loading
views
0 reacties
Hannah Hebly

De gunfactor van een intercedent

Hannah Hebly is marketingcommunicatie adviseur bij ARTRA Arbeidsmarkttrainingen / Trecens training en advies. Zij schrijft voor FlexNieuws columns vanuit haar rol bij ARTRA. X

10 mei 2012

Column Hannah Hebly
Communicatieadviseur ARTRA arbeidsmarkttrainingen

De gunfactor van een intercedent is meer dan alleen een leuk snoetje!

Ken je de uitspraak: ‘Hoe meer ik leer, hoe meer ik weet. Hoe meer ik weet, des te meer ik vergeet. Waarom zou ik dan leren?’ Het is een grappige stelling en natuurlijk perfect te gebruiken, wanneer het je zo uitkomt. Maar ‘hoe meer je weet’, dat hoeft natuurlijk helemaal niet te leiden tot ‘hoe meer je vergeet’. Laat staan dat dit vervolgens weer betekent dat leren overbodig wordt. Waardevolle dingen kun je met zo’n uitspraak van hun kracht beroven en uiteindelijk zelfs helemaal kapot redeneren.
Hier dacht ik over na, toen ik me ging verdiepen in het woord ‘gunfactor’, terugkijkend naar de verkiezing Intercedent van het Jaar. Het hoe, wat en waarom van de ‘gunfactor’ kun je immers ook kapot redeneren. De ‘gunfactor’… het woord alleen al is natuurlijk te populistisch voor woorden. We denken met z’n allen graag in hokjes. Zo maken we de wereld een stukje simpeler, minder complex.
Ook de betekenis van de gunfactor kun je kapot redeneren en degraderen tot iets wat uiteindelijk alleen maar draait om een leuk snoetje en een vlotte babbel. Niks meer en niks minder.
De neiging om er zo naar te kijken is verklaarbaar. Het is een trend.

Hoe meer verkiezingen zich aandienen waarbij de stemmen vanuit het publiek een grote rol spelen, hoe simplistischer we de gunfactor gaan benaderen. Daarom vind ik het fijn om er nog eens kritisch naar te kijken en over na te denken.

Laatst hebben wij, ARTRA Arbeidsmarkttrainingen, de verkiezing van de Intercedent van het Jaar nieuw leven ingeblazen. Hierbij waren ook de stemmen onder het publiek van cruciaal belang, gedurende de hele wedstrijd, maar met name in de eindstrijd. Jorike van Dijken – de winnares – heeft haar prijzen welverdiend. Zij had ook absoluut die veelbesproken gunfactor. Sommigen kunnen zeggen dat het alleen maar kwam door haar leuke uitstraling, haar bescheiden houding en haar grapjes tussendoor. Het idee kan ontstaan dat Jorike als het ware alleen maar zou hebben gewonnen vanwege haar uiterlijk en presentatie. Dit is absoluut niet waar. Ze heeft in de voorrondes alle punten behaald met prima scores en heeft daarmee haar plekje in de ‘runners up’ (laatste 10) weten te bemachtigen. In haar speeddates met de Juryleden heeft ze zichzelf ook nog eens sterk weten te profileren.

Jorike van Dijken, winnares Intercedent van het_Jaar 2012

Ze was zelfverzekerd en dit was ze omdát ze ruim voldoende kennis heeft over haar vak én ze wist op het juiste moment de juiste zaken aan te wenden om de Jury te overtuigen van haar kennis en kunde. Dat heeft ze goed gedaan. Conclusie is dat de gunfactor bij deze verkiezing – en zo zou het overal moeten gaan – in ieder geval dieper ging dan alleen een leuk snoetje en een vlotte babbel. Jorike verdiende haar likes en is daarom de welverdiende winnares van de verkiezing Intercedent van het Jaar 2012!

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek