loading
views
0 reacties
Karlien Donders

Recruitment 2.0, 3.0 of alweer 4.0?

Karlien Donders is directeur en online specialist bij Red Qube Recruitment. Zij is ook managing partner bij Floyd & Hamilton. X

Karlien Donders, column over Recruitment en online netwerken

9 november 2011

Column Karlien Donders
medeoprichter van Red Qube

De ‘verbeterde versies’ van recruitment vliegen je om de oren. Als iemand het nu over Recruitment 2.0 heeft, dan loopt hij een paar jaar achter. Tegenwoordig moet je met 3.0 bezig zijn, als het niet 4.0 of meer is. Waarom moet er eigenlijk een nummertje aan een vakgebied gehangen worden?

Ik begrijp de drang om de laatste iPhone 4S te hebben wel, maar dat is technologie met verschillende versies. Een versienummer bij een vakgebied klinkt eigenlijk alsof je het nieuwste pakket Recruitment kunt aanschaffen en daar steeds nieuwe releases voor ontvangt. Is het niet gewoon zaak om in de gaten te houden waar de huidige (kandidaten)markt behoefte aan heeft, wat je als bedrijf wilt uitstralen, welke mogelijkheden er zijn wat betreft kanalen, en daar het beste op inspelen? Los van versienummers?

Natuurlijk is het zo dat recruitment, net als de meeste vakgebieden, voortdurend geconfronteerd wordt met nieuwe mogelijkheden en gewoonten, maar dit is volgens mij geen nieuw fenomeen. Kijk bijvoorbeeld naar het toevoegen van een motivatiebrief. Die moest eerst in geschreven vorm per post worden verstuurd, om te laten zien hoeveel moeite je voor een sollicitatie wilde doen. Waarschijnlijk is dat versie 1.0. Daarna werd de getypte versie ook acceptabel en kreeg de geschreven uitvoering een oubollig karakter. De e-mail met bijlagen heeft de brief per post vervangen, en wordt volgens mij op dit moment verdreven door interactief communiceren via Social Media. Wie per se wil dat sollicitanten veel moeite doen om te solliciteren, om zo te laten zien dat ze echt bij jouw bedrijf willen werken, wordt door Young Professionals als weinig innovatief gezien. Ik weet niet of dat is wat je wilt uitstralen.

De verschillende recruitmentversies zijn iets van ongeveer vijf jaar geleden, toen we begonnen te praten over Recruitment 2.0. Daar waren we trouwens toen al rijkelijk laat mee, want de term Web 2.0 viel voor het eerst in 2001! Recruitment 2.0 betekende dat je vacatures goed vindbaar online moest publiceren, en de offline kanalen verloren aan populariteit. Inmiddels zijn we alweer wat visies en versies verder, en daarin wordt interactief communiceren met potentiële werknemers via verschillende online platformen meegenomen. Die ontwikkeling, en dan vooral het interactieve karakter ervan, wordt nog niet overal consequent toegepast. Er wordt wel zeer fanatiek gebruikgemaakt van verschillende platformen, maar dan wordt er vanuit recruitment voornamelijk gezonden, en niet gecommuniceerd. Omdat de groep latent werkzoekenden momenteel het grootst is (en het meest interessant), zal er meer nodig zijn dan af en toe je eigen vacatures posten, sharen of liken. Het is zaak om in gesprek te gaan met de potentials, en ze actief te benaderen.

Vergeet dus het streven naar de ‘ideale’ versie, want zodra je die hebt opgetuigd zijn we alweer een visie of versie verder. Houd wel continu in de gaten wat de mogelijkheden zijn. Bekijk per mogelijkheid of die bij de uitstraling van je bedrijf past, en of je doelgroep daar effectief mee te benaderen is. Niets is zinlozer dan vacatures twitteren voor een doelgroep die niet op Twitter aanwezig is. En als je een keuze hebt gemaakt, ga er dan volledig voor en maak er een dagelijkse taak van. Recruitment is niet iets wat je af en toe tussendoor doet, of waarvan je de laatste versie kunt laten installeren. Het is een vak, en net als andere vakgebieden is het aan veranderingen onderhevig.


Karlien Donders is samen met Ramses Serno oprichter van Red Qube Recruitment. Ze ondersteunt bedrijven in hun recruitmentproces, door op innovatieve wijze dit proces geheel of gedeeltelijk over te nemen of door advies te geven op welke wijze het recruitmentproces binnen de organisatie optimaal kan worden ingericht. Karlien heeft zich tijdens haar carrière gespecialiseerd in online innovaties en was eerder binnen USG People verantwoordelijk voor de modernisering en online positionering van de merken ASA Student en Ad Rem Young Professionals in de rol van Manager Marketing en Communicatie.

 

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek