loading
views

USG People omzet Q3 2011: +2%

Logo USG People22 juli 2011

USG People behaalde in het derde kwartaal een omzet van 853 miljoen, 2% meer ten opzichte van het derde kwartaal vorig jaar

  • De omzet groeide naar € 853 miljoen en steeg 2% ten opzichte van het derde kwartaal vorig jaar
  • Het brutoresultaat daalde met 2% ten opzichte van vorig jaar en de brutomarge kwam uit op 20,7% (3e kwartaal 2010: 21,5%)
  • De operationele kosten bedroegen € 136 miljoen, 3% lager dan in het derde kwartaal van 2010, en € 7 miljoen lager dan in het voorgaande kwartaal (2e kwartaal 2011: € 143 miljoen)
  • De EBITA steeg naar € 34 miljoen (EBITA-marge: 4,0%) tegen een EBITA van € 33 miljoen (EBITA-marge: 3,9%) over het derde kwartaal van 2010
  • De gerapporteerde nettowinst kwam uit op € 12 miljoen ten opzichte van € 22 miljoen in het derde kwartaal van 2010

CEO Zandbergen
“We zagen de groei in de uitzendmarkten afnemen, vooral in de industrie kwam de groei lager uit”, zei Rob Zandbergen, CEO van USG People. “De doorgevoerde efficiencyverbeteringen in onze organisatie betaalden zich in het derde kwartaal reeds uit in een robuust resultaat. In relatie tot de omzet waren de operationele kosten met 15.9% nooit eerder zo laag waarmee onze concurrentiepositie verder is verstevigd. We zetten nu een volgende stap in het versterken van onze commerciële slagkracht. Wij spelen in op de trends en ontwikkelingen in de markt, die om steeds verdergaande specialisatie vraagt, met een gedifferentieerde strategie voor drie product-markt combinaties. Met ingang van 2012 passen wij onze organisatie aan naar een directe aansturing van onze 5 internationale merken. Met deze strategie brengen wij meer focus aan in onze multibrandportfolio teneinde de businessmodellen en concepten af te stemmen op de uiteenlopende behoeftes van zowel kandidaat als klant. Dit zal leiden tot een verbetering van de groeipotentie en de winstgevendheid voor de groep. “People make the difference” of het nu om werk, ambities dan wel het bieden van oplossingen gaat. Met de herijkte strategie kan USG People ook dit verschil maken, voor al haar stakeholders.”

Nederland
De omzet van USG People in Nederland daalde licht met 1% naar € 307 miljoen (3e kwartaal 2010: € 311 miljoen). In lijn met de markt was er sprake van een daling van de groei in het industrie-segment. De marktgroei van de omzet in dit segment daalde naar 5% (1e kwartaal 17%, 2e kwartaal 9%). De groei in het administratieve segment bleef nagenoeg stabiel ten opzichte van vorige kwartalen. In het derde kwartaal bedroeg de marktgroei 3% in dit segment. Gegeven de daling in de publieke sector betekent dit dat de marktgroei in de private sector een robuuste vooruitgang heeft geboekt.

De daling van de omzet van USG People in de publieke sector ten opzichte van vorig jaar, 15% tot 20% van de Nederlandse omzet, nam af naar -11% (2e kwartaal: -25%). Start People behaalde in het derde kwartaal een groei van 6% en presteerde boven de markt. Bij Specialist Staffing was de omzet 10% lager dan vorig jaar en bij Professionals 3% lager.

De brutomarge lag op nagenoeg hetzelfde niveau als vorig jaar in het derde kwartaal. De operationele kosten waren € 7 miljoen lager dan vorig jaar en daalden met € 5 miljoen in vergelijking met het vorige kwartaal door de optimalisatie van de processen in de Nederlandse operatie. Zelfs met een licht dalende omzet wist USG People in Nederland hierdoor haar EBITA te verbeteren naar € 16,0 miljoen (5,2% van de omzet) tegen € 11,5 miljoen (3,7% van de omzet) vorig jaar.

Bron: USG People, 28 oktober 2011

Gerelateerd nieuws

  • Geen gerelateerde berichten gevonden.

Meer uit deze rubriek