loading
views

Bijbanen monitor: Bijbanen staan onder druk

16 april 2012

Twee op de drie jongeren tussen de 13 en 26 zegt grote gevolgen te ondervinden van de economische crisis.

Ze worden ontslagen, solliciteren zich rot en worden nergens aangenomen, of blijven in een onderbetaald baantje hangen omdat ze bang zijn nergens anders te worden aangenomen. Dat blijkt uit cijfers van de jaarlijkse Bijbanenmonitor.

Samenvatting
Het gemiddelde bruto uurloon van de respondenten is € 7,91. In vergelijking met de BijBanen monitoren van 2008 (€ 6,59) en 2010 (€ 7,63) zijn de gemiddelde salarissen gestegen, echter was de groei de afgelopen twee jaar beperkt. Bij een loonstijging gelijk aan de inflatie (gemiddeld 2% over de laatste 2 jaar) zouden de respondenten nu een gemiddeld salaris van € 7,94 ontvangen, zij zijn dus in koopkracht gedaald.

In 2012 zijn de branches Media, Sales en Chauffeurs-/Koeriersdiensten de best betaalde branches met een bruto uurloon boven de €10,-. De branches waarin je het minst verdient zijn dit jaar Kranten- / Folder- / Postbezorging en Tuinbouw/Agrarisch met beiden een gemiddeld bruto uurloon onder de €6,-.

Meer dan twee derde van de kandidaten wordt beïnvloed door de crisis in hun gedrag op de arbeidsmarkt. 23% van de respondenten is actief op zoek naar een andere baan, 22% van de respondenten zal minder snel van baan wisselen en 9% geeft aan bereid te zijn te werken tegen een lager salaris. Bij de open reacties wordt veel aangegeven dat de respondenten actief solliciteren, maar moeite hebben om aangenomen te worden. Gemiddeld werken respondenten nu 10,2 uur per week, t.o.v. 12 uur per week gemiddeld in 2010.

53% van de respondenten geeft aan dat hun salaris de voornaamste bron van inkomsten is. Op jongere leeftijd worden zij vaak nog (gedeeltelijk) door ouders ondersteund, echter vanaf 19 jaar zien we dat nog minder dan 5% van de respondenten geholpen wordt qua inkomsten. Van het salaris wordt 51% uitgegeven aan vaste lasten.

Bij de vraag naar voorkeur voor het werken via een uitzendbureau of direct in dienst bij een werkgever, geven 9 van de 10 respondenten aan liever direct in dienst te gaan bij een werkgever. Ze verwachten zo meer zekerheid te vinden.

Een groot gedeelte van de respondenten, 41%, geeft aan de huidige baan te blijven doen tot er een betere gevonden is. 23% van de respondenten heeft een bijbaan die aansluit bij de opleiding terwijl maar liefst 68% van de respondenten dit zou willen.

Het belangrijkste in een toekomstige baan is voor onze respondenten een goed salaris. Over 20 jaar vinden ze het belangrijkste een baan te hebben waar ze veel plezier in hebben (50%). Goed verdienen is over 20 jaar van ondergeschikt belang (13%). In de huidige bijbaan zijn leuke collega’s en het salaris even belangrijke redenen om te blijven.

De belangrijkste kanalen voor het vinden van een bijbaan zijn vacaturewebsites (46%) en zoekmachines (24%). Slechts 1% van de respondenten zet social media in voor de zoektocht op dit moment. Opvallend is dat 59% van de respondenten actief berichten plaatst via social media, waarbij Facebook verreweg het meest gebruikte kanaal is. Daarnaast zijn de respondenten het meest actief in het plaatsen van foto’s en netwerken met respectievelijk 43% en 42%. Social media wordt passief het meest gebruikt om video’s te bekijken en discussies, blogs, polls, informatie en evenementen te volgen.

Bron: BijBanen Monitor 2012, april 2012

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek