loading
views
0 reacties
Petra Neilon

Column Undutchables: Wat zijn de voordelen van het inhuren van internationals?

Petra Neilon is Recruitment Consultant bij Undutchables, the Recruitment Agency for Internationals, in Den Haag. Ze bemiddelt buitenlandse werknemers voor kantoorbanen van MBO tot MBA niveau. Vanuit haar eigen ervaring en immigratie weet ze voor welke uitdagingen buitenlanders komen te staan als ze in Nederland op zoek gaan naar een baan. X

18 april 2012

Wat zijn de voordelen van het inhuren van internationals?

Door Petra Neilon, Undutchables Recruitment Agency

Petra Neilon, werkzaam bij Undutchables Recruitment Agency, Den Haag

Met een international die de taal spreekt en de juiste vakkennis meebrengt kan een opdrachtgever zijn internationale business contacten veel soepeler laten verlopen.
In mijn vorige column ben ik ingegaan op de achtergrond van internationals. Het zijn doorgaans geen expats, die voor een bepaalde periode zijn uitgezonden door een internationaal bedrijf. Internationals zijn vaker hoogopgeleide professionals die een goede baan in hun thuisland hebben opgegeven om in Nederland een leven met hun Nederlandse partner op te bouwen.

Deze internationals spannen zich in om snel de Nederlandse taal te leren en doen alles wat nodig is om zich te settlen met hun partner. Het hebben van een eigen taak en werkplek is voor het integratieproces heel belangrijk. Het werk biedt hen zekerheid, stabiliteit en sociale contacten. Omgekeerd zijn deze internationals voor werkgevers vakkundige en loyale medewerkers.

Organisaties met internationale ambities kunnen eigenlijk niet zonder deze buitenlandse medewerkers. Mensen die al over hun eigen landsgrenzen hebben gekeken, die de moed en het initiatief hadden om in het diepe te springen. Zij zijn gewend aan internationale contacten en spreken vaak naast hun moedertaal één of meer andere talen. Daarnaast brengen ze branche- en vakkennis mee uit het land van oorsprong.

Native speakers zorgen ervoor dat contacten soepeler verlopen, er ontstaan minder misverstanden en het wederzijds vertrouwen wordt vanaf het begin bewaakt.
Wat betreft beheersing van de Nederlandse taal, kan ik u als werkgever gerust stellen: als internationals het Nederlands nog niet helemaal beheersen, dan is dat een tijdelijk probleem. Ze zijn intrinsiek gemotiveerd om de taal snel en goed te leren. Is het niet de partner, dan zijn het wel de contacten met de Nederlandse collega’s die ervoor zorgen dat ze Nederlands willen leren. Als werkgever kunt u hem of haar natuurlijk ook een cursus aanbieden.

Naast de taal is vertrouwdheid met de cultuur van het land waarmee u zaken doet zeker zo belangrijk. Vergelijk dit maar eens met de subtiele cultuurverschillen binnen Nederland tussen Friezen en Groningers, Brabanders en Limburgers, en u begrijpt hoeveel te meer dit geldt voor cultuurverschillen tussen Nederland en andere Europese landen, laat staan tussen Europa en andere delen van de wereld. Hoe zijn per land de omgangsvormen in het bedrijfsleven, hoe spreek je mensen aan? Op welk moment kun je over een offerte beginnen? Is het mogelijk om humor in te brengen bij onderhandelingen? Welke humor wordt begrepen en gewaardeerd. Is humor in sommige situaties taboe? Wat zijn de beste communicatielijnen? Hoe is de managementstijl? Welke issues spelen er lokaal en nationaal die relevant zijn voor uw producten, diensten of branche? Wie zijn uw concurrenten? En moet u, net als in Nederland, onderscheid maken in uw benadering van verschillende regio’s?

Iemand die de cultuur van het land kent, kan fungeren als ‘liaison officer’, het aanspreekpunt binnen uw bedrijf voor contacten met relaties uit dat land.

Wij hebben een van onze internationale klanten gevraagd wat zij vinden van de voordelen van native speakers, en het antwoord was: “Internationale medewerkers dragen bij aan een beter begrip van andere culturen en maken het makkelijker om ons te identificeren met internationale klanten.” Maar ook een international put voldoening uit zijn werk in Nederland: “Werk vinden in Nederland bood me houvast. Ik voelde me niet alleen deel van de samenleving, ik kon er ook zelf aan bijdragen. De sfeer is geweldig omdat mensen hier open zijn, en respect hebben voor andere culturen. Ik heb overal ter wereld gewerkt maar in Nederland voel ik me thuis en kan ik mijn talenten volledig ontplooien.”

Vanouds is Nederland een open, op de wereld georiënteerd handelsland. Met hun knowhow wijzen native speakers Nederlandse organisaties deskundig de weg in het grensgebied tussen culturen. Ze effenen het pad. Organisaties die hen met open armen ontvangen, belonen ze met loyaliteit, vak- en cultuurkennis en soepele internationale contacten.

Een gezellige en speelse manier om internationale verbondenheid te vieren is de aandacht voor het Eurovision Songfestival. Binnen Undutchables wordt rondom het Songfestival jaarlijks een grote happening georganiseerd. Het opmerkelijke is dat het songfestival sterk leeft bij native speakers. Veel sterker dan in Nederland de trend is. In mijn volgende column vertel ik daar meer over.

Undutchables Recruitment Agency

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek