loading
views
0 reacties
Ramses Serno

Garanties en een gokje wagen

Ramses Serno is Managing Director | Recruitment Specialist van Red Qube Recruitment. Serno is tevens mede-oprichter van Floyd & Hamilton – consultancy voor online werving. X

Column Ramses Serno, Red Qube Recruitment

Garanties en een gokje wagen

Het is altijd mooi om blije reacties of complimenten te krijgen van tevreden opdrachtgevers en klanten. Waar bij fysieke producten de maker en de gebruiker elkaar zelden treffen, is er bij advies/consultancy vaak wel een directe relatie en kan een klant zijn mening en feedback direct bij de dienstverlener kwijt. Als HR-dienstverlener is het voor ons prettig om na een intensieve middag trainen op het gebied van social media of na het opleveren van een nieuwe recruitwebsite te merken dat je kritische klanten iets hebt geleerd en kennis en enthousiasme hebt overgebracht. Nog mooier is het wanneer je hebt geïnspireerd om echt veranderingen, vernieuwingen en verbeteringen in hun HR-processen door te voeren of te realiseren.

Enige tijd geleden kwam ik in gesprek met een HR-manager over het afnemen van onze dienstverlening en werd mij gevraagd naar referenties en vervolgens naar garanties. Referenties zijn uiteraard geen probleem, een aantal klanten wil best hun tevredenheid doorgeven en kwaliteitsgaranties lijken evident, al wordt er weinig naar gevraagd. Nieuwsgierig naar wat hij daarin zou wensen, werd ik direct verwezen naar zijn afspraken met recruitmentbureaus, waar garantieregelingen inmiddels een bekend fenomeen zijn geworden. In de stellige overtuiging dat recruitmentbureaus te veel rekenen voor hun dienstverlening, eisen veel opdrachtgevers inmiddels naast no-cure-no-pay ook verregaande garanties indien een kandidaat achteraf niet de juiste blijkt te zijn. “Kun je nog eens een gokje wagen, niet goed geld terug!” was zijn jolige toevoeging.

Vreemd lijkt het misschien niet dat recruitmentbureaus garanties geven op het slagen van een kandidaat. Overal wordt immers garantie op gegeven, van ‘laagste prijs’ tot ‘sneeuwhoogtes’, dus waarom niet in recruitmentland. Maar volledige creditering bij het mislukken van een arbeidsrelatie blijft toch wel opmerkelijk. Recruitment is geen mensenhandel, kandidaten liggen niet op kwalificaties en competenties gerangschikt in de schappen. De dienstverlening bestaat uit het op basis van vooropgestelde profielen, zorgvuldige inventarisaties en duidelijke afspraken op zorgvuldige, intensieve en integere wijze zoeken, werven en selecteren van passende, geschikte en gemotiveerde kandidaten. Daarin zou ik me voor kunnen stellen dat er goede garanties te geven zijn op het proces, de inzet van innovatieve methoden en selectiemiddelen en het doorlopen van afgesproken stappen. Net zoals je dat van eigen, interne recruiters mag verwachten.

Wanneer na enkele maanden in dienst echter blijkt dat na een zorgvuldig en intensief proces en een voor beide partijen kwalitatief aanvaardbaar traject, de match toch niet zo gelukkig is, aan wie is dit dan toe te schrijven? Aan de werkgever, die ‘eens een gokje waagde’ en die in alle fasen van het proces, zoals informatievoorziening, opvang, inwerken en begeleiding, tekort kan schieten? Aan de kandidaat die tegen alle beloften, capaciteiten en verwachtingen in toch een verkeerde keuze maakte? Of is hier sprake van de minder leuke aspecten van het werken met mensen? ‘Waar voor je geld’ is zeker in crisistijd een reële behoefte, maar garanties en gokjes wagen lijken me geen juiste combinatie.

Wij hebben er uiteindelijk een tevreden klant bij, die onze toezegging dat hij met een hoop nieuwe kennis en innovatieve middelen uit de workshop zou komen inmiddels heeft onderschreven. Of hij enthousiast het geleerde in de praktijk gaat toepassen verwacht ik zeker, maar ik kan er geen garantie op geven…

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek