loading
views
0 reacties
Hannah Hebly

Column Hannah Hebly: Wie past zich aan wie aan?

Hannah Hebly is marketingcommunicatie adviseur bij ARTRA Arbeidsmarkttrainingen / Trecens training en advies. Zij schrijft voor FlexNieuws columns vanuit haar rol bij ARTRA. X

Hannah Hebly, communicatieadviseur ARTRA

Hannah Hebly
Communicatieadviseur ARTRA arbeidsmarkttrainingen


2 november 2011

Wie past zich aan wie aan?

Om een aantal HRM-ontwikkelingen kun je niet heen. Op LinkedIn, Twitter en de duizenden HRM-forums doet iedereen zijn zegje over waar het heen moet met de sterk veranderende arbeidsmarkt.

Grotere vraag, strategische rol
Twee ontwikkelingen blijven mij bij. Ten eerste de groter wordende vraag naar jonge professionals (lees: generatie Y) als reactie op de vergrijzing. En ten tweede de strategische rol die HRM-professionals steeds meer innemen binnen toonaangevende bedrijven.

Inspelen op Y-professional
De samenhang tussen de twee is overduidelijk. Gezien de grote vraag naar professionals van de Y-generatie, lijkt het erop dat ineens elk toonaangevend bedrijf zich realiseert dat zíj zich moeten aanpassen aan deze generatie. Zo doen termen als waarderend organiseren, talentmanagement, zzp en social media het goed in HR-land. Allemaal ontwikkelingen die inspelen op de behoeften van de moderne werknemer, als je het mij vraagt. Want de Y-professional wil liever vrijheid in zijn werk dan een auto als secundaire arbeidsvoorwaarde. Deze moderne werknemer wil geen baas boven zich, maar ondernemer zijn. Het liefst wil deze werknemer zíjn top in zelfontplooiing bereiken: de hoogste behoefte in de piramide van Maslow.

Behouden wordt grootste uitdaging
Deze ommekeer, de transformatie van de huidige bedrijfscultuur naar ‘organisatie 3.0’, is in veel bedrijven al ingezet, en HRM trekt de kar. Daarmee is HRM back on track en heeft zij zich weer een machtige positie binnen het strategische bedrijfsproces verworven. Want wie ziet zich verantwoordelijk voor dit knappe staaltje verandermanagement? Juist: HRM. Talent spotten, binnenhalen en dan behouden; allemaal taken van de HR-afdeling. Het onderdeel ‘behouden’ wordt de komende jaren de grootste uitdaging en dat vraagt om een rigoureuze mentality switch binnen bedrijven. Het management van organisaties, of beter gezegd: de algehele mentaliteit binnen organisaties, moet anders, maar hoe? Voor velen is het nog aftasten, voor sommigen is het al gesneden koek, maar het aantal voorbeelden is nog klein.

Geen weg terug
Veranderen dus. Is het weer zover, zullen velen met mij zeggen. Ja, het is zover. Verkeerde koers? Nee; verandering is voorlopig de enige constante factor. Het principe ‘if you can’t beat them, join them’ gaat hier rechtstreeks op. Een keuze is er niet. Veel organisaties hebben de trend al met beide handen aangepakt. Ik zou bijna zeggen: “het is pompen of verzuipen, voor je het weet ben je rechts ingehaald.” Oh, ik heb het al gezegd, er is geen weg terug.

Bronnen: Personnel Today, Werken 2.0 en Organisatie 3.0

Gerelateerd nieuws

  • Geen gerelateerde berichten gevonden.

Meer uit deze rubriek