loading
views
0 reacties
Marc Drees

Mobiel internet, hype of realiteit?

Als zelfstandig adviseur adviseert Marc Drees bedrijven over de inzet van nieuwe technologie en nieuwe media. Voor FlexNieuws schrijft hij columns over het nut van technische ontwikkelingen voor de dagelijkse praktijk van recruiters. X

25 oktober 2011

Column Marc Drees: Mobiel internet, hype of realiteit?

Smartphones hebben van mobiel internet de place to be gemaakt. Maar wat betekent mobiel internet nou eigenlijk voor uitzenders en werving & selectiebureaus. Wat moet je ermee; of liever gezegd; moet je er wel iets mee?

Sterke groei
Hoewel mobiel internet een relatief nieuw fenomeen is; groeit het wel heel erg snel. Met name onder zakelijke gebruikers en de jongere generaties is mobiel internet een belangrijk kanaal om op de hoogte te blijven, te communiceren met anderen en informatie te zoeken. En daar kan dus ook het zoeken naar een (tijdelijke) baan bij horen. Vanuit dit perspectief is mobiel Internet iets waar je als intermediair dus meteen mee aan de slag zou moeten. Maar laten we even rustig ademhalen.

Niet zo handig
Want een smartphone is niet bepaald het meest ideale apparaat voor een werkzoeker om de verschillende stappen van het online recruitmentproces uit te voeren. Want hoewel het zoeken naar vacatures nog wel te doen is binnen zo’n klein schermpje wordt dat een ander verhaal als je een vacature wil gaan lezen. Laat staan als je eenmaal zou willen solliciteren. Waar haal je een cv vandaan; en hoeveel kan je een werkzoeker met goed fatsoen via dat kleine schermpje handmatig laten invoeren? Inderdaad, niet echt ideaal allemaal. Misschien is een smartphone gewoon niet geschikt om mee naar banen te zoeken en daar vervolgens op te solliciteren?

Dus?
Het punt is natuurlijk dat er werkzoekers zullen zijn die via hun smartphone de site van een intermediair bezoeken; ongeacht of dat makkelijk danwel moeilijk is. De belangrijkste vraag is dus: hoeveel bezoekers komen er op dit moment via een smartphone op de site? Een simpel te beantwoorden vraag als je tenminste een (Google) analytics pakket binnen de website hebt geïnstalleerd.
Is het volume aan smartphone bezoekers te verwaarlozen? Dan zijn er vast belangrijker zaken om je druk over te maken dan mobiel Internet. Maar zit je al boven de 5%? Dan is het tijd om eens serieus te kijken naar de eigen website. En vooral naar de mobiele variant van die website.

Mobiele website
Heb je nog geen versie van de website die geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik? Dan is het de hoogste tijd om daar mee te beginnen. Want via een smartphone is het in het algemeen een ramp om een gewone website te bezoeken. Zorg er dan ook meteen voor dat een smartphone gebruiker automatisch de mobiele versie van de site voor zijn/haar neus krijgt en niet op zoek moet gaan naar een linkje op de gewone website om bij die mobiele site te komen!
De drie stappen van het online recruitmentproces (zoeken naar vacatures, lezen van een vacature, solliciteren op een vacature) dienen geoptimaliseerd te zijn in een mobiele versie van de website. Zo min mogelijk andere content of functies; uitsluitend zoeken, lezen en reageren. Daar gaat het om en dat moet dan ook zo simpel mogelijk zijn gemaakt. Waarbij je je ook nog even moet afvragen of die lange lappen aan vacatureteksten nou echt wel de meest geschikte manier is om informatie over een baan te delen…
Overigens is het zo dat ook de gewone website lang niet altijd een prettig online recruitmentproces voor werkzoekers biedt. Aangezien de meeste bezoekers nog altijd via ‘gewoon’ internet de site bezoeken is het dus zaak eerst daar aandacht aan te besteden voordat de mobiele gebruikerservaring wordt geoptimaliseerd. Tenslotte is het bijzonder onverstandig om de grootste groep bezoekers te negeren omdat een mobiele website nou eenmaal hip is…

Smartphone apps?
Dan zijn er ook nog de speciale applicaties voor iPhones en Android smartphones. De zogenaamde apps dus. Mijn advies is: loop hier voorlopig met een heel grote boog omheen. Het zijn niets anders dan spiegeltjes en kraaltjes die uitsluitend waarde hebben voor de verkopers van die apps. Want als intermediair kan je er bitter weinig mee. Waarom? Omdat de werkzoeker er bitter weinig mee kan of wil. Als de werkzoeker die app überhaupt weet te vinden. En vervolgens bereid zou zijn om die app ook daadwerkelijk op de smartphone te installeren. Wat bijzonder onwaarschijnlijk is. Tenslotte is het zoeken naar een baan een activiteit met een naar verwachting korte doorlooptijd.
De enige reden om een smartphone app te laten ontwikkelen is uit marketing perspectief. Wil je jezelf als innovatief bedrijf positioneren dan is een smartphone app een overweging. Maar bedenk dat perceptie werkelijkheid is voor de werkzoeker die zich door dit beeld laat verleiden. En dat als het met die innovatie binnen het bedrijf nogal tegenvalt, de werkzoeker uiteindelijk ook teleurgesteld zal zijn. En wat heb je dan gewonnen?

Apply with LinkedIn
Een groot probleem met mobiel internet is de invoer van gegevens. Dit is met name van belang als een werkzoeker besluit om te solliciteren. Alleen een wanhopig zoekende werkzoeker zal bereid zijn een lang sollicitatieformulier via een smartphone in te vullen. De rest haakt voortijdig af. Voor de professional is er de oplossing van de Apply with LinkedIn functie die LinkedIn een aantal maanden geleden heeft gelanceerd. Daarmee kan je met een minimale inspanning solliciteren waarbij het LinkedIn profiel dus als cv dient. Met deze oplossing wordt mobiel solliciteren naar een baan ineens wel een stuk eenvoudiger.

Ter afsluiting
Mobiel internet neemt in de komende jaren alleen maar in belang toe. Het tempo waarin dit gebeurt is afhankelijk van de doelgroep die je bedient, maar uiteindelijk heeft iedereen de mogelijkheid om via smartphone (wat dan overigens weer een gewone mobiele telefoon is geworden) op de hoogte te blijven, te communiceren met anderen en informatie te zoeken. Het is daarom van belang om de groei van het gebruik van mobiel internet binnen de eigen doelgroep goed te volgen en daar tijdig op te reageren. Bedenk wel dat de ‘gewone’ site hier niet onder mag lijden. Tenslotte zal deze site in de komende jaren nog altijd het grootste percentage bezoekers moeten bedienen!


Marc Drees – zie ook zijn blog op Recruitment Matters.

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek