loading
views
0 reacties
Bart Verlegh

Ondernemer verslaat beursgenoteerde moloch

Bart Verlegh is associate bij advies- en interimorganisatie Professionals in Flex. Bart heeft zich gespecialiseerd in marktanalyse en strategisch- en marketingadvies voor organisaties in de flexbranche. Tevens is hij verantwoordelijk voor de marketing van Professionals in Flex. X

30 maart 2012

Column Bart Verlegh

Ondernemer verslaat beursgenoteerde moloch

De uitzendbranche is in 2011 weer eens gegroeid. De ABU Marktmonitor noteerde trots een plusje van 6% over 2011. Later kwam het CBS met een nog iets sterker plusje van 8%. MKB uitzenders duikelden vervolgens over elkaar heen met de mededeling dat ze de markt opnieuw hadden verslagen. Van Consolid (+25%) tot StudentenWerk (+39%) en van Driessen HRM (+32%) tot OTTO Work Force (+29%). Stuk voor stuk knappe prestaties. Niet toevallig zijn het allemaal ondernemende MKB-ers. De jaarcijfers van de beursgenoteerde uitzenders waren immers veel minder positief. Een overzicht:

 

Resultaten in Nederland Q4 2011 2011
ABU Marktmonitor +3% +6%
CBS +4% +8%
Randstad +0% +4%
Adecco -1% +8%
Manpower -2% +3%
USG People -3% -6%
Grote Vier gemiddeld -1,02% +1,86%

 

De Grote Vier temperen het marktresultaat
Kijkend naar bovenstaande cijfers, valt direct op dat de Grote Vier uitzenders in Nederland structureel achterblijven op de markt. Opvallend, zeker wanneer we er rekening mee houden dat de Grote Vier in 2011 gezamenlijk 35% marktaandeel van de flexmarkt vertegenwoordigden en een aandeel hebben van 68% in de ABU Marktmonitor. Logisch dat de ABU Marktmonitor lagere resultaten laat zien dan het CBS. En dus ook logisch dat andere partijen, zoals StudentenWerk, OTTO Work Force en Consolid, zulke sterke cijfers noteren. Zij moeten immers de uiteindelijke resultaten (van de ABU Marktmonitor en van het CBS), over alle niches en specialismen, naar dat hogere overall groeicijfer tillen!

Niet zo flexibel als een uitzender zou moeten zijn
Wat is de oorzaak? Hebben kleinere uitzenders per definitie een betere dienstverlening? Niet perse. Het lijkt meer te liggen aan de mate van aanpassingsvermogen. Het flexibel reageren op (de volatiele) marktveranderingen. Waar 2011 voor bijvoorbeeld USG People in het teken stond van saneren en managementwisselingen expandeerden en innoveerden de MKB uitzenders verder.

De oorzaak is terug te vinden in de juiste management scope, focus en het ondernemerschap van de MKB uitzenders. Zij hebben over het algemeen een beperkt maar overzichtelijk dienstenpakket. Het stelt hen in staat vanuit een bepaalde niche of specialisme te opereren. Tegelijkertijd is het management vaak eigenaar en dus zelf ondernemer. En dat geeft hen de ruimte om snel en adequaat in te springen op marktkansen en – behoeftes. Met de meegenomen ervaringen uit de vorige crisis is de financiële basis en slagkracht bovendien vaak op orde. Steeds meer MKB-ers worden daarmee serieuze concurrenten en innovators in de uitzendmarkt.

MKB-succes van korte duur? Of ook een zonnige MKB-toekomst?
De vraag is natuurlijk of dit MKB-succes een blijvertje is. Juist nu het weer slechter lijkt te gaan, of in ieder geval dat de branche haar adem inhoudt, is het de vraag in hoeverre MKB-ers in staat zijn weer snel af (?) te schakelen. En belangrijker, of zij hun bovengemiddelde groei kunnen vasthouden. Ik ben benieuwd of we over een jaar kunnen zeggen dat de MKB-ers nog steeds de winnaars zijn… Met het gegeven dat (1) genoemde MKB-uitzenders in de jaren 2006 t/m 2010 ook al stevige groeicijfers lieten zien en er (2) alweer geruchten gaan over op handen zijnde reorganisaties in de top van de flexbranche, zet ik maar kaarten in op het MKB…(!)

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek