loading
views

Impressie van het VMS/MSP Event, georganiseerd door Nétive

18 april 2012

VMS/MSP Event, Nétive en partners, Total Source Solution

Impressie door Marcel Kolff

VMS / MSP_Event, 17-04-2012

Tot op de stoep stonden de belangstellenden voor het ‘VMS/MSP Event’ dat software leverancier Nétive op dinsdag 17 april organiseerde in Kasteel Hooge Vuursche in Baarn.
Met ca. 160 gasten was het evenement goed bezocht.

To the cloud
Nétive biedt ‘Vendor Management Solutions’ (VMS) voor de Nederlandse flexibele arbeidsmarkt’. Dat wil zeggen software voor inleners van flexibele arbeid. Al 20 jaar en naar eigen zeggen de enige volledig onafhankelijke VMS aanbieder in Nederland. De aanleiding voor dit grote evenement was de introductie van een geheel nieuwe versie van het pakket. In de afgelopen twee jaar is het pakket helemaal overgebouwd op het platform van Salesforce.com. Dat betekent dat Nétive nu volledig “in the cloud” draait. Er is geen lokale installatie meer nodig, een browser is voldoende om alle functionaliteit van de software te gebruiken. Met heel veel voordelen volgens Robert Adema, algemeen directeur van Nétive, die voor een volle zaal de introductie verzorgde. Met een ronkend filmpje van Salesforce.com over die voordelen. Laat dit maar aan de Amerikanen over. Adema verhaalde over de keuzes die Nétive in 2010 had gemaakt die hebben geleid tot het nieuwe aanbod van het bedrijf. Niet alleen de keuze “to the cloud” maar ook het heel strak gaan samenwerken met partners om te komen tot een geïntegreerde oplossing voor inhuur, mobiliteit en recruitment: de Total Resource Solution. Geen verschil meer tussen vast en flex. Ook dat centrale thema zou de hele middag terugkomen in de presentaties. De bijeenkomst werd mede verzorgd door die partners: TAPFIN van de Manpower Group, en MSP aanbieder Staffing Management Services, leverancier van recruitment software Connexys, SAP oplossing voor inhuur thenextflex en force.com, het cloudplatform van salesforce.com.

Trends in 2012
De nieuwe oplossing die Nétive met haar partners heeft neergezet past heel goed bij de trends voor 2012 volgens Adema. Bedrijven gaan ‘back to their core’ en willen hun personeelsbestand steeds verder flexibiliseren. Aan de andere kant wordt talent schaars, en wil ‘Generatie Y’ niet meer een vaste werkplek, maar leuke klussen overal. Terwijl de voorgaande ‘Generatie X’ juist mobieler moet worden. Een totaalplatform moet dit alles samenbrengen. Vast en flex vanuit één systeem: Mobiliteit, Marktplaats, ZZP Pool, VMS én Recruitment, met een sterke Backoffice integratie. Functioneel Hoofdarchitect Chris Neddermeijer nam het woord en gaf de bezoekers in vogelvlucht een impressie van het product. Het kan heel veel: op pagina’s waarop je een vacature kunt registreren kan zeer langdurig naar beneden worden gescrolled. Sectie na sectie komen voorbij. Met allerlei methoden tot publicatie, dossiervorming, urensoorten. Dit wordt ondersteund door een “ongelooflijke hoeveelheid rapporten” (60) die je zelf kunt aanpassen. Groot en veel, dat is de indruk die achter blijft na deze introductie. Groot zijn ook de klanten die worden genoemd. NS, TataSteel, Stevin en Rijkswaterstaat om enkele te noemen. Het verhaal, de locatie en het publiek laten zien; Nétive is niet voor het midden- of kleinere segment.

MSP
Het ging niet alleen over techniek tijdens de bijeenkomst. De helft van het programma was ingeruimd voor de ‘Managed Service Providers’ (MSP). Zo kreeg het het complete proces van inhuur van flexibel personeel aandacht. Vanaf het bepalen van de organisatie voor de inhuur, het vervolgens onderhandelen over de contracten tot en met het daadwerkelijk uitvoeren van de operationele inhuurprocessen.

Manpower TAPFIN
Een voorbeeld is TAPFIN, de Managed Service Provider aangeboden door ManpowerGroup Solutions, één van de vier onderdelen van de Manpower Group. Dit onderdeel biedt diensten rondom strategisch advies, outsourcing, recruitment processen en dus MSP. Die biedt “Het overnemen van het gehele operationele en tactische proces rondom flexibele inhuur”. Van advies en toolselectie tot het dagelijkse werk. Manpower TAPFIN had haar klant Royal Bank of Scotland (RBS) meegenomen om te verhalen over de turbulente tijd rondom de overname van ABN AMRO door RBS. Onder heel grote tijdsdruk moest er heel veel geregeld worden rondom contracten en dienstverbanden. De “external staffing desk” moest worden overgenomen en alle leveranciers van flexibele arbeid bij ABN AMRO moesten verschoven worden naar het MSP concept. De belangrijkste boodschap was dat MSP primair een intensieve samenwerking is. Is het begrip ‘MSP’ oorspronkelijk ontstaan als de vervolgstap op een ‘procurement tool’, het concept is sindsdien veel meer ingevuld als een vorm van partnership. Samen optrekken in een proces waarbij de uitdagingen niet zozeer op het vlak van IT maar op het juridische en procedurele vlak liggen. Met het meekrijgen van alle ‘hiring managers’ en leveranciers als eerste uitdaging. Als het proces loopt, dan resulteert dat in een goed inzicht in KPI’s en leveranciers. Dan biedt het transparantie in tarieven én eerlijke (wederom transparante) gunning van opdrachten.

Staffing Management Services
Een andere leverancier van MSP dienstverlening met een presentatie was Staffing Management Services uit Rotterdam. In tegenstelling tot Manpower dat mijns inziens een interessante case had meegebracht, ondersteund door getuigenissen van de klant, bracht SMS meer een ‘selling consultant’ verhaal met mooie sheets met bullets en modellen. De spreker voor SMS begon met een mooi voorbeeld “Inkooporder” uit het NRC: Een gastdocent bij de Universiteit Wageningen die per inkooporder wordt aangesteld. Compleet met artikelnummer (aantal = 1) en afleveradres. Een illustratie hoe het ook nog steeds kan gaan.
Staffing MS brengt grip op inhuur. Als “onafhankelijk MSP nemen wij het hele operationele proces uit handen van opdrachtgevers”. Beheren, beheersen, besparen zijn terugkerende begrippen bij dit type aanbieder. De voordelen hebben ook in deze presentatie betrekking op het weghalen van de tussenschakels, het besparen op tarieven en transparantie. Het ‘schillenmodel’ is een bekend model in de wereld van VMS en MSP: Het vaste personeel staat binnenin en daarom heen staan op verschillende afstand de schillen met allerlei gradaties van ‘preferred’ tot leveranciers. De architect van Nétive had ook al laten zien hoe de ingevoerde vacature langzaam door de ‘schillen’ naar buiten gaat. MSP’s weten daar wel raad mee. Zij zetten de tools voor VMS, zoals van Nétive, in voor een werkend proces; met standaardisatie, efficiency, transparantie, grip, inzicht, ontzorging.
Staffing MS voegt aan deze lijst toe het kunnen verzamelen van alle inhuur op één factuur. En het rechtmatig inhuren. Zeker in de publieke sector is dat geen sinecure. In grotere omgevingen kan de MSP zorgen voor ‘compliance’ rondom inhuur, één van de belangrijkste thema’s van de laatste jaren.
Doordat een MSP-leverancier bij meerdere bedrijven over de vloer komt kan de aldaar opgedane leerervaring worden ingebracht. Inclusief een ‘benchmarking’ van tarieven. En wat kost deze fraaie oplossing dan? Advies over de inhuurketen wordt geboden op basis van een offerte, maar het meeste werk zit in de fase van het beheer. Reken op een fee tussen de €1,50 en €4,00 per uur. Het opzetten van een MSP inhuurketen wordt interessant vanaf 15 FTE.
Interessante observatie vanuit de zaal: je zou met zo’n constructie de leveranciers willen weghouden bij je managers. Dat zou een hoop koffie schelen.
Een extra bullet voor de sheets die besparingsmogelijkheden schetsen.

Eén geheel met Connexys
In het technische deel van het programma stond onder andere Connexys. “Innovatieve, gebruikersvriendelijke en flexibele oplossingen voor iedere recruitmentvraag, waarmee bedrijven snel kandidaten vinden” zo introduceerde mede-oprichter Jan van Goch zijn bedrijf. Hij keek de zaal rond en zag dat er zowel mensen vanuit HRM als vanuit Recruitment aanwezig waren. En hij constateerde dat dit niet vreemd is, omdat deze gebieden steeds meer naar elkaar toe groeien. Een conclusie die weer heel goed past bij de al geïntroduceerde Total Resource Solution. Connexys heeft zijn oorsprong in recruitment en heeft een klinkende lijst van 180 wat grotere klanten opgebouwd. Van Goch vertelt dat ze – “als eerste” – tot de ontdekking kwamen dat recruitment in toenemende mate niet meer los kan worden gezien van inhuur. En daar hebben ze toen snel bijgeleerd. Hij wijst ook op ‘Generatie Y’ die zorgt voor een andere situatie: “Zelfstandig en individualistisch, heb je een leuk project dan wil ik wel komen”. Het gaat erom deze werknemers te interesseren voor je aanbod, en ze daarna een flexibel kortdurend contract aan te bieden. De scheidslijn tussen recruitment en inkoop vervaagt. De recruiter of Inhuurdesk medewerker worden Resource Managers, voor zowel interne als externe resources. De oplossingenleverancier zegt: “Nodig is een integrale benadering van recruitment, mobiliteit en inhuur”. Want de manager, de vacaturehouder, wil gewoon personeel geleverd krijgen. De ‘Resource Manager’ moet voorkomen dat aan de ene kant van het bedrijf lassers worden ingehuurd, terwijl aan de andere kant lassers niets zitten te doen.
Hiermee zijn we weer terug bij de nauwe samenwerking die Connexys met Nétive is aangegaan. Met de gezamenlijke oplossing die nu wordt geïntroduceerd kunnen de afdeling Recruitment en Mobiliteit “bij elkaar over de muur” kijken. Ze kunnen elkaars database raadplegen. Eigenlijk kunnen ze met de gecombineerde functionaliteit helemaal worden samengevoegd.

Senior Consultant Martijn Brandse gaf hierbij een welhaast verbluffende illustratie. Als geoefend Consultant klikte hij vlug en vaardig door een reeks schermen heen. Een hoop formulieren kwamen voorbij voor de vacatures op intranet of internet. En schermen voor de professionele gebruikers aan de achterkant. Publiceren in verschillende ‘schillen’ en matchen van kandidaten op de centrale database. De pagina’s zijn lang en het scrollen naar beneden langs alle opties vergt weer enig geduld. De toeschouwer denkt, dat heb ik eerder gezien. Ik zit bij Connexys, maar dit lijkt wel heel erg op de demo van Nétive. Missie geslaagd. Demo gelukt. Ja, je bent bij Connexys, maar je bent ook in de Total Resource Solution: Rechtsboven staat “Recruitment”, je functionaliteit komt bij Connexys vandaan. Klik daar en wijzig naar “Inhuur”, en hetgeen je ziet komt van Nétive. Aan de pagina’s zelf zie je het niet. Die zijn precies eender. En nee, het zijn geen goede interface afspraken tussen deze twee leveranciers: De systemen vormen echt één geheel. De presentatoren worden enthousiast: dit is de kracht van het platform (het force.com platform). Je plaatst (‘plakt’) dingen aan elkaar en ze werken als één geheel. Dus de CRM van Salesforce.com erbij zetten is ook heel eenvoudig. We hebben hier veel plezier van gehad, zei Brandse. Alle basisfunctionaliteit zit al in het platform, zoals signaleringen, taken, het aanpassen van schermen. Het ging erom deze functionaliteit te ‘customizen’.

En ook één geheel met ‘thenextflex’
De derde partner die bijdraagt aan de Total Resource Solution is het bedrijf ‘thenextflex’. Directeur Huub Waterval vertelde over hun aandeel in de oplossing. Zij leveren “de integrale oplossing voor flexarbeid bij SAP klanten”. Hij kan aanstekelijke verhalen over hoe betrokkenen elkaar versterken, nu in het gezamenlijke product, maar waarschijnlijk binnenkort ook in de samenvoeging van achterliggende organisaties.
Het klantportfolio van Nétive kent een hoog ‘SAP gehalte’. Waterval geeft een goed inzicht in de kenmerken van dit type klanten, en daarmee ook in hetgeen de Total Resource Solution ondersteunt:
• Complexe beslisomgevingen – Finance, HR, Inkoop en IT zijn gescheiden disciplines met eigen belangen.
• Grote inhuurvolumes – denk aan meer dan 50 miljoen euro per jaar.
• Geen integrale resource oplossingen aan de voorkant – recruitment, mobiliteit en inhuur zijn vaak verschillende systemen (lees: verschillend maatwerk in SAP).
• Veranderingen kosten veel tijd –kostbare trajecten met lange doorlooptijden. Minimaal 6 maanden.
• SAP tenzij beleid – afwijkingen van SAP zijn niet gewenst, maar proceseigenaren zoeken een uitweg

Dit zijn de situaties waarin Nétive/thenextflex de weg weten. Met enige trots vertelde Waterval dat wanneer zij op de shortlist staan ze eigenlijk alleen grote Amerikaanse partijen tegenkomen.

Betekent dit nu dat gebruikers meteen alle functionaliteit afnemen? Nee, klant NS is met een klein deel begonnen, heeft uit het aanbod alleen de Marktplaats genomen en heeft hier al grote successen mee geboekt. Ieder bedrijf kan zijn eigen ‘niveau’ kiezen.
TataSteel (voorheen Corus en Hoogovens) koos een grondiger aanpak. Dit is volgens Waterval een van de mooiste cases. Alle contracten zijn open gebroken en opnieuw aanbesteed, terwijl tegelijkertijd de sourcing bij de fabrieken is weggehaald en naar een centraal ‘Flex Centre’ is verplaatst. Ondersteund door de tools van Nétive/thenextflex.
Waterval benadrukt – en hij is niet de enige die dat doet tijdens deze conferentie -: kostenreductie is in geen van de projecten een startpunt geweest. Wel is bij alle genoemde projecten een kostenreductie bereikt. Niet door beknibbeling op leveranciers maar door een beter proces.

Resumerend
De bijeenkomst eindigde met cabaret. Het gehele programma was enigszins uitgelopen, waardoor vele bezoekers voor het slot al waren vertrokken. De kwaliteit van de presentaties was goed. Het verhaal was duidelijk en overtuigend. De deelnemers waren geïnteresseerd en velen kenden elkaar.
De doelgroep van de VMS / MSP oplossingen, zoals op de bijeenkomst besproken, is complex en bijzonder en vraagt om zeer geavanceerde software oplossingen voor grote tot zeer grote ondernemingen.
Daaronder ligt een breed segment, dat nog niet wordt bediend. Wie pakt de handschoen op als het gaat om resourcing software oplossingen voor middelgrote en kleine ondernemingen?

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek