loading
views

Waar houdt de werkzoekende zich op?

Potentialpark

1 november 2011

Hoewel social media sterk in opkomst zijn, wil dat nog niet zeggen dat ze voor elke organisatie even belangrijk zijn. Ken uw publiek, luidt het motto. Is uw doelgroep vooral online of juist offline? En waar houdt het zich dan op? Potentialpark zocht het uit.

Loopbaaninformatie
Potentialpark volgde 30.000 banenzoekers (20.000 in Europa en 10.000 daarbuiten), om te kijken waar zij hun loopbaaninformatie vandaan halen. De werkzoekende blijkt vooral te kijken op de site van het betreffende bedrijf (80%). Daarna volgen de zoekmachines (63%). Vacaturesites worden steeds minder gebruikt, van 51% in 2010 tot 43% in 2011. En hoewel business networks en social networks nog onder aan de lijst staan, zijn ze wel flink in opkomst: in 2010 maakte nog maar 22% van de werkzoekenden gebruik van business networks, maar in 2011 was dat al gestegen tot 31%. En bij de social media was dat 13% in 2010 en 20% in 2011.

Interactie
Als de werkzoekende interactie wil met een potentiële werkgever, gaat hij vooral naar de site van de werkgever zelf (70%). Op de tweede plaats staan de business networks (48%). De vacaturesites staan op de derde plek (32%). Maar op de vierde plek staan al de social media (29%). Dus 29% van de werkzoekenden kijkt bijvoorbeeld op Facebook of Hyves om in contact te treden met een werkgever. Het is aan de werkgevers om al dan niet in te spelen op deze trends.

Bron: The SironaSays Blog, 31 oktober 2011

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek