loading
views

StudentenWerk: Flexspecialist én Best Managed Company van 2012

StudentenWerk: Flexspecialist én Best Managed Company van 2012

StudentenWerk won in juni maar liefst twee prijzen. Het bedrijf werd verkozen tot Flexspecialist van het Jaar, en werd ook uitgeroepen tot Best Managed Company door Deloitte. Directeur commercie Hugo de Koning over het waarom van de prijzen, het succes van StudentenWerk, de formule en de internationale ambities.

StudentenWerk is een uitzendbureau voor studenten en scholieren dat zich richt op bijbanen, vakantiebanen en startersbanen. De ontstaansgeschiedenis klinkt als een droom: twee klasgenoten op de Small Business School zetten samen met een buurjongen in 1999 StudentenWerk op. Eerst als website, daarna ook als uitzendbureau. Het bedrijf is sinds die tijd explosief gegroeid, inmiddels werken er ruim 250 medewerkers op 26 vestigingen. De missie is om studenten en starters aan de juiste baan te helpen en hen zo goed mogelijk begeleiden in hun carrière op de arbeidsmarkt. Het bedrijf heeft inmiddels ruim twintig websites gericht op de doelgroep, waaronder studentenwerk.nl. scholierenwerk.nl, stage.nl, bijbaan.nl en vakantiewerkonline.nl.

Meedoen
van links naar rechts: Aart van der Gaag, voorzitter van de ABU, Chantal Janse, operationeel manager StudentenWerk, Bram Bosveld, oprichter en financieel directeur StudentenWerk, Mark Luijten, manager Zuid-Nederland, Roos Tabak, commercieel manager StudentenWerkDe prijzen voor Flexspecialist van het Jaar en Best Managed Company kunnen worden bijgezet in de inmiddels aardig gevulde prijzenkast. Eerder won StudentenWerk de Porth4Growth award, en waren ze genomineerd voor de FD Gazellen Awards en de Entrepeneur Of The Year verkiezing. De Koning is blij met de prijzen. “In deze tijd is het winnen van twee prijzen natuurlijk prachtig. Het geeft medewerkers een gevoel van trots. En het is een mooie manier om ons te onderscheiden.” Dan, relativerend: “We hadden nog nooit meegedaan aan de Uitzendbureau van het Jaar verkiezing, maar ze namen ons wel steeds mee in de score. Daar kwamen we niet altijd even goed uit. Dit jaar hebben we besloten wél mee te doen. We hebben een plan gemaakt met doelstellingen op het gebied van medewerkers en klanten. En we hebben er iemand opgezet om de juiste focus aan te brengen.” Met succes, want StudentenWerk stak er in de verkiezing met kop en schouders bovenuit. De score van 8,19 was maar liefst 0,6 punt hoger dan de nummer twee.

Lean en mean
De Deloitte Best Managed Company Award kent een andere insteek. Er wordt gekeken naar de strategie, de bedrijfsvoering en de resultaten van deelnemende bedrijven. StudentenWerk viel op door de innovatieve en kwalitatieve manier van werken, aldus het juryrapport. De Koning licht toe: “We zijn een jong, lean en mean bedrijf. Alles gebeurt online en is webbased. Onze processen zijn inzichtelijk en we hebben een realtime dashboard waarmee we altijd onze resultaten kunnen volgen en bijsturen. Omdat we een jong bedrijf zijn, hebben we geen legacy van oude systemen. Onze interne bedrijfsvoering is daardoor inzichtelijk en simpel. Dat wordt gewaardeerd in de prijs voor Best Managed Companies.”

Zacht en hard
De Uitzendbureau van het Jaar verkiezing meet de waardering bij klanten, veelal op ‘zachte’ factoren, zoals de vriendelijkheid en hulpvaardigheid van het personeel. De Best Managed Company verkiezing meet hardere factoren, zoals de strategie, de besturing van de processen en de inzet van IT. StudentenWerk scoort dus goed op de harde én de zachte factoren. Dat kan goed samengaan, vindt de Koning. “We hebben een heldere klantcontactstrategie en evalueren continu onze dienstverlening. We krijgen dus veel feedback waar we vervolgens echt wat mee doen. We zien een klacht als een kans, en daar werken we echt aan. Dat zie je terug in de scores op dienstverlening.”

Sterke groei
StudentenWerk boekt groeicijfers die in de huidige markt ver boven het gemiddelde liggen. In 2011 wist het bedrijf maar liefst 39% omzetgroei te realiseren. Voor 2012 is de doelstelling die groei vast te houden. De Koning: “We realiseren meer omzet met dezelfde hoeveelheid mensen. Met de software die we gebruiken in onze ondersteuning en werkprocessen kunnen onze mensen bij wijze van spreken met één druk op de knop de omzet verdubbelen. Ze hoeven geen mensen te werven voor het vervullen van vacatures, want we hebben inmiddels een Nederlandse database met meer dan een miljoen Nederlandse profielen. Met goede software kun je snel een match maken.”

DNA
De sterke groei maakt het winnen van de ‘Best Managed Company’ des de opmerkelijker. In alle organisatietheorieën gaat groei gepaard met crisissen of groeistuipen. StudentenWerk lijkt daar geen last van te hebben. “Dat klopt,” zegt De Koning. “Onze structuur en managementstijl zijn in wezen niet veranderd. We hebben jong management, gemiddeld 28 jaar. Ze zijn flexibel en hebben nog zin om te knallen. Ze werken alsof ze hun eigen toko runnen en nemen veel verantwoordelijkheid. Dat kan nog met onze bedrijfsgrootte van 250 man. We werken vrijwel alleen met eigen kweek. Jonge afgestudeerden –veelal academici- stromen in als recruiter en kunnen, als ze meer willen, na anderhalf jaar doorgroeien. Zij zijn ons DNA.”

Nieuwe economie
Hugo de KoningStudentenWerk is in 1999 gestart als internetbedrijf, tijdens de dotcom-bubble; een nieuwe-economiebedrijf in een oude markt. De Koning: “We zijn anders gestart. Waar oude-economiebedrijven denken vanuit vestigingen, denken wij voornamelijk in websites. We hebben nu ruim twintig sites in de lucht, daarmee ‘vangen we mensen’ in onze database. Maar verder doen we precies hetzelfde als de traditionele jongens; we zenden mensen uit bij opdrachtgevers. Een verschil is dat wij alleen tijd steken in mensen voor wie we werk hebben. In een traditionele vestiging ga je met iedereen het gesprek aan die binnen komt lopen. Wij trekken alleen tijd uit voor mensen die we kunnen plaatsen. Daar steken we dan ook meer tijd in dan de traditionele bureaus. We hebben dus beter contact met de mensen die voor ons aan de slag gaan.” Vestigingen op dure A-locaties zijn in de formule van StudentenWerk niet nodig. Een vestiging van StudentenWerk bevindt zich daarom eerder op de eerste verdieping in het centrum of op een bedrijventerrein buiten het stadscentrum. Jongeren komen daar gericht naartoe voor een afspraak.

 

Grootste ter wereld
StudentenWerk heeft een sterke internationale ambitie. In 2020 willen ze het grootste studentenuitzendbureau van de wereld zijn. “We zetten nu in het buitenland internetplatforms op, met ons internationale label StudentJob. We doen in principe hetzelfde als we met StudentenWerk hebben gedaan.” De doelstelling de grootste ter wereld te worden, is zeker haalbaar, denkt De Koning. “Er is sowieso niemand anders die die positie claimt.” Bovendien zijn de resultaten er al naar. “In Engeland en Frankrijk zijn we online al de grootste in bijbanen. In Duitsland tweede. Daarnaast zijn we ook actief in België, Spanje, Denemarken en Oostenrijk. Er zijn alleen al in Europa drie miljoen jongeren die werk zoeken.” Maar de ambities gaan verder. In 2011 ging het bedrijf met studentjob-usa.com de Atlantische Oceaan over. En er staan meer internationale uitbreidingen in de planning, vertelt De Koning. “Momenteel zijn we bezig met het lanceren van onze websites in de BRIC-landen: Brazilië, Rusland, India en China. We starten met een vacaturebank. Dat zijn voor ons grote markten.”

Betaalde advertenties
In België is inmiddels een partner gevonden voor het uitzenddeel van de formule. In de andere landen werkt StudentJob alleen nog online met een advertentiemodel. Voor het uitzenden worden nog partners in de landen zelf gezocht. “Nu zijn de advertenties voor werkgevers in de meeste landen nog gratis, straks wordt het betaald. In Engeland zijn we al overgestapt op betaalde advertenties. Bij de andere landen geldt: eerst moet de content –het aantal cv’s in de database- groeien. We volgen daarmee hetzelfde pad als we in Nederland hebben gevolgd. Jarenlang waren de advertenties op onze sites betaald. Onlangs zijn we daar in Nederland mee gestopt, omdat hier een stroming van gratis vacatures op gang is gekomen, zoals Jobbird en Glued van FlexService. En het belangrijkste voor ons businessmodel is dat onze database op peil blijft.”

Interview: Mariëlle de Groot

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek