loading
views
0 reacties
Marjolein Stok

Column Marjolein Stok, Exact PI: Rol van Intercedent bij ziekmelding van flexkrachten

Marjolein Stok is Operationeel Directeur Exact personeelsintermediair. Op uitnodiging van FlexNieuws beschrijft Marjolein vanuit de praktijk de veelzijdigheid van het vak van intercedent. Ze vindt dat intercedenten meer aandacht en waardering verdienen vanwege de uitdagingen die het vak biedt. X

11 april 2012

Marjolein Stok, Exact personeelsintermediair, Operationeel Directeur

Door Marjolein Stok
Operationeel Directeur Exact personeelsintermediair

Op uitnodiging van FlexNieuws beschrijft Marjolein Stok vanuit de praktijk de veelzijdigheid van het vak van intercedent.

Rol van Intercedent bij ziekmelding van flexkrachten

Iedereen is wel eens ziek, en dat geldt ook voor flexkrachten. Prima, daar zijn regels en voorzieningen voor. Een ander verhaal wordt het wanneer mensen zich ziek melden die eigenlijk niet ziek zijn. Wat is dan de rol van de intercedent?

Bij Exact personeelsintermediair zijn we sinds een aantal jaar eigen-risicodrager voor ziekte. Dat zorgt ervoor dat wij meer dan eerst direct betrokken zijn bij het begeleiden en waar mogelijk beperken van het ziekteverzuim. Voor de medische begeleiding van de zieken kunnen wij rekenen op een professionele arbo-dienst. Maar met alleen het klakkeloos doorgeven van een melding ben je er nog niet. Het terugdringen van ziekteverzuim begint al bij de begeleiding van werkende flexkrachten. Een ander belangrijk moment is de aanname van een ziekmelding door;  jawel, daar is die weer: de immer veelzijdige intercedent.

De taak van de intercedent is hierbij vanzelfsprekend het verkrijgen van een betrouwbaar beeld van de situatie door het stellen van een aantal vriendelijke en duidelijke vragen. Een eye-opener voor veel intercedenten is dat je een ziekmelding ook in twijfel kan en mag trekken.

Wie herkent het onderbuikgevoel dat je kan bekruipen wanneer je – bij voorkeur op maandagochtend – een twijfelachtig ik-meld-me-ziek-want-ik-zit-er-helemaal-doorheen-telefoontje krijgt? Bij ons gaan dan de alarmbellen rinkelen! Langdurend verzuim ligt immers op de loer. Doorvragen naar de aard van de klachten en de reden van verzuim levert vaak direct al belangrijke informatie op. Bijvoorbeeld dat iemand al een paar nachten slecht slaapt door een ruzie met haar vriendje of dat er een conflict speelt op het werk. Zaken die uiteraard aandacht behoeven, maar die lang niet altijd een ziekmelding rechtvaardigen.

Bij twijfel mogen onze intercedenten dan ook zeggen: “Ik noteer uw verhaal, ik meld u nu nog even niet ziek, maar wacht eerst het oordeel van de arbo-arts af”. De arbo-arts neemt vervolgens contact op met de kandidaat en adviseert ons objectief over de te nemen stappen.

Laatst nog hoorde ik een collega zeggen: “Ik begrijp dat u na dit conflict niet meer bij die inlener wilt werken, maar ik vertrouw op het oordeel van de arbo-arts, en deze heeft aangegeven dat u niet ziek bent. Ik ga u dus niet ziekmelden. Als u wilt, kunt u een second opinion aanvragen bij het UWV, maar liever ga ik met u op zoek naar een organisatie die beter bij u past.” Uiteindelijk is zo’n oplossing natuurlijk voor alle partijen veel beter.

Soms ook zijn de signalen subtieler en volgen meerdere onschuldige ziekmeldingen in een korte periode. Ook dat kan voor ons reden zijn om een arbo-arts in te schakelen. Doel is dan de eventuele onderliggende oorzaken te achterhalen en waar mogelijk langdurend verzuim te voorkomen. Doordat onze intercedenten regelmatig contacten onderhouden met onze kandidaten en vaak ook een vertrouwensband opbouwen, zijn zij met hun inlevingsvermogen de ‘voelsprieten’ van de arbo-dienst.

Bovenstaand verhaal illustreert hoe veelzijdig het vak van intercedenten is. Het vak vereist dat je over tact en doortastendheid beschikt.
Binnenkort meer praktijkvoorbeelden uit het brede en boeiende werkveld van de intercedent.

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek