loading
views
0 reacties
Karlien Donders

‘Always on’ mentaliteit gaat overheersen

Karlien Donders is directeur en online specialist bij Red Qube Recruitment. Zij is ook managing partner bij Floyd & Hamilton. X

18 april 2012

‘Always on’ mentaliteit gaat overheersen

Column Karlien Donders
medeoprichter Red Qube Recruitment

Het is één van de conclusies van het ABN Amro Sectorrapport Werving & Selectie 2012. Het grappige is dat ik tijdens het lezen van dit rapport, iemand aan de telefoon kreeg, die vertelde dat alle medewerkers van het bedrijf waar mijn contactpersoon werkt, binnenkort een verklaring moeten ondertekenen dat ze niet op Social Media mogen noemen bij welk bedrijf ze werken, behalve op LinkedIn. De drijfveer is dat zij werk en privé strikt gescheiden willen houden binnen de organisatie. Nou, dat wordt vechten tegen de bierkaai als we het rapport van ABN Amro mogen geloven!

In één van de conclusies dat wij in de nabije toekomst ´always on´, dus always connected zijn geloof ik zeker. Ik denk zelfs dat dit geen kwestie meer is van geloven, maar dat het een vaststaand feit is dat Social Media normale communicatiekanalen zijn. Het maakt nu toch helemaal niet meer uit via welk medium je een persoonlijk bericht stuurt. Bijvoorbeeld een ´oud´ sms-bericht gaat net zo makkelijk via Ping, WhatsApp, Facebook, Twitter of andere platformen. Het zijn allemaal berichten die bij iemand op zijn mobiele applicatie binnen komen en waar de conversatie verder gaat. Even een mailtje sturen om een privé-afspraak te bevestigen is uit het stenen tijdperk. Of, om in het thema te blijven, het doorsturen van een interessante vacature naar een kennis hoeft niet meer via email, maar kan gedeeld worden via Social Media.

Zakelijk wordt er nog wel veel via e-mail gedaan, maar toch zal het niet lang duren voordat deze communicatie ook via Social Media zal gaan en het op een gegeven moment weer niet meer uitmaakt via welk platform. Hier liggen natuurlijk grote kansen voor organisaties en corporate recruiters, aangezien prospects en potentiële nieuwe collega´s ook ´always on´ zijn. Je kan 24/7 met je zakenrelaties communiceren en de werknemers die dan het meeste waard zijn voor een bedrijf, zijn degenen met de meeste en meest relevante connecties. Als zij iets communiceren wordt het gezien.

Als ik eerder genoemde organisatie, die zo strikt prive en werk wil scheiden, zou mogen adviseren: ik zou m´n energie stoppen in mensen helpen met communiceren richting ‘de buitenwereld’ in plaats van dit te verbieden. Dat iemand bij het bedrijf werkt is binnen 1 seconde gegoogled, dus het geheim houden daarvan is onmogelijk. Zorg ervoor dat iemand trots is op het bedrijf en dit ook uitdraagt via Social Media en zich verder bewust is van het feit dat alle communicatie openbaar is en gezien kan worden door zakenrelaties of potentiële nieuwe collega´s. Dat iemand naast zijn werk een privéleven heeft, is geen geheim en kan juist een extra verbindende factor zijn als er overeenkomende interesses zijn met een zakenrelatie. Werk dus mee in plaats van tegen en maak gebruik van de netwerken van je medewerkers.
Ja, en als je als organisaties met al je medewerkers en hun connecties een netwerk opbouwt en hier goed gebruik van maakt, dan ben je als bedrijf ´always on´ en heb je geen bemiddelingsbureau meer nodig. De recruiters die dan hun geld nog waard zijn, zijn degenen met een groot en relevant netwerk.

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek