loading
views
0 reacties
Maurits de Koning

Vertrouwen als sturingsmechanisme

Maurits de Koning richt zich met zijn bedrijf Comformation op persoonlijke-, team- en organisatieontwikkeling en op Werving & selectie van communicatie- en marketing professionals. X

Vertrouwen als sturingsmechanisme
Vertrouwen kent vele facetten. Maar in de basis betekent vertrouwen dat klopt wat iemand je vertelt. Dat mensen hun afspraken nakomen. Dat je niet wordt opgelicht. Maar hoe vaak ervaren we dat dit zo is? Privé en in het werk?

Volgens de in januari gepubliceerde CBS cijfers is het consumentenvertrouwen in de economie niet heel hoog. Maar nog meer zorgen maakt men zich over het afnemende vertrouwen binnen de samenleving. Dat is voor de gemiddelde Nederlander een groter zorgenpunt dan de eigen economische situatie. Herkent u dit zelf ook? Ik wel helaas. Zo zag ik enkele weken geleden bij het programma Opgelicht mensen die hun huis gingen verbouwen en alles goed geregeld dachten te hebben. Maar ze werden geconfronteerd met mensen en bedrijven die toezeggingen doen en die vervolgens niet nakomen, liegen over hetgeen is beloofd, fouten niet erkennen, niet reageren op het moment dat het moeilijk wordt, ineens een selectief geheugen hebben. Om me heen hoor ik veel soortgelijke verhalen. Het lijkt de praktijk van alledag.

En dat is jammer, want het veroorzaakt veel onnodige kosten voor mensen en organisaties, het levert veel frustratie op en het leidt tot een gevoel van maatschappelijke angst waardoor mensen zich niet meer veilig voelen; thuis en in hun werk. Dat kan en moet volgens mij anders. Vertrouwen is immers de basis van elke relatie, persoonlijk of zakelijk. En zakelijk is hier veel te winnen. Zorg dus voor Happy People. Want als je Happy People hebt, dan krijg je op alle fronten ook Happy Profits; sociaal en economisch.

Maar dat komt niet zomaar, want vertrouwen komt te voet en als je het schendt, dan gaat het te paard. Als je dat in gedachten houdt bij het bemiddelen van jouw uitzendkrachten, dan neem je afgewogen besluiten en investeer je in jouw zakelijke en sociale relaties. De volgende keer neemt een uitzendkracht jou serieus als je zegt dat je een goed passende functie hebt en dat ook echt zo blijkt te zijn. En dat het niet alleen jouw korte termijn financiële belang heeft gediend. Dat geeft vertrouwen.

Wij denken graag met je mee hoe we samen meer Vertrouwen in jouw organisatie kunnen realiseren en in de contacten met je klanten.
Wil je meer weten? Neem contact op met Maurits de Koning of Esther Houweling. maurits@comformation.nl of esther@comformation.nl. Bellen mag ook: 020 416 1116.

Graag gaan we het gesprek hierover met je aan. Reacties zijn van harte welkom!
www.comformation.nl

Reageren:

*

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek