loading
views

JPD Personeelsdiensten: werken met waarde(n)

JPD Personeelsdiensten
27 februari 2012

Nieuw: JPD Personeelsdiensten, Drachten
Een regionaal georiënteerd bureau, gericht op functies waar mensen de handen uit de mouwen moeten steken. Op vier terreinen: bouw, facilitair, infra en logistiek. Marcel Kolk, operationeel manager bij JPD: “Wij willen echt iets betekenen voor klanten en medewerkers door toegevoegde waarde en kwaliteit te bieden.”

De ambitie is om een goed draaiend regionaal bedrijf te worden, met inachtneming van de kernwaarden. “Daarom willen we ook niet per sé een groot bedrijf worden. Door het compact te houden, kunnen we onze waardes hoog houden,” zegt Kolk. Want JPD Personeelsdiensten moet absoluut geen standaarduitzendbureau worden, maar een bureau dat zich onderscheidt door gedreven, loyale, flexibele en multi-inzetbare harde werkers.

Marcel Kolk, JAN Personeelsdiensten

Beter werken
De pay-off ‘Beter werken’, drukt de ambitie uit. Dat werkt twee kanten op, vertelt Kolk. “Naar onze klanten en naar de werknemers. Eigenaar Jan Taekema heeft zelf een industrieel reinigingsbedrijf, waarin hij regelmatig werkt met uitzendkrachten. Zijn ervaringen waren vaak niet positief. Bij andere ondernemers hoorde hij soortgelijke verhalen. Dat leidde tot de gedachte: ‘Dat moet toch beter kunnen.’” JPD Personeelsdiensten focust op het leveren van kwaliteit en toegevoegde waarde. Die toegevoegde waarde gaat verder dan alleen uitzenddiensten, zegt Kolk. Ook P&O-gerelateerde zaken behoren tot de dienstverlening, zoals advies over de inzet van flexarbeid, arbeidscontracten en bijvoorbeeld ontslagprocedures. Kolk zet als operationeel manager het bedrijf op, eigenaar Taekema staat op afstand. Zelf ziet Kolk zichzelf overigens eerder als personeelscoördinator, “Dat dekt de lading beter.” Hij heeft ruim 12 jaar ervaring in de flexmarkt. De laatste paar jaar werkte hij als zelfstandig intermediair voor professionals in de financiële sector en de bouw.

Synoniembedrijven
De start is niet altijd makkelijk. “We moeten door de huidige crisis heen zien te boksen om voet aan de grond te krijgen. We kiezen voor gestage groei, omdat we duurzame relaties met bedrijven en medewerkers willen. Dat moeten we zien op te bouwen en daar neem ik de tijd voor. Het is de tendens dat bedrijven steeds meer werken met een flexibele schil. JPD wil die flexibele schil zijn.“ Kolk is daarom op zoek naar wat hij synoniembedrijven noemt: bedrijven die min of meer dezelfde werkzaamheden hebben, zodat medewerkers ‘gedeeld’ kunnen worden.

Zachte factoren
Vakmanschap en kennis zijn natuurlijk belangrijk bij het zoeken van geschikte krachten, maar niet zaligmakend, vindt Kolk. “Waarin een JPD medewerker zich onderscheidt, zijn met name de zachte factoren: wat voor persoon iemand is en hoe staat hij in zijn werk.” Hij steekt dus veel tijd in de werving en selectie: “Van de tien mensen die ik spreek, vallen er negen af.” Op termijn is het de bedoeling met een vaste kern van 20 tot 25 mensen die bij JPD in dienst zijn, te werken. In totaal moeten zo’n 50 mensen aan het werk via JPD. Nieuwe medewerkers starten voorlopig in eerste instantie als uitzendkracht. “Helaas kunnen we in deze tijd nog niet direct een vast contract bieden.”

Betekenen
De bemiddelingen tot nu toe waren erg succesvol, vertelt Kolk: “We hebben bijvoorbeeld een jongen aan het werk in de industriële reiniging op een fabriekslocatie. Deze werkplek vraagt wel veel planning, een gestructureerde aanpak en discipline. Die jongen heeft PDD-NOS, een beperking waardoor hij veel structuur nodig heeft. Ik denk dat veel bureaus hem niet hadden bemiddeld, maar juist door zijn beperking kan hij dit werk heel goed doen.” Verder kijken dan je neus lang is, dat is een drive van Kolk. Deels is dat een vorm van idealisme: “Wij willen écht iets betekenen voor medewerkers. Dat betekent dat je uitgaat van wederzijds respect, je er ook bewust van bent dat achter die persoon een gezin en een huishouding zit. Alleen al een stukje persoonlijke aandacht is veel waard. Dat is iets waar traditionele uitzendbureaus vaak minder goed in zijn”, ziet Kolk. “ JPD onderscheidt zich door die binding.”

Focus op business
Kolk heeft ervoor gekozen de backoffice volledig uit te besteden aan het Payroll Service Centre. “Voorlopig zijn we in geen enkel geval juridisch werkgever. In de toekomst zal dat wellicht anders zijn. De keuze voor uitbesteding heeft ook te maken met gemak: alles is direct goed geregeld. Het voorkomt veel rompslomp en voorkomt klachten. Het PSC is dusdanig goed geautomatiseerd, dat ik er verder weinig omkijken naar heb. Je moet doen waar je goed in bent. Ik kan me focussen op de business. We maken ook gebruik van de webportaal van FlexService Software, waarmee zowel klanten als werknemers hun zaken online kunnen regelen. Wat ik mooi vind, is de flexibiliteit. Sommige klanten willen alles online doen, anderen werken liever nog met een papieren urenbriefje. En dat kan ook.“

Meer informatie
jpdpersoneelsdiensten.nl

Interview: Mariëlle de Groot

Gerelateerd nieuws

  • Geen gerelateerde berichten gevonden.

Meer uit deze rubriek