loading
views

Interview: Collegiaal Netwerk

8 februari 2012

Online inhuurdesk boort nieuwe branches aan

CollegiaalNetwerk.nl is een nieuwe vacaturesite voor flexwerk. Waarom gaat dit online uitzendinitiatief wel werken? FlexNieuws vroeg het aan initiatiefnemer Richard van den Meiracker en aan een van zijn klanten.

Richard van den Meiracker, Collegiaal NetwerkIn zijn persbericht heeft Van den Meiracker het over een landelijk ‘online uitzendplatform’. Werkgevers en uitzendkrachten kunnen via CollegiaalNetwerk gratis en direct met elkaar in contact komen. Zonder tussenkomst van een uitzendbureau kunnen ze loonafspraken maken, het arbeidscontract opstellen en de loonstroken en uren beheren. De tarieven worden volgens de CAO van de NBBU berekend. De uitzendkracht hoeft niet naar het uitzendbureau en de werkgever bespaart tot 20% bemiddelingskosten.

Verlengstuk van eigen praktijk
In feite gaat het om een gratis vacaturesite, ondersteund door zijn eigen uitzendbedrijf Ineen Service. Dat is ook de juridische werkgever. De inhuurdesk is toegankelijk voor werkgevers uit alle disciplines, zowel voor de bakker op de hoek als voor grote bedrijven. De inlener hoeft alleen de uren via de desk wekelijks in te voeren waarna de verloning en facturatie automatisch plaatsvindt.

Waarom heeft Van den Meiracker het systeem gebouwd in plaats van gekocht? “Kopen was misschien goedkoper geweest, maar dan krijg je software met zoveel toeters en bellen dat het te ingewikkeld wordt voor klanten. Door het zelf te bouwen kon ik het helemaal toespitsen op wat ik voor ogen had. Het systeem is nu volledig geoptimaliseerd voor uitzenden: de procedures, de contracten enzovoort. De site is nu echt gericht op mijn eigen idee, in feite is het een verlengstuk van hoe ik zelf in de praktijk werk. Op deze manier kan ik het probleemloos bij de klant neerleggen.”

Drempelverlagend
Hoe groot was zijn investering in tijd en in geld? “Ik ben er bijna een vol jaar mee bezig geweest. Dat is natuurlijk lastig in geld uit te drukken, maar ik schat dat er toch minstens 25.000 euro in is gaan zitten. Een klein deel van de werkzaamheden heb ik uitbesteed aan een collegabedrijf, maar de rest heb ik zoveel mogelijk zelf gedaan.”

Waarom wordt zijn initiatief wel een succes? Veel mensen uit het vak denken dat een online uitzendbureau niet werkt. “Dat klopt, dat zal altijd wel een strijd blijven. Maar een 100% online systeem is volgens mij ook niet haalbaar. Het is drempelverlagend, maar er blijft aan de achterkant altijd een deel bemoeienis over. Bedrijven moeten leren omgaan met de software en de applicaties die je aanbiedt. We blijven het systeem in eerste instantie continu ondersteunen, maar dat contact wordt vanzelf minder intensief naarmate mensen beter weten hoe het werkt.”

Driehonderd werkzoekenden
Volgens Van den Meiracker blijft de insteek hetzelfde. “Alle uitzendbureaus in Nederland vissen in dezelfde vijver, dat zie je in elke vacaturebank terugkomen. Als je een vacature plaatst wordt die wel 20.000 keer bekeken door allerlei andere vacaturebanken, die hem ook weer opnemen. Het is een klein wereldje.”

Kan hij al wat zeggen over de resultaten tot nu toe? “Ja hoor, en die zijn best goed. In de eerste twee weken na de lancering op 10 januari hebben we volgens onze statistieken ongeveer 4000 bezoekers gehad. Er hebben zich ongeveer driehonderd werkzoekenden ingeschreven en een stuk of tien bedrijven. Die bedrijven moeten we nog wel contractueel benaderen. Verder heb ik voor de komende periode al afspraken staan met een aantal andere organisaties die serieus geïnteresseerd zijn.”

Geen vast personeel overnemen
Krijgt hij via CollegiaalNetwerk ook nieuwe klanten, of zijn het bestaande klanten van Inleen Service? “Het platform trekt nieuwe klanten aan, het boort een bredere markt aan en dat is natuurlijk interessant. Ik kan me nu in meer branches verdiepen. Inleen Service bemiddelt van oudsher bijvoorbeeld veel voor technische functies en voor steigerbouw, maar ik krijg nu ook aanvragen uit andere branches. Bedrijven die voor een secretariaatsfunctie bijvoorbeeld in eerste instantie naar Randstad zouden gaan, pikken diezelfde persoon er nu op CollegiaalNetwerk uit omdat ze daar voordeel in zien.”

Wat maakt zijn systeem uniek? Waarin verschilt het bijvoorbeeld van 4minutes.nl, dat ook recent is opgezet? “Daan Slütter van 4minutes werkt regionaal, wij werken landelijk. Bovendien heeft hij een payrollbedrijf opgezet, CollegiaalNetwerk is alleen een inhuurdesk. We bieden bedrijven een tool waarmee ze personeel kunnen inlenen. Wij zullen nooit vast personeel overnemen en zullen nooit mensen met een arbeidsverleden bij het bedrijf zelf overnemen. In sommige artikelen kwam naar voren dat CollegiaalNetwerk dat wel zou doen maar dat is absoluut niet het geval. Bijvoorbeeld ook in verband met opvolgend werkgeverschap. Wij bieden een oplossing als een bedrijf tijdelijk iemand nodig heeft. Je kunt dan naar een uitzendbureau gaan, maar je kunt ook via onze inhuurdesk tijdelijk iemand inhuren.”

Reclameplaatje
Wat zijn zijn omzetverwachten? “Het heeft natuurlijk een aanlooptijd nodig, bedrijven moeten wennen aan de manier waarop dit werkt. Maar ik verwacht dat het dit jaar een kleine half miljoen extra omzet oplevert, en dat het in 2013 doorgroeit naar een miljoen. Dat zijn voorzichtige schattingen, maar als die niet worden gehaald is dat geen probleem. Met Inleen Service draaien we immers gewoon door. Commercieel gezien is dit een leuk reclameplaatje, dat we als klein onderdeel ernaast hebben gestart om te kijken hoe erop wordt gereageerd. We bieden deze dienst aan voor het bedrijfsleven, maar ook brancheverenigingen kunnen het aan hun leden aanbieden om goedkoper te kunnen werken. Dat is onze insteek, we noemen het niet voor niets ‘collegiaal netwerk’. Je ondersteunt elkaar als collega’s in een netwerk. ”

Opleidingen en buitenland
Op welke manier wil hij het systeem nog verder uitbouwen? “Allereerst wil ik ook via hetzelfde netwerk in opleidingen bemiddelen. Als een bedrijf bijvoorbeeld wil dat een steigerbouwer zijn diploma gaat halen dan moeten we die cursussen niet alleen kunnen aanbieden, maar ook meteen de subsidieregeling bij STOOF melden zodat men daarvan gebruik kan maken. Want iemand met een diploma kan misschien in vaste dienst worden genomen.”

Van den Meiracker heeft ook internationale plannen. “Het portal gaat straks ook open voor buitenlandse werknemers. Bedrijven kunnen daar voordeel uit halen in verband met extraterritoriale vergoedingen, zodat de kostprijs nog aantrekkelijker wordt.” Vergt dat geen grote vertaalinvestering? “Dat valt wel mee denk ik. Alleen al met Google vertaal je een hoop.”

Kostenverlagend
Zijn klant Ruud van Rikxoort, directeur van Rikxoort Bouw Service uit Roosendaal, is positief over CollegiaalNetwerk. “Richard van den Meiracker zit al vijfentwintig jaar in deze business en ik ken hem al een dikke twintig jaar. Ik was al vroeg op de hoogte van zijn plannen en ben er meteen gebruik van gaan maken.”

Volgens hem heeft dit systeem de toekomst. “Natuurlijk is het voor alle betrokkenen een beetje wennen. Je moet immers wel wat handelingen uitvoeren. Maar als er eenmaal voldoende kandidaten in komen, en dat gaat ook lukken, dan is het een zeer interessant systeem. Het werkt kostenverlagend omdat je de marge van de uitzendbureaus vermijdt.”

Intakegesprekken
Heeft hij al uitzendkrachten aan het werk via CollegiaalNetwerk? “We hebben al een paar projecten lopen op het moment, we zijn in onderhandeling met een aantal mensen en het werkt perfect. Groot voordeel is allereerst dat je zelf, als organisatie, mensen kunt selecteren en via het systeem kunt laten verlonen. Zonder uitzendbureau ertussen scheelt dat al gauw 20% marge. Eigenlijk is het een digitaal uitzendbureau.”

Wat vindt hij van de kritiek dat online uitzenden niet werkt omdat het niet persoonlijk is? “Als je een intakegesprek wil dan kan dat natuurlijk altijd! Als er mensen bij mij komen solliciteren, kan ik een gesprek met ze hebben. Vervolgens kan ik hun gegevens in het systeem van CollegiaalNetwerk invoeren, of de mensen doen dat zelf.”

Kinderziektes
Ziet Rikxoort ook nadelen? “De beginperiode, de opstartfase is altijd moeilijk. Je moet naamsbekendheid krijgen en er moeten voldoende kandidaten in komen. Wat dat laatste betreft is Van den Meiracker bezig met het UWV en andere grote projecten, dus die kandidaten komen wel, dat is een kwestie van tijd. Verder is het goed dat hij hiermee rustig kan opstarten. Een nieuw systeem heeft altijd kinderziektes, dus die kan hij er goed uithalen.”

Kan hij voorbeelden geven? “Niet concreet, maar ik kan me er wel wat bij voorstellen. Ik heb zelf een interactieve website laten bouwen, dat heeft een fortuin gekost, duurde tien jaar en is uiteindelijk helemaal geflopt. Dat project ligt al meer dan een jaar stil, er zaten heel veel kinderziektes in. Je loopt altijd tegen softwarefouten aan, het systeem moet zich nog een paar maanden uitkristalliseren. De juiste loonberekeningen, interactief e-mailverkeer zonder haperingen.”

Groot succes
Kan hij CollegiaalNetwerk dan wel aanbevelen aan anderen? “Absoluut! En dat ondanks het feit dat ik zelf ook in het uitzendgebeuren zit; eigenlijk zijn we concurrenten. Ik ben tien jaar geleden gestopt met het bemiddelen van uitzendpersoneel en ben volledig overgaan naar een interactieve website voor zelfstandigen. Ik doe ZZP’ers, Van den Meiracker doet uitzendkrachten op uitzendbasis. Hij doet ontzettend hard zijn best om iets positiefs neer te zetten. Dat gaat hem ook lukken, ik denk persoonlijk dat het een groot succes wordt. In principe werkt het systeem nu probleemloos aan de voorkant, de laatste verbeteringen zitten meer aan de achterkant, daar heeft de klant niets mee van doen.”

Interview: Derk Ederveen

Meer informatie:

Gerelateerd nieuws

  • Geen gerelateerde berichten gevonden.

Meer uit deze rubriek