loading
views
0 reacties
Ramses Serno

Column Ramses Serno, Red Qube Recruitment: No cure, no way!

Ramses Serno is Managing Director | Recruitment Specialist van Red Qube Recruitment. Serno is tevens mede-oprichter van Floyd & Hamilton – consultancy voor online werving. X

Ramses Serno, Red Qube Recruitment

15 februari 2012

Column Ramses Serno, Red Qube Recruitment

Serno is ook mede-oprichter van Floyd & Hamilton – consultancy voor online werving.

No cure, no way!
Een half jaar geleden hebben we een kwalitatief onderzoek gedaan naar trends op de arbeidsmarkt, ontwikkelingen in recruitment en het gebruik van social media hierbij. Sommige resultaten waren voorspelbaar en andere weer opvallend. Interessant om met name te zien hoe er toch een flinke kloof gaapt tussen generaties in de benadering van de arbeidsmarkt en het gebruik van social media.

Omdat we voor onze recruitment tak ook geïnteresseerd waren in het imago van werving en selectie bureaus hebben we hier ook een aantal vragen over gesteld. Over het algemeen logen de uitkomsten er niet om en waren de oordelen spijkerhard: van weinig kennis van zaken en geen extra netwerk tot geen enkele toegevoegde waarde en CV schuivers. Verder zijn veel bedrijven niet vergeten hoe enkele jaren geleden door veel opportunistische Werving & Selectie bureaus voor een van Monsterboard geplukt cv-tje – zonder dat de betrokken kandidaat ooit echt werd gesproken of er enige inzicht in de vacature was verkregen – een riante fee werd gevraagd. Deze agressieve, callcentre-achtige aanpak heeft wel wat kwaad bloed gezet en hoewel enkele te ambitieuze mensen zich nog wel van zulke praktijken bedienen, zijn de meeste van dergelijke marktspelers weer geland op aarde of afgestraft en verdwenen.

Voor Red Qube was het geruststellend dat onze recruitment afdeling door onze opdrachtgevers zelfs niet bij benadering onder deze ‘Hit & Run’ bureaus werden geschaard en het streven naar vakmanschap en kwaliteit nog wel wordt onderkend, maar toch waren de onderzoeksresultaten duidelijk: de branche heeft een imago probleem. Nadat de markt door de crisis was gekeerd en bedrijven en organisaties een veel lager volume in vacatures hadden, zetten ze deze in eerste instantie bij voorkeur bij een groot aantal bureaus uit en lieten ze deze het uit vechten met meestal een veel lagere fee op basis van no-cure-no-pay. Een logische marktwerking, maar wel een mechanisme dat de branche nog meer imago schade kan opleveren. Een groot aantal bureaus dat elkaar veelal op snelheid de loef probeert af te steken en op korte termijn een groot aantal CV’s produceert leidt zeker niet tot een betere kwaliteit. Recruitment callcentres gaan inmiddels nog agressiever te werk en de beperkte vijvers van de standaard Jobboards worden bijna mallotig leeggevist. Een vacature willen vullen met een stroom aan makkelijk beschikbare CV’s lijkt toch veel op een kerstboom versieren door er van afstand heel veel ballen in te gooien: er zullen zeker een aantal blijven hangen, maar het levert geen mooie boom en ook nog een hoop scherven op.

Gelukkig signaleren we langzaam een nieuwe trend. Bedrijven en organisaties willen uiteindelijk een vacature gewoon kwalitatief goed ingevuld hebben en beseffen dat snelheid hierbij zelden een garantie voor succes is. Wanneer het hen zelf aan tijd of kennis ontbreekt, wordt een professioneel recruitmentbureau of een deskundige interim recruiter steeds meer als een goede oplossing gezien. (Mede hierdoor is recruitment waarschijnlijk de bedrijfstak met het hoogste percentage interim professionals). No-cure-no-pay suggereert dat no-cure ook een goede optie is, maar dit is natuurlijk niet zo. Waar een vacature is, is ook de behoefte aan goede kandidaten en goede bureaus willen tijd, ruimte en een reële vergoeding om hun kennis, netwerk en professionaliteit in te zetten. Waar door bedrijven steeds meer intern wordt geïnvesteerd in recruitment (nieuwe werkenbij site, social media gebruik) of vertrouwen wordt gegeven aan gecommitteerde partners, moeten ook Werving & Selectie bureaus weer tijd, committent en een reële vergoeding durven vragen voor een kwalitatief hoogstaande dienstverlening. Waarschijnlijk vindt er nog een flinke shake-out plaats, maar dat biedt alleen maar kansen voor echte recruiters en bureaus die vooral denken in innovatieve en creatieve oplossingen. Een recruiter is een professional en recruitment is een vak: no-cure-no-way…

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek