loading
views

Morgenwerk: “Online inhuren voor opdrachtgevers nog wennen”

Logo Morgenwerk (het online uitzendbureau)

Interview Maarten Timmerman

Op 26 januari ging Morgenwerk als eerste volledig digitale uitzendbureau van start. Hoe reageert de markt op dit innovatieve concept? FlexNieuws vroeg medeoprichter en -eigenaar Maarten Timmerman naar de ervaringen in de eerste drie maanden. “We hebben goed geluisterd naar onze klanten.”

In het kort: Morgenwerk biedt als eerste volledig online uitzendbureau de mogelijkheid snel extra personeel in te schakelen met maximale selfservice. Opdrachtgevers kunnen 24/7 online vacatures plaatsen en kandidaten benaderen, kandidaten kunnen 24/7 solliciteren. Het hele uitzendproces –van vacature tot uitbetaling en facturering is gedigitaliseerd. Morgenwerk onderscheidt zich door scherpe tarieven en snelheid.

Lees ook het eerdere interview met Timmerman: “Je uitzendbureau in je broekzak” en “Morgenwerk 100% online met inzet PSC”

Profielen
Maarten Timmerman, eigenaar MorgenwerkVooral uitzendkrachten wisten Morgenwerk de afgelopen drie maanden goed te vinden. Inmiddels zijn er 414 profielen aangemaakt, elke dag komen er nieuwe bij. Timmerman: “We zijn zowel tevreden over het aantal profielen als de mate waarin ze zijn ingevuld. Nu we voldoende profielen hebben, is de campagne voor opdrachtgevers echt van start gegaan. Een uitzendkracht die een profiel aanmaakt en niet direct werk vindt, laat zijn profiel doorgaans staan. Een opdrachtgever die niet vindt wat hij zoekt, ben je sneller kwijt.”

Normaalste zaak
Voor opdrachtgevers is de online aanpak minder vanzelfsprekend dan voor kandidaten, zoals Timmerman al verwacht had. “Opdrachtgevers vinden het allemaal nog wel spannend. Het uitzendproces is natuurlijk best complex, wie iemand inhuurt via onze site moet bijvoorbeeld zelf de betreffende CAO aangeven. We helpen mensen op weg om het inlenen volledig zelf te doen. We begeleiden met Skype en een chatfunctie in de site mensen door het proces heen. Daarnaast hebben we tutorialfilmpjes op YouTube gezet.“ Timmerman ziet die onzekerheid als logisch bij een nieuwe manier van werken. “Je zag bij de start van Easyjet ook dat mensen onzeker waren over hun boeking. ‘Als ik met mijn printje in plaats van het toegestuurde mapje met tickets op Schiphol sta, staat er dan wel een vliegtuig?’ Inmiddels is dat de normaalste zaak van de wereld.”

Het is vooral een kwestie van wennen, merkt Timmerman. “Als opdrachtgevers eenmaal gewend zijn, vinden ze het juist fijn om hun zaken zelf te regelen. Ze hebben daar bovendien vaak eigen mensen voor zitten, het regelen van tijdelijk personeel past in het werk van een P&O’er. Zo kreeg de intercedent bij beurzen vaak een planningsrol toebedeeld, maar in de praktijk heeft een opdrachtgever dat toch liever zelf in handen.”

Laatste call

Na de eerste ervaringen van opdrachtgevers is veel feedback ontvangen over de werking van de site. Timmerman: “Zo werkt dat, op een gegeven moment moet je ervoor kiezen niet meer zelf aan alle details door te werken, maar moet je online gaan. Je kunt zelf denken dat het glashelder is wat je op je site hebt staan, maar het gaat er om dat je klanten dat ook vinden. We hebben vooral veel hele praktische feedback gekregen en hebben daar goed naar geluisterd. Zo bleek bijvoorbeeld dat het contract voor het gevoel van inleners te snel werd afgesloten. Je selecteerde je mensen en had met één druk op de knop een contract afgesloten. Het idee dat het gelijk geregeld was, maakte het spannend, té spannend. Nu hebben we een tussenstap ingebouwd, waarmee uitzendkrachten eerst een uitnodiging krijgen om te solliciteren. De laatste call is dan aan de opdrachtgevers. Ze hebben een lijstje met mensen die gesolliciteerd hebben en kunnen de profielen nog een keer doornemen, voordat ze de beslissing nemen en het contract afsluiten.”

Dagjesmensen
Vooral bij de inhuur van ‘Dagjesmensen’ – uitzendkrachten voor een klus van een dag – doet Morgenwerk het goed, merkt Timmerman. ”Bijvoorbeeld hostessen voor een beurs. Een normaal uitzendbureau regelt dat niet of rekent de hoofdprijs. Het is niet rendabel als een intercedente vier uur aan het werk moet om twee mensen te regelen voor een dag. Bij ons maakt dat niet uit. Van die opdrachtgevers krijgen we veel positieve reacties: ‘Handig dat we dat nu goedkoop en snel via jullie kunnen doen.‘ Wat ik mooi vind: we voegen echt wat toe. We pakken niet alleen een deel van de bestaande markt, maar er komt ook een extra stukje markt bij; bedrijven die hiervoor geen gebruik maakten van een uitzendbureau.”

Privacy
Onlangs kreeg Timmerman op BNR-radio de kans Morgenwerk voor een nationaal publiek te pitchen. Ook is er wat kritische pers, onder andere over de privacy. Zo zou Morgenwerk te ver gaan door bij vacatures de foto’s van andere uitzendkrachten te tonen die eerder voor de betreffende werkgever hebben gewerkt. Timmerman: “Ook vonden ze het een probleem dat uitzendkrachten al bij een sollicitatie hun identificatiebewijs en BSN-nummer moeten invullen. Dat hoort natuurlijk helemaal bij deze tijd, want je kunt daardoor ook direct aan het werk. Wat we hebben aangepast is dat niet meer aangegeven wordt wie waar eerder heeft gewerkt. Maar je blijft online nou eenmaal zichtbaarder dan als je via een traditioneel uitzendbureau werkt.”

Ambities
Morgenwerk is inmiddels NEN-4401 gecertificeerd. En de laatste offline handeling voor uitzendkrachten – de loonbelastingverklaring, kan inmiddels ook digitaal. “De Belastingdienst eiste in eerste instantie dat de uitzendkracht die verklaring uitprintte, ondertekende en naar ons opstuurde. Gelukkig blijkt ook dat toch digitaal te kunnen. In de kern is de site nu zoals hij moet zijn, we richten ons op de optimalisatie.” Er staan nog een aantal ontwikkelingen op de agenda. “De Morgenwerk app komt binnen een paar weken online. En we werken nog aan een planningstool die het makkelijker maakt mensen voor langere tijd via ons in te huren. Nu is dat nog wat omslachtig. Met de tool kunnen opdrachtgevers in drie klikken aangeven: ik wil de komende zes weken iemand voor maandagmiddag en dinsdagochtend. Wat verder in de toekomst gaan we wellicht meer mogelijkheden bieden voor persoonlijke informatie, zoals persoonlijke introductiefilmpjes. Technische mogelijkheden dus, want het moet wel passen in ons online concept.”

Randstad
Veel reacties van andere uitzendbureaus heeft Timmerman niet gekregen op de introductie van Morgenwerk. “Laatst hoorde ik in een interview op de radio bestuursvoorzitter Noteboom van Randstad Holding nog zeggen dat Hedson de grootste mislukking was uit zijn carrière.” Randstad richtte met Hedson in 2000 het eerste online uitzendbureau op, had daar veel in geïnvesteerd en moest het project al in 2001 staken vanwege te weinig belangstelling. Timmerman: “Dan denk ik: ‘de grote bureaus staan nog wel erg ver van deze ontwikkeling af.’ We leven nu in een andere tijd. Online je zaken regelen op internet is inmiddels gewoon geworden. Vrijwel niemand sluit nog een autoverzekering via een tussenpersoon af. Tegelijkertijd denk ik dat het focussen op toegevoegde waarde voor hen geen slechte keuze is. Er is altijd ruimte voor verschillende bedrijfsmodellen. Wij zitten aan de onderkant van de markt, focussen op kosten en bieden bijbaantjes waarmee uitzendkrachten snel geld kunnen verdienen. Wie een vaste baan zoekt en ambities heeft, kan beter naar een traditioneel uitzendbureau voor uitgebreide intakegesprekken en loopbaancoaching. Net zoals je voor ingewikkeldere verzekeringen als een pensioen nog wel langs een tussenpersoon gaat voor een persoonlijk advies.”

Interview: Mariëlle de Groot

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek