loading
views

Intercedent van het Jaar 2012 interview met Jorike van Dijken Adecco Top Secretaries

Intercedent van het jaar 2012

21 mei 2012

Jorike van Dijken mag een jaar lang gratis autorijden
Op maandag 14 mei ontving Jorike van Dijken, Intercedent van het Jaar 2012, haar hoofdprijs: de sleutels van de auto waar ze een jaar lang gratis in mag rijden. Hoeveel credits en reclame wil je hebben?

Ze ontving de sleutels uit handen van Ellen van Hierden, Directeur van ARTRA Arbeidsmarkttrainingen. Jorike is als Fieldmanager/ Recruiter werkzaam bij Top Secretaries, een label van Adecco Group Nederland.

Adecco Group Nederland

De overhandiging vond plaats in de boardroom op het hoofdkantoor van Adecco Group Nederland, in aanwezigheid van Monique Onstenk, HR Director Adecco Group Nederland en Wendy de Rooij – Honselaar, Marketing Coördinator bij Adecco Group Nederland. Ook Hannah Hebly, Marketing & Communicatie Adviseur bij ARTRA Arbeidsmarkttrainingen en ondergetekende was van de partij.

Ellen van Hierden, ARTRA en Jorike van Dijken, Adecco Top Secretaries Uitreiking auto IVHJ 2012

Links Ellen van Hierden, rechts Jorike van Dijken

Iedereen die erbij betrokken was, heeft er iets van geleerd. Het is interessant om daar nog even over na te praten bij de koffie en het feestelijk gebak.

Hoog niveau van de top 10 Intercedenten
Ellen van Hierden: “Ik ben heel tevreden. Mijn voornaamste doel was het event aantrekkelijk te maken voor intercedenten. Ik wil ook met dit event het vak van intercedent upgraden en in het zonnetje zetten. Het is nodig dat intercedenten in hun werk worden gewaardeerd. Want het is echt een heel complex en veelzijdig vak. En met de veranderingen op de arbeidsmarkt, is hun kennis en kwaliteit steeds meer nodig. Bij de opzet zijn we uitgegaan van de interesses van de intercedenten zelf. Zij zijn gemiddeld jong, energiek en extravert. Daarom hebben we alle eigentijdse media en werkvormen ingezet die we konden verzinnen. Het vinden van de sponsoren en het opzetten van zo’n breed branche-event was intensief, maar het resultaat overtrof onze verwachtingen. En wat ook zo bijzonder is: de top tien van de intercedenten voor deze award liet een hoge vakinhoudelijke kwaliteit zien. Jorike is verkozen tot winnares, maar in feite doet de top drie van 2012 vakinhoudelijk niet voor elkaar onder. Dat werd erkend door de aanwezige managers van de deelnemende uitzendorganisaties en vertegenwoordigers de brancheorganisaties.
Interessant is ook dat de deelname niet is geregisseerd. Ieder die zich serieus aanmeldde kon meedoen. Zo ontstond bijvoorbeeld spontaan de situatie dat 3 intercedenten van Tempo Team in de top 10 kwamen, net als 2 kandidaten van In Person.”

1. Jorike van Dijken – Adecco Top Secretaries
2. Lisette Smits – Unique
3. Renske Rozemeijer – Tempo-Team

De andere runners-up in alfabetische volgorde:

Jacqueline Burgers – In Person
Frederique Koomen – SWA
Ester Kuppevelt – HOBIJ
Sabine Mol – Tempo-Team
Ilse Velthuyzen – In Person
Emiel Wenzel – PDZ
Robert Wiersma – Tempo-Team

Adecco Top Secretaries

Jorike’s motivatie om mee te doen
“Toen ik in het begin van dit jaar de oproep voorbij zag komen, dacht ik: wat leuk, maar uit mezelf zou ik niet snel aan zoiets meedoen. Toen kreeg ik een oproep vanuit mijn directie. Ineke Kooistra, Director Specialties waaronder o.a. Top Secretaries, zei tegen me: “We willen jou graag opgeven. We zien het al helemaal voor ons dat je dat kunt. Hoe vind je dat?”

Op haar eigen manier
Jorike heeft twee weken bedenktijd gevraagd. “Als ik het doe wil ik het op mijn eigen manier doen. Inclusief de aanpak van het filmpje,” zei ze. Want het maken van een film waarin ze zichzelf zou voorstellen was een onderdeel van de wedstrijd. Ze koos niet voor een corporate stijl. Toen bleek dat haar Directeur Ineke Kooistra haar daarin volledig zou steunen en alle vertrouwen in haar had, is ze er vol voor gegaan.

YouTube, presentatiefilm Jorike van Dijken IVHJ 2012

“Ik ben voor de film een dag met een stagiair aan de slag gegaan. Ik was geïnspireerd door de film The Artist. Zo wilde ik het ook doen. Met een goede vriendin heb ik de opnames zelf gemonteerd en er leuke muziek onder gezet. We hebben het met de meest eenvoudige tools gemaakt.”

Het resultaat is effectief, origineel en eigen. Zelfs de vakjury heeft op de verkiezingsdag haar filmpje als beste gekozen uit alle ingezonden filmpjes.

Hoe heeft ARTRA de filmpjes beoordeeld als onderdeel van de verkiezing?
Ellen van Hierden: “We wilden mensen motiveren om zichzelf te laten zien.”Hannah Hebly: “Ja, we hebben vooral gekeken naar wat iemand over zichzelf en over het vak zei. We wilden ook zien of een intercedent in zijn/haar presentatie het eigen bureau goed wist te vertegenwoordigen. De professionaliteit van de techniek en de montage woog voor onze beoordeling niet zwaar mee. We merkten wel dat het best een hoge drempel werd gevonden om een filmpje te maken en in te sturen. Dat moet je echt durven. Qua techniek mocht het van ons ook met een iPhone/android zijn gemaakt. Het ging ons vooral om de inhoud; de juiste mix van zelfverzekerdheid en kwaliteit. Wanneer een bureau de intercedent steunde, hielp dat natuurlijk enorm om over de drempel heen te stappen.”

Betekenis voor Adecco HR en PR
Monique Onstenk, HR Director Adecco Group Nederland, bevestigt dat in dit geval de originaliteit en eigenheid van het filmpje voor een mooier resultaat heeft gezorgd. “De authenticiteit van Jorike en het feit dat zij zelfbewuste keuzes maakt, is mooi om te zien. Ik vind dat haar aanpak perfect aansluit bij het “Great Place to Work” keurmerk dat Adecco al jaren voert. Jorike’s uitstraling en talent zorgt er voor dat zij vertrouwen krijgt van opdrachtgevers. Dat is doorslaggevend.
Jorike: “Ik kon het zo doen, omdat ik wist dat mijn directie achter mij stond.”

Ellen van Hierden, Jorike van Dijken, Monique Onstenk, Hannah Hebly, uitreiking auto IVHJ 2012
Van links naar rechts: Ellen van Hierden, Jorike van Dijken, Monique Onstenk, Hannah Hebly

Aanstekelijk
Monique Onstenk: “Door dit event en de identificatie met de winnaar zie je dat er veel enthousiasme is in de organisatie om er de volgende keer aan mee te doen. Opeens zag ik overal de posters van de verkiezing hangen. Mensen zijn er echt mee bezig geweest.”

Hoe gaat Adecco de PR van Jorike’s verkiezing benutten?
Wendy de Rooij: “We hebben speciale visitekaartjes laten drukken voor Jorike met de vermelding van de Award. En natuurlijk kijken we naar haar e-mailhandtekening. Verder gaan we zelf nog een promotiefilm maken, waarin Jorike de hoofdrol krijgt. We gaan de Award gebruiken bij interne meetings, er komen nog interviews in Reflex en in onze eigen interne magazines. Als klap op de vuurpijl staan onze logo’s op de auto die Jorike heeft gewonnen. Die is overal in het land herkenbaar.”
Monique Onstenk: “Binnenkort hebben we een grote bijeenkomst in Amersfoort op een mooie locatie. Dan komt een groot deel van de Nederlandse directie en ook de HR Director van Adecco Corporate uit Zurich. We zijn trots dat we hem hier ook deelgenoot van kunnen laten maken.”

Vakinhoudelijke kennis
Een kennistoets was ook onderdeel van de verkiezing. Inzicht in CAO’s en wet-en regelgeving hoort immers ook bij het vak. Daarnaast was er een online toets die inging op ervaring met praktijkcases.

Speeddaten – leukste vraag: wat is goed werkgeverschap?
Een laatste onderdeel van de verkiezingsdag was het Speeddaten. De top 10 van de intercedenten werd tijdens speeddate-sessies door verschillende vertegenwoordigers uit de uitzendorganisaties, de branche-organisaties en het bedrijfsleven ondervraagd. Jorike: “De leukste vraag vond ik: wat is volgens jou goed werkgeverschap? Want die vraag sluit aan bij de veranderingen in ons werkveld. Ik vind het leuk om in gesprek te gaan over het vak. We worden steeds meer uitgedaagd om mee te denken met de werkgevers, die wij bedienen. Ons werk is veel meer dan cv’s voorleggen en vraag en aanbod matchen. We komen langzamerhand in een adviseursrol. Dat maakt dat ik het vak nog steeds boeiend vind, ook al werk ik al bijna 4 jaar bij Adecco Top Secretaries.”

Saamhorigheid
“Ik vond het leuk dat er ondanks het wedstrijdelement tussen de deelnemers saamhorigheid ontstond. Op de speeddates hebben we ons gezamenlijk voorbereid. En ik weet dat het tot het eind heel spannend was of ik of Lisette Smits, intercedent bij Unique – die de tweede plaats behaalde – zou winnen.”

Jorike van Dijken mag als winnares Intercedent van het Jaar 2012 een jaar lang gratis autorijden

Jorike van Dijken neemt de hoofdprijs in ontvangst

Inspirerend voor volgend jaar
Bij ARTRA gaan ze na de zomer aan de slag voor de volgende verkiezing van de Intercedent van het Jaar. Kan het afgelopen event worden overtroffen? Ellen van Hierden: “Jazeker. Daar gaan we voor! Iedereen heeft nu de smaak te pakken.”
Niemand zal het event gauw vergeten. En anders word je er meteen weer aan herinnerd wanneer Jorike voorbijrijdt in haar auto met het stralende logo “Intercedent van het Jaar”!

Interview en tekst: Hinke Wever, FlexNieuws
Foto’s: Wendy de Rooij – Honselaar, Adecco Group Nederland

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek