loading
views
0 reacties
Ernst Dekker

Ernst Dekker: Leiderschap in moeilijke tijden

Ernst Dekker is associate bij Professionals in Flex, team Next in Flex. Hij ondersteunt opdrachtgevers op het gebied van organisatieontwikkeling, verandermanagement en groei. Hij ontwikkelt leiderschapsprogramma’s en voert deze uit, implementeert verandertrajecten en zet teams en individuen in hun kracht vanuit een coachende of adviserende rol. X

26 april 2012

Column Ernst Dekker

Leiderschap in moeilijke tijden

Ernst Dekker is associate bij Professionals in Flex, team Next in Flex. Hij ondersteunt opdrachtgevers op het gebied van organisatieontwikkeling, verandermanagement en groei. Hij ontwikkelt leiderschapsprogramma’s en voert deze uit, implementeert verandertrajecten en zet teams en individuen in hun kracht vanuit een coachende of adviserende rol.

Velen van ons ervaren de druk van een uitdagend economisch klimaat. De totale uitzendmarkt is gekrompen, tarieven staan onder druk en de competitie wordt steeds harder. Het antwoord hierop dat ik het meeste tegenkom in de flexbranche is een nog sterkere nadruk op bellen, mailen en bezoeken. Een aanvraag staat bij meerdere bureaus uit, waardoor ook de druk op snelheid steeds groter wordt. Hoe ga je hiermee om en zorg je dat je tegelijkertijd succesvol blijft en het plezier in je werk toeneemt?

Golden Circle
Simon Sinek is een leiderschapsexpert uit New York en heeft een concept ontwikkeld dat in razend tempo de wereld aan het veroveren is: The Golden Circle. Kort gezegd komt het concept op het volgende neer:

  • Waarom: in de waarom-cirkel gaat het over vragen als: waarom ben ik hier? Wat is voor mij de essentie in het leven?
  • Hoe: hoe geef ik invulling aan datgene wat ik te doen heb, aan datgene wat voor mij de essentie is in het leven?
  • Wat: wat is het tastbare en concrete resultaat van mijn handelen?

Waarom, hoe, wat
Een voorbeeld ter verduidelijking:

  • Waarom: Ik ben hier omdat ik zoveel en waar ik kan een bijdrage wil leveren aan de ontwikkeling van mensen. Ik wil anderen kansen geven om zich te ontwikkelen tot wie ze zijn.
  • Hoe: Ik geef invulling aan mijn waarom door mijn werk als intercedent. Hier kan ik mensen een (tweede) kans geven om zich verder te ontwikkelen en wat van het leven te maken.
  • Wat: Ik heb goede relaties met mijn opdrachtgevers omdat zij weten waarom ik doe wat ik doe en zich daarop verbonden met mij voelen. Dit leidt ertoe dat ik steeds meer mensen bij hen kan plaatsen. Dit zingt zich rond, zodat steeds meer potentiële opdrachtgevers en uitzendkrachten met mij kennis willen maken.

Betrek dit nu eens op jouw inspanningen van vandaag en morgen. Waar ga jij met je (potentiële) opdrachtgevers het gesprek over aan? Over die net iets lagere marge die je kunt bieden (wat), over het goed onderhouden bestand wat ervoor zorgt dat je snel de juiste uitzendkracht kunt vinden (hoe). Of ga je een gesprek aan over waarom je doet wat je doet? Waarom je gelooft in wat je doet?

Vertrouwen en verdieping
De kans is groot dat dan een mooi gesprek ontstaat over jouw waarom en het waarom van je opdrachtgever. Als hier een verbinding op ontstaat, is het zakendoen bijna een gevolg. Natuurlijk moet je tarief goed zijn, maar er zijn andere en meer redenen waarom mensen zaken met je willen doen. Zij geloven je why. Met andere woorden, je komt authentiek over, gaat de dialoog aan met je opdrachtgever en werkt op die manier aan vertrouwen en een verdieping van je relatie. Een verbinding op het waarom is de meest duurzame verbinding die tot stand kan komen. Daar kan geen aanbod-mailing tegenop.

Als organisatie
Ook een organisatie kan de drie vragen beantwoorden. Waarom is de organisatie hier? Wat is het grotere doel? In de traditionele literatuur wordt dit vaak omschreven als de missie en/of visie. Hoe de organisatie zijn missie uitvoert noemen we ook wel de strategie. Wat die organisatie vervolgens doet om zijn strategie uit te voeren vinden we in het antwoord op de wat vraag; ook wel operatie genoemd.

Wat
Medewerkers zijn (als het goed is) op velerlei manieren verbonden aan de organisatie waar ze werken. Deze verbinding kan op alle drie de niveaus uit de Golden Circle tot stand worden gebracht. Bij een verbinding op het wat-niveau is de medewerker verbonden op arbeidsvoorwaarden, werktijden, geografische locatie etc. De verbinding is los, op het moment dat er een andere werkgever is die wat meer salaris biedt of dichter bij huis is gevestigd, is een overstap snel gemaakt.

Waarom
Bij een verbinding op het waarom is er sprake van een duurzame verbinding. De essentie van de medewerker is verbonden aan de essentie van de organisatie. Door deze verbinding heb je het gevoel dat je werk er toe doet, dat je zinvol bezig bent. In je contacten naar buiten zul je bevlogen vertellen over jezelf en de organisatie waar je werkt, omdat je bezig bent met het invullen van wat voor jou de essentie is. Met trots vertel je over je werkgever en wat jij daar doet. Stel je eens voor wat voor gesprekken je dan hebt met je (potentiële) opdrachtgever en wat dat doet met de energie en verbinding die dan ontstaat.

Minder wat, meer waarom
Hierbij een oproep aan medewerkers en management om in het volgende overleg wat minder tijd in te ruimen voor het wat (hoeveel telefoontjes heb je deze week gedaan?) en wat langer stil te staan bij het waarom (waarom doen we de dingen die we doen, waarom werken we met de mensen met wie we werken?). Wellicht is het aardig om voorafgaand aan je overleg samen naar deze inspirerende Ted Talk te kijken van Simon Sinek. En als je zin krijgt in meer, lees dan zijn boek: Begin met het waarom.

Ik hoop van harte dat dit artikel je heeft geprikkeld en wens je veel mooie dialogen met de mensen om je heen. Veel succes en plezier!

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek