platform op elk moment een netwerk tot hun beschikking van kandidaten waarvan ze al weten: die voldoen aan mijn basis selectiecriteria en die zijn ook expliciet geïnteresseerd in mijn organisatie. Voordat je een vacature hebt, heb je bij ons al een netwerk. Op het moment dat je die vacature hebt, hoef je niet eerst een netwerk te vinden of je vacature uit te zetten om je doel te bereiken. Dan heb je die doelgroep al onder bereik met 1 klik. Vervolgens zet je je vacature er in. Dat werkt ontzettend goed, merken we. Op die manier kun je veel persoonlijker werven en snel de juiste mensen vinden. Wij pretenderen niet dat HR een exacte wetenschap is. Wij kijken heel goed naar de selectiecriteria op basis van opleiding, werkervaring en andere relevante zaken. Op basis daarvan wordt gekeken: voldoet zo’n kandidaat daaraan? De kandidaat kan zelf aangeven of hij geïnteresseerd is. Zo sla je veel stappen over en kost het wervingsproces weinig geld. Vervolgens hoef je alleen nog maar de juiste kandidaten te spreken en kan de match snel tot stand komen.”

Direct en compleet
“Via een ‘gewone’ vacaturebank kun je eerst een branche, regio, opleidingsniveau selecteren, maar dan mis je al ontzettend veel dingen die je niet kunt vragen. Vervolgens kun je iemand benaderen, maar je hebt geen idee of die wel op jou zit te wachten. Nu bouw je een netwerk op van mensen waarvan je van tevoren al weet dat ze interesse hebben in jouw organisatie omdat ze dat hebben aangegeven. Veel effectiever.
Werkzoekende profielhouders die hun cv op een vacaturebank zetten, worden gespamd door tussenpersonen. Ook op LinkedIn gebeurt dat. Vaak is dat zinloos of zitten studenten er niet op te wachten.”

20130219 Magnet.me, kantoor Rotterdam

Tussenpersonen niet nodig?
“Tussenpersonen kunnen wel iets toevoegen bijvoorbeeld voor heel specialistische kantoren. Het werkt voor elke partij weer anders. Via ons kun je het wervingsproces heel direct doen. Misschien gaan tussenpersonen in de toekomst ook met ons werken. Er zijn wel een aantal detacheringskantoren die gebruik maken van onze dienst. Je kunt op ons netwerk altijd zelf aangeven of je wel/niet met detacheerders of tussenpersonen in contact wilt komen. Zolang het belang van werkzoekende studenten gewaarborgd wordt, staan wij erachter. Wij willen in ieder geval een complete weergave van de markt.”

Teamspirit
Twee van de drie initiatiefnemers stonden tijdens de finale op het podium. Hoezo? Freek Schouten: “Er was geen plek voor drie. We hebben gedobbeld wie er op het podium mocht. Dit initiatief is helemaal van ons drieën. We bepalen elke keer at random wie presenteert bij belangrijke momenten zoals deze.”
Meteen na het event en dit interview moet er weer worden gewerkt. De agenda gaat door, ook op een feestelijke dag en avond zoals deze. De drive, de verbeeldings- en denkkracht is veelbelovend.
Net als het concept. Magnet.me!

Interview: Hinke Wever, FlexNieuws

Lees meer over de finale van het FlexInnovatieFonds die plaats vond op 12 februari 2013.

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek