loading
views

Vrouwelijke technici via uitzendbureau aan baan

Eén op de vijf vrouwelijke technici wist haar baan te bemachtigen via een uitzendbureau terwijl mannen het vaakst via het persoonlijke netwerk succesvol waren.

Zo´n 138.000 Nederlanders met een technisch diploma hebben in de afgelopen 12 maanden een baan gevonden bij een nieuwe werkgever. De wijze waarop mannelijke en vrouwelijke technici dat deden verschilt sterk van elkaar. Mannen en vrouwen oriënteren zich ook verschillend op de arbeidsmarkt, zo blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van onderzoeks- en adviesbureau Intelligence Group.

Vrouwen oriënteren zich verhoudingsgewijs vaak via school, terwijl mannen de betaalde krant nog relatief veel gebruiken. De effectiviteit is er echter laag van deze oriëntatiebronnen.

Via uitzendbureau aan baan
Van de vrouwelijke technici die in de laatste 12 maanden van werkgever zijn gewisseld of een nieuwe baan hebben gevonden, heeft 21 procent dat via het uitzendbureau gedaan. Mannelijke vakgenoten waren het vaakst succesvol via het persoonlijke netwerk: 26 procent van de mannelijke baanwisselaars is via vrienden of kennissen aan een nieuwe baan gekomen. Ook vrouwen hebben vaak een baan gevonden via het persoonlijke netwerk (19%), maar minder vaak mannen (tabel 1.1). Geconcludeerd kan worden dat er kansen zijn voor uitzendbureaus die zich op vrouwelijke technici richten en willen inspelen op de behoefte aan technici op de arbeidsmarkt.

Oriëntatiegedrag mannelijke en vrouwelijke technici verschilt sterk
Behalve dat vrouwelijke en mannelijke technici in het laatste jaar op een andere manier aan een baan zijn gekomen, hebben ze zich ook op een andere wijze georiënteerd op de arbeidsmarkt. Overeenkomstig is dat zowel mannen als vrouwen het meeste gebruik maken van vacaturesites. Beiden gebruiken hierbij vaak Monsterboard.nl. Vrouwelijke technici maken daarnaast veel gebruik van Intermediair.nl (14%) terwijl mannen eerder kiezen voor Nationalevacaturebank.nl

Vrouwen bezoeken ook onderscheidend vaak de sites van bedrijven zelf en oriënteert één op de vier vrouwen zich via school en campus recruitmentactiviteiten, terwijl slechts één op de tien mannen dat doet. Werkgevers die geïnteresseerd zijn in vrouwelijke technici doen er dus verstandig aan om (ook) in te zetten op campus recruitment. Dat vrouwelijke technici zich verhoudingsgewijs vaak via een onderwijsinstelling oriënteren op een baan komt mede doordat deze groep relatief jong is en hoger opgeleid, zoals eerder bleek uit het persbericht ‘Vrouwen verlaten techniek vaker en eerder dan mannen’. Vrouwelijke technici kunnen daarom het beste op jonge leeftijd geworven worden als een werkgever vrouwelijk talent wil werven. Wanneer een werkgever mannelijke technici wil aantrekken, dan kan dat nog steeds goed via de betaalde krant. Van de mannen die in het laatste jaar een baan hebben gevonden, oriënteerde 27 procent zich via dit medium. Echter, slecht twee procent van de mannelijke technici is er in het laatste jaar daadwerkelijk door aan een baan gekomen.

Technici ook te bereiken via generieke websites
Werkgevers kunnen vrouwelijke technici ook op een andere manier bereiken. Behalve via vacaturesites zijn ze ook vaak te vinden op een website zoals bijvoorbeeld Nu.nl en Marktplaats.nl. Een werkgever die hier goed op inspeelt is Defensie. Met hun bekroonde campagne “Technicus bij Defensie, je moet het maar kunnen” weet Defensie op een creatieve manier het technische arbeidspotentieel tijdens het surfen in hun vrije tijd te vinden op Marktplaats.nl. ‘Defensie heeft zich goed verdiept in haar doelgroep en weet aansluiting te vinden met de wijze waarop de doelgroep zich oriënteert op de arbeidsmarkt. Daarnaast weten ze de doelgroep ook te bereiken in het vrijetijdsgedrag’, aldus Martin Hendriks (arbeidsmarktonderzoeker bij Intelligence Group). ‘Dit is een interessante en succesvolle manier gebleken voor het aantrekken van technici .’

Bron: IG.nl, 18 november 2012

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek