loading
views

Toptech – fullservice technisch personeel bemiddelen

Toptech – fullservice technisch personeel bemiddelen

Toptech – fullservice technisch personeel bemiddelen

Anton Niese: “Ik heb veel ervaring in de branche. En weet je: het vak wordt steeds mooier”

De kracht van Toptech
Toptech combineert de meest moderne online bedrijfsvoering met ouderwetse betrouwbaarheid. De aanpak is pragmatisch, de sfeer bezield.
Bekijk de site: Toptech.nl
“Toptech groeit 10% tegen de economische trend in. Wij zijn daarom op zoek naar goede gedreven commerciële mensen met technische ervaring in de Elektrotechniek, Installatietechniek en Werktuigbouwkunde.”

DGA Anton Niese vertelt in dit interview met passie over zijn bedrijfscode en over het fullservice concept van Toptech. “Wij bieden voortdurend toegevoegde waarde. We maken klanten en flexkrachten tot onze fans en ambassadeurs.” Ook zijn interne medewerkers vertellen in het interview over hun vak.

Up-to-date
Toptech begon ruim 20 jaar geleden in Rijswijk. Er zijn nu ook vestigingen in Rotterdam, Den Haag en Zoetermeer.
Het hoofdkantoor is gevestigd in Delft.
“We werken met een beperkt aantal vestigingen en doen landelijk alles online.
Onze software processen zijn conform de meest actuele trend. Klanten kunnen in alles rekenen op onze dienstverlening.”

Anton Niese, DGA Toptech

Overname
Is er zicht op overnames? Anton Niese: “Nee, daar zijn we niet mee bezig, want we geloven eerder in groei op eigen kracht. Maar goede mensen zijn welkom en ook opleiding is een hot issue. Ik zou bijvoorbeeld een technisch opleidingsinstituut willen overnemen om nog beter aan de vraag te kunnen voldoen. Gegadigden mogen mij daarvoor zeker benaderen.”

Corporate code
Toptech heeft in de afgelopen jaren vaker de media bereikt, onder meer door de unieke bedrijfscultuur.”Vanaf de start wilde ik samen met mijn vrouw een open en eerlijke bedrijfscultuur ontwikkelen. Juist in deze branche is dat zo belangrijk. Opdrachtgevers moeten er op kunnen rekenen dat je echt de goede mensen inschakelt en je afspraken nakomt. Uitzendkrachten moeten weten dat ze zonder zorgen aan het werk kunnen. Je medewerkers moeten weten dat eerlijkheid en je woord houden altijd belangrijker is dan welke zakelijke deal ook. Ik wilde een bedrijf waarin dat alles vanzelfsprekend is. Daarom hebben wij sinds de start een corporate code die is gebaseerd op de tien regels uit de bijbel. Integriteit, trouw, en liefde, dat is de basis. Al zijn we natuurlijk ook gewoon een commercieel bedrijf en is bij ons omzet ook belangrijk.”

Realistisch
“We zijn een familiebedrijf en de meeste medewerkers werken langdurig bij ons. Zij hoeven niet een christelijke achtergrond te hebben, zolang ze maar achter onze waarden staan. Dat zorgt voor interne loyaliteit en een uitstraling die gezamenlijk wordt gedragen. Als iemand aan de balie onzin loopt te verkopen aan een klant of flexwerker, wordt die onmiddellijk gecorrigeerd. En als je tegen een klant zegt: ik bel je over 5 minuten terug, dan doe je dat. Als je tegen een klant zegt: ik heb morgen twee geweldige flexwerkers, en je hebt niks, dan vinden wij dat niet ok. Dan moet je zeggen: ik ga voor u aan het werk, uitzoeken wie we hebben en om vijf uur geef ik u uitsluitsel. Dan blijf je realistisch.”

Loyale klanten en flexkrachten
“Wij hebben ook heel loyale klanten, die al bijna 25 jaar met ons werken. Dat geldt voor een derde van al onze klanten. Een kwart van de flexmedewerkers werkt ook al heel lang voor ons. Er is zelfs een man die al 20 jaar bij ons werkt. Hij ging een periode bij een klant in vaste dienst, maar hij kwam weer terug. Flexkrachten willen zekerheid. Hun loyaliteit hangt samen met hun vertrouwen in drie dingen: 1) mijn geld staat altijd tijdig op mijn rekening, 2) de baan die mij beloofd wordt, klopt, 3) het bedrijf waar ik werk, daar mag ik in vaste dienst gaan. Daar houden wij ons aan. Wij bemiddelen vaak detavast, detachering met uitzicht op een vast dienstverband bij de opdrachtgever.”

Detavast
“Als een flexkracht via onze opdrachtgever een vast dienstverband krijgt aangeboden, zwaaien wij hem uit. Die flexkrachten krijgen een getuigschrift mee en wij geven ze een laatste omhelzing – letterlijk of figuurlijk – we zorgen in ieder geval dat ze met een positief gevoel weg gaan. Zij zijn immers onze ambassadeurs. Stel dat ze hun vaste dienstverband bij die opdrachtgever op enig moment weer verliezen – dat is helaas een trend – dan komen ze graag bij ons terug en voelen zich opnieuw welkom.”

Op eigen wijze de trend volgen
“Ik was laatst bij een bakkersbedrijf, daar werkten 150 mensen, waarvan 130 flex en 20 met een vast dienstverband (de directeur, de bedrijfsleider en de belangrijkste technische staf). Dat is het tijdperk waarin wij leven. Als uitzender moeten wij daar op inspelen, want wij zijn natuurlijk ook van de flexschil. Aan de andere kant staan we ook klaar voor de werknemer. We gaan een extra mijl met beide. Juist in deze tijd moet je daar heel zorgvuldig en open mee omgaan. We doen nu bijvoorbeeld een outplacement traject van tien medewerkers voor een klant. Die opdracht kregen we van vakbond FNV. Die vertrouwen ons omdat wij het juiste netwerk hebben om nieuwe werkplekken te vinden voor medewerkers. Dat vertrouwen krijgen we doordat we al jarenlang aantoonbaar op een transparante manier werken.”

Continu recruiten
“In deze tijd van crisis hebben wij 300 aanvragen, waar we met man en macht aan werken om die te kunnen beantwoorden. Ik heb 25 mensen, waarvan circa 16 consultants, die met hart en ziel elke dag keihard werken om daaraan te voldoen. We bemiddelen 50% bluecollar en 50% whitecollar. De handwerkers zijn de bluecollars, bij de whitecollars gaat het om de projectleiders, werkvoorbereiders en calculators. De techniek krimpt 5% sinds vorig jaar, maar sinds 2008 al veel meer, terwijl wij barsten van de aanvragen. We hebben een speciaal recruitment team op het hoofdkantoor, dat constant aan het zoeken is naar mensen om aan de aanvragen van onze opdrachtgevers te voldoen.”

Fullservice
“Voor 75% houden we ons bezig met instroom: detavast, uitzenden, projectbasis, werving & selectie voor werktuigbouw, installatietechniek, elektrotechniek en metaal. Af en toe bieden we ook payroll, maar we nemen niet het hele bestand over. We merkten dat de klant ook behoefte had aan doorstroom en uitstroom. De laatste paar jaar hebben we Toptech Solutions in de markt gezet. Daarin houden we ons ook bezig houden met re-integratie, casemanagement, ziekteverzuim, arbeidsrecht, outplacement, tijdelijk collegiaal uitlenen. Executive search doen we ook.”

Weten waar de pijn van de klant zit
“Waarom doen we dat? Omdat ik luister. Als ik bij een klant zit, wil ik horen wat zijn behoeftes zijn. En ook waar zijn pijn zit. En dat is niet altijd de instroom van personeel. Als je een bedrijf hebt met 50 tot 100 man, dan gaat alles via de algemeen directeur. Die heeft niet een aparte HR-afdeling. Een directeur met 30 of 40 monteurs heeft behoefte aan een partner, die voor hem alles omtrent human resource doet. Wij hebben klanten waarvoor wij de gehele in- uit- en doorstroom verzorgen. Wij zijn hun HR-afdeling geworden. We kijken naar de scan van de flexschil en plaatsen de mensen die detavast worden of die in vaste dienst komen.”

Projecten geheel uitbesteed – een nieuwe trend
“We doen ook projecten. De klant kan zeggen: ik heb 5 monteurs nodig voor een project en daarna is dat klaar. Daarnaast nemen we ook projecten aan, een soort engineering. De klant kan zeggen: voor een bepaald project moeten er bijvoorbeeld 1000 camera’s worden besteld en geplaatst. Wij vullen het dan helemaal in: het tijdpad voor het project, de aanschaf van het materiaal en de menskracht. Wat je nog veel ziet in de uitzendbranche is: u vraagt mensen en wij leveren. Maar daar zit de klant steeds minder op te wachten. Die zegt: ga voor mij het hele traject doen. Hoe je het doet, dat bekijk je maar. Die taak krijg je als je het vertrouwen van de klant hebt gewonnen. Dat moet je eerst winnen door lange tijd goede mensen te leveren en volslagen helder te communiceren op elk niveau, zodat je klant verder kan en ook de flexkracht weet waar hij aan toe is.”

Kredieten
“De crisis is voelbaar. De bouw gaat heel slecht. Ook van onze klanten komen er veel in de problemen. Wij hebben klanten waar op een gegeven moment een krediet wordt ingetrokken of waar betalingsproblemen komen. Wij hebben een fantastische debiteurenafdeling. Op het moment dat het slechter wordt, dat iemand 60, 90, 120 dagen achterloopt met de betalingen, dan kom je met Artradius (de grootste verzekeraar van kredieten in Nederland) in een juridisch traject. Als zij geen krediet geven, dan zijn er nog maar heel weinig leveranciers die gaan leveren. Wij zijn op dat moment ook leverancier. Ik zeg dan: luister, dit is het verhaal, dit is je dossier. Als ik nu juridisch ga worden, dan krijg je 10% rente er bovenop. Dus laten we nu elkaar recht in de ogen kijken en zeg toe wat je kan doen, elke week, en ga niet mooie verhalen ophangen – zo praat ik ook echt – en dan doen we het zo. Handtekening eronder. En als die klant zich daar dan niet aan houdt, wordt het direct juridisch. Maar ik geef hem vaak 6 maanden de tijd voor de betaling om in te lopen. Dat is mijn risico. Dat is dus het menselijke met de bedrijven en het menselijke met de flexwerkers, waar wij ook altijd extra mijlen gaan. Iedereen moet verder. Ik let uiteraard wel op mijn eigen continuïteit, want daar rekent mijn team ook op.”

Wekelijks loon
“Hetzelfde geldt voor flexwerkers. Vaak hebben ze weinig of geen financiële buffer. Elke woensdag kunnen ze hun salaris pinnen. Altijd. Wij zorgen met extra betalingen buiten de bank om, dat iedereen zijn geld op tijd heeft, of de bank nu wel niet perfect werkt. Daar gaat het om: de baan moet goed zijn, het geld moet er elke week zijn, en het moet kloppen. Ze moeten niet denken: wat staat er nou op mijn loonstrook? Als er 500 netto is afgesproken, krijgen ze 500 netto en niet 490. Als het klopt, dan voel je je lekker. Dan ga je fluitend naar je werk en fluitend weer naar huis. Zo moet je je voelen als je voor ons werkt, want het is al hard buffelen.”

Klik met de klant – garanties
“Wij vinden ook dat er een match moet zijn tussen ons en onze klanten. We gaan ter plekke vertellen wie wij zijn. En wij willen horen wie zij zijn: wat is hun behoefte en hun cultuur? Waar is de werkplek? Wie is de leidinggevende? Dan hebben we het aan drie kanten gecheckt en kunnen wij de klant garanderen dat hij altijd de juiste medewerker krijgt. Als een klant geen tijd wil maken voor een grondige wederzijdse kennismaking, gaan we niet voor hem werken. Dat doet natuurlijk een beetje zeer, want je wilt graag uitzenden. Toch hebben wij in de praktijk geleerd dat we meer waardering en respect krijgen en ook duidelijke garanties kunnen geven als we op deze manier werken.”

Klant tot fan maken
“We willen al onze klanten tot fan van ons maken. 99% van onze opdrachtgevers zijn ambassadeurs. Echt waar. Op het moment dat ik aan een klant vraag: ben jij ambassadeur van ons, en hij zegt: nou nee, dan wil ik direct weten: waarom niet. Wat moeten wij eraan doen zodat jij fan wordt. Dan moet hij mij een heel verhaal vertellen en dan zeg ik: wij gaan ervoor zorgen dat je ambassadeur wordt. Ik kom ook om te leren: wat moet ik beter doen? De klant waardeert dat. Terug op kantoor, zeg ik dan: wij gaan het proces verbeteren. Dat vind ik leuk en ontzettend boeiend.

Het gaat er om dat de klant zich begrepen voelt. Dat betekent: met je klant gaan praten, naast hem zitten, lachen en huilen. Als hij pijn voelt, dan ga ik daar niet als een koude kikker naast zitten. Ik probeer hem te horen, te begrijpen waar zijn pijn zit en dat te vertalen naar oplossingen. Daar doen we het voor.”


Hoe ervaren de HR-consultants van Toptech hun werk? Hoe kijken ze aan tegen trends in de markt?


Coen Hendriks
Coen Hendriks, directeur/manager van de Toptech vestiging in Rijswijk

No nonsense – voor kwaliteit gaan
“Ik ben manager/directeur van de vestiging Rijswijk en tevens aandeelhouder. Ik werk al 9 jaar bij Toptech. Mijn achtergrond is HBO personeel & organisatie, met een MTS ondergrond. Deze baan is dynamisch, kort schakelen, veel contact met mensen, een platte organisatie, veel vrijheid en tegelijk professionalisering. In het begin was het meer pionieren. Nu is het strakker georganiseerd. De samenwerking met de collega’s is goed. Dankzij de bedrijfscode houd je elkaar scherp en zijn de kaders duidelijk. Ik geniet van bemiddeling binnen de Techniek. Het is direct, no nonsense, een echte mannenwereld. Het commerciële aspect, voor kwaliteit gaan, dat voelt goed. In de uitzendbranche is het veel korte termijn denken. Wij gaan voor de lange termijn, het ambassadeurschap van klanten/flexwerkers. Het belangrijkste van het vak is: verwachtingen managen. De vraag en je inschatting van de kandidaat moet kloppen.

Belang van netwerk – trend in flexibilisering
Voor het vinden van kandidaten zet ik mijn netwerk in: wanneer je een goede band hebt met een kandidaat, stuurt die ook andere kandidaten. Ik zeg altijd: ‘Als je goede techneuten kent, kan je me altijd bellen.’ Er gaat bijna geen week voorbij of ik word ook daadwerkelijk gebeld door een kandidaat die door een vriend of kennis is doorverwezen. De ‘ouderwetse’ ontmoeting tussen mensen is onmisbaar voor een succesvolle bemiddeling en opbouw van je relaties. Je kunt natuurlijk ook 1000 flexwerkers oproepen via twitter. In de techniek zijn mensen van 35+ niet bezig met social media. Jongeren wel, die zetten hun cv op internet en zitten op facebook. Maar veel 45+ techneuten zijn daar nog helemaal niet mee bezig. Het gaat dus om het inzetten van een combinatie van technische en ‘ouderwetse’ communicatiemiddelen. De trends in de markt zijn golvend. Grote bedrijven willen uitvoerend personeel flexibeler inzetten. Je ziet een trend dat installateurs de uitvoerende kern van personeel steeds meer willen flexibiliseren. Ik denk wel dat je moet oppassen dat je het hart niet uit je bedrijf haalt.”


Jan Daniël Wisselink
Jan Daniël Willerink, consultant Toptech
Achtergrond HBO management, economie en recht
“Ik werk bij Toptech sinds 2008, bijna 5 jaar. Leuk detail, ik ben via een werving en selectie bureau bij Toptech begonnen. Toptech gelooft dus in de toegevoegde waarde van werving en selectie! Ik ben consultant voor installatietechniek en interieurbouw. In de dagelijkse praktijk schakel ik veel en denk ik mee met de klant naar behoefte. Door mijn brede opleiding (HBO management, economie en recht) heb ik de juiste achtergrond om het werk van consultant goed te doen. Ik bemiddel bij Toptech mensen met verschillend niveau. Het kan gaan om projectleiders, maar ook bijvoorbeeld een loodgieter. We gaan voor langdurige relaties. Zo werkte een servicemonteur jaren, tot aan zijn pensionering, via mij. Ook de relaties zijn vaak al klanten van het eerste uur. Dit komt denk ik omdat Toptech graag een stap meer doet voor de klant of kandidaat.

Persoonlijke begeleiding van kandidaat
Uitdagend is het vinden, maar ook het begeleiden van een kandidaat. Ik check altijd twee referenties en neem de tijd voor een persoonlijk gesprek met de kandidaat. Ik ben heel kritisch. Ik wil 0 fouten in de bemiddeling en streef naar een perfecte match. Mijn doel is het vinden van de juiste baan en kandidaat. Daarnaast ga ik voor een persoonlijke relatie met de kandidaat. Zo vul ik wel eens een belastingaangifte in of help ik met een WW aanvraag.

Adhoc personeel leveren
Eén van de leukste dingen van dit vak vind ik de situatie dat je om 15.00 uur wordt gebeld door de klant en de volgende ochtend bijvoorbeeld een koppel loodgieters klaar moet hebben staan. Die uitdaging, dat vraagt om samenwerken, teamwork en service-gericht zijn. In mijn vakgebieden – de nieuwbouw en onderhoud van woningen en utiliteit – is veel adhoc personeel nodig. Wij zijn daar goed in. Als ik op maandag of vrijdag bericht krijg, hebben we de volgende werkdag mensen paraat.

Voorselectie uit handen nemen
Uitdagend is ook het vinden van een kandidaat voor een moeilijke vacature. De voorselectie uit handen nemen van de klant. Het is de kunst daarin een stap meer te doen. De klant moet zich geholpen voelen en merken dat ik kwaliteit lever. Voor een vacature neem ik de tijd. Ik ga langs bij de klant om naast de functieomschrijving de sfeer en werkomgeving te zien en te voelen. Dit helpt om de beste match te kunnen maken.
Kortom, ik geniet van mijn vak en haal voldoening uit het vinden van de juiste baan of kandidaat.”


Remi Baumgart
Remi Baumgart, consultant Toptech
Consultant met voetbal- en marketingachtergrond
“Ik werk nu 16 maanden bij Toptech. Ik ben mijn carrière begonnen bij de jeugd en de senioren van ADO Den Haag. Toen ik zag dat ik nooit helemaal de top zou halen, heb ik in deeltijd de opleiding HBO Marketingcommunicatie gevolgd bij de HvA en speelde ik daarnaast op het hoogste niveau van het amateurvoetbal. Tevens werkte ik bij A&O Services voor non-profit organisaties. Daarna ben ik de commerciële wereld van de arbeidsbemiddeling ingestapt. Nu ben ik consultant met een marketing achtergrond. Ik help kandidaten aan een baan volgens het ‘DOE-principe’, Duidelijk, Open, Eerlijk, dat is mijn motto – dat is wie ik ben.

Het vak centraal stellen
Vanuit mijn communicatie-achtergrond merk ik dat bedrijven zich soms verkijken op de kwaliteit die via uitzendkrachten binnenkomt. Ze denken: het is een uitzendkracht, dus die is minder goed dan een vaste kracht. Dat is een misvatting. Ik zou willen dat de beeldvorming bij het bedrijfsleven van een uitzendbureau beter werd. Ik denk dat elk individu daarbij wint. Je moet niet kijken naar hoe iemand binnenkomt – wel of niet via de uitzendformule. Je moet het vak centraal stellen.

Een uitzendkracht vertegenwoordigt waarde
Sommige bedrijven oordelen te snel negatief over een uitzendkracht of een uitzendbureau. Het kan zijn dat het duurder is, maar soms is het ook goedkoper dan vast personeel en je kunt met uitzendkrachten projecten sneller afgerond krijgen. Daarmee spaar je ook kosten uit. Ik zou aan iedereen willen zeggen: “Een uitzendkracht vertegenwoordigt waarde en niet alleen maar kosten!” Ik hoor opdrachtgevers ook nogal eens zeggen: “Als iemand zo goed is, waarom werkt hij dan via een uitzendbureau?” Het uitzendvak geeft je juist de kans om ervaring op te doen bij verschillende bedrijven. Dat is belangrijk, vooral voor nieuwkomers op de arbeidsmarkt die net van school komen. Dat iemand werkt en kwaliteit levert – ook al is hij een uitzendkracht – wordt te weinig gezien. Terwijl het daar toch om gaat.

Systeem van preferred suppliers
En nog iets: ik zou het fenomeen van de preferred suppliers wel willen afschaffen, want dat is toch een soort kartelvorming? Het ondermijnt de vrije markt en de opdrachtgevers denken daarmee niet vanuit het beste voor hun onderneming maar vanuit het beste voor hun portemonnee. Ze krijgen daardoor kandidaten van hun best gecontractreerde uitzendbureau(s), maar zijn niet verzekerd van de beste kandidaten die voorhanden zijn.

Rijke database van technici
Het basisprofiel van de collega’s hier is goed, er is synergie. Door onze manier van werken krijg je een transparante doe-praktijk. Dat zie je ook aan de trouwe interne bezetting. Consultants werken hier 4, 10 en zelfs 12 jaar met een gemiddelde van 7 jaar. Wat Toptech ook kenmerkt is onze database: we hebben een diamant van een systeem met techneuten van alle technische disciplines. De databank is heel rijk en uitgekristalliseerd per vakgebied.”

Interview en foto’s: Hinke Wever

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek