loading
views

Roel Keizer CTB Flex: “De flexkracht krijgt regie, die bepaalt de business”

Roel Keizer CTB Flex: “De flexkracht krijgt regie, die bepaalt de business”

Interview met Roel Keizer, directeur van softwareleverancier CTB Flex

“In de flexbranche ligt de bal steeds vaker bij de flexkracht. Het wordt een uitdaging voor de branche om het spel vanuit dat perspectief te spelen.”

Roel Keizer is jurylid en partner van het FlexInnovatieFonds.

Regie bij de flexkracht
“Vroeger bepaalde de uitzendorganisatie welke kandidaten werden uitgezonden bij welke opdrachtgever. De uitzender was eigenaar van de kandidaatgegevens. Dankzij technische ontwikkelingen, internet, social media en individualisering ligt de regie steeds vaker bij de flexkracht/kandidaat. Die bepaalt met wie hij/zij zich verbindt, waar en hoe hij/zij wil werken.

CTBFlex

Focus in een overvloed van labels, apps, modules
Het speelveld waarvoor wij software moeten maken, wordt steeds meer gedifferentieerd. Geen enkele toepassing werkt voor iedereen. Uiteenlopende labels in de branche vragen verschillende apps en modules. Ook de product-life-cycle van de software wordt steeds korter. Dat betekent dat je als software ontwikkelaar weinig tijd hebt om er geld mee te verdienen. Als je voor minder geld betere software moet leveren, blijft er maar een ding over: focus leggen op je core competence. Doen waar je goed in bent.

Roel Keizer, CTB Flex

Daarom zijn wij onze software gaan bouwen als een platform voor de specifieke complexe verloning en facturatie in de flexbranche. Daaroverheen hebben we software gebouwd waarmee je koppelingen kunt aanbrengen. Hierdoor krijgen uitzenders de vrijheid om apps of modules aan de voorkant van het proces te laten maken door gespecialiseerde software-teams. Denk bijvoorbeeld aan planningstools. Die specifieke oplossingen zijn te koppelen aan de software die wij inrichten voor de flexbranche. Op die manier werken we efficiënt.”

Passend werk bij kandidaten brengen
“Specialisatie wordt steeds belangrijker. Daarnaast is er dus de verandering van regie. Uitzenders en detacheerders zullen zich in hun dienstverlening naar kandidaten moeten onderscheiden van concurrenten. In het verleden moest de kandidaat werk gaan halen bij de uitzender of detacheerder. Ik denk dat uitzenders nu werk moeten brengen bij de kandidaat.

Kandidaten kunnen zich inschrijven bij tien of meer uitzenders. Dat vraagt om een snelle respons. Je zult als uitzender ook opleiding moeten bieden, anders ben je je kandidaat kwijt. Dit is echt een cultuurverandering. Wie denkt dat het zo’n vaart niet loopt, raad ik aan serieus in de spiegel te kijken en te vragen: lever ik met mijn formule over 3, 4 jaar nog steeds toegevoegde waarde? Ik zat vanochtend bij een klant waarmee ik 2, 3 jaar geleden een langdurig contract heb afgesloten. In die korte tijd is de business al enorm veranderd en dat is nog maar het begin van de trend.”

Core competence
De margedruk is enorm. Dat kun je compenseren door het administratieve proces minder arbeidsintensief te maken. Het schept ruimte om meer aandacht te geven aan toegevoegde waarde voor je klanten. Focus op je core competence.”

Time to market
Als je een goed, innovatief concept hebt, kies dan je sterkste propositie en ga versnellen. Time to market is nu bizar belangrijk.
Tegelijkertijd moet je je interne organisatie betrekken bij het veranderingsproces: als je eigen medewerkers niet in staat zijn om vrij te denken, out of the box, als zij niet begrijpen en zien hoe ze hun werk anders/beter kunnen doen in lijn met je propositie, dan voer je een zinloze strijd.

Out of the box
Innovatie ontstaat niet bij mensen die van nature een negatieve blik hebben. Je hebt er lef voor nodig. Verder moet je onvoorstelbaar nieuwsgierig zijn naar de wereld om je heen. Out of the box denken, als een spons alle informatie tot je nemen. Wie zo’n instelling heeft, gaat niet meteen oordelen over wat hij ziet en hoort, maar laat het binnen, zodat het kan rijpen voor de toepasbaarheid op het eigen product of het eigen dienstenpakket.

Digitale identiteit ontsluiten voor de arbeidsmarkt
Anderhalf jaar geleden hebben wij klanten geïnformeerd over een aantal concepten, die wij voor ons zien. Iedere werknemer in Nederland heeft zijn/haar eigen digitale identiteit. Wij willen die identiteit ontsluiten voor inleners en uitzenders, enigszins vergelijkbaar met het DigiD dat de overheid hanteert. Daarvoor is het nodig dat uitzenders het idee loslaten dat zij eigenaar zijn van kandidaten en kandidaat gegevens. Dat is voor velen heel erg wennen.

Informatie delen
We zijn bijvoorbeeld bezig met geïncorporeerde E-portfolio’s. Veel bedrijven zijn momenteel met zulke concepten bezig. Nu is het de vraag welk concept het best wordt uitgewerkt en aanslaat. Dat kost tijd en effort. Privacy is ook een belangrijk issue. Als je internet en automatisering voor de flexbranche een stap verder wilt brengen, dan moet je mensen gelegenheid geven om zelf de regie te houden over hun gegevens. De vraag ‘ben ik er straks nog eigenaar van?’ houdt mensen nu nog vaak tegen om zich online te profileren. Ook vragen zoals ‘is het betrouwbaar, wie gaat met mijn gegevens aan de haal?’ spelen een rol.”

Samenwerken
Waar valt winst te halen voor de branche?
“Ik ben een optimist en zie kansen in goede onderlinge samenwerking. Ik wil graag meebewegen en uitdagingen zien. Ik denk dat je voor klanten een fantastische propositie neer kunt zetten als je samenwerkt en gezamenlijk verschillende service concepten en specialisaties aanbiedt. De verplichting tot resultaat aangaan, doen wat je zegt, betrouwbaar zijn, aantoonbaar service verlenen, daar gaat het om. De vechtcultuur die de branche in de afgelopen jaren heeft ontwikkeld, had kortstondig voordelen. Op lange termijn zorgt het ervoor dat organisaties elkaar wegconcurreren op prijs, waardoor je nu een sterke margedruk hebt. Je valt uiteindelijk zelf ook in die kuil die je voor een ander graaft. Wat over blijft is steeds weer kijken naar de toegevoegde waarde die je biedt aan je klant. Is het de prijs waard? Dat telt en daar gaat het om.”

Interview: Hinke Wever, FlexNieuws

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek