loading
views

Interview Actonomy – “we simply search smarter”

3 oktober 2011

Actonomy – optimale zoekmachine voor Recruitment en HR-services

Actonomy.com

Zoeken en vinden met Actonomy

Directeur/eigenaar Filip De Geijter legt uit hoe het werkt.

Taalbegrip en functiekennis
Actonomy werkt met uitgebreide ontologische kennis per taalgebied. Per taalgebied is ook gedetailleerde kennis van functie-omschrijvingen per branche, sector en vakgebied beschikbaar in de database. Daardoor weet de zoekmachine precies wat een recruiter zoekt en toont hij de zoekresultaten in goede ranking op basis van de ingegeven criteria.

Waarom hebben recruiters dit nodig?
Filip De Geijter: “Recruiters staan onder druk. Ze moeten steeds meer kunnen met minder tijd en minder resources. Onze technologie vergemakkelijkt de selectie binnen zoekresultaten op een verbluffend efficiënte en betrouwbare manier.”


Met FlexService software kunnen recruiters al jaren zoeken en matchen op basis van Actonomy.
Ook JobMarkt werkt samen met Actonomy.


In jobboards Benelux, Engeland, Duitsland, US, Zuid-Afrika
De slimme technologie van Actonomy zit onder de motorkap van diverse Europese,

Filip De Geijter, directeur Actonomy

maar ook Noord- en Zuid-Amerikaanse, tot en met Zuid-Afrikaanse jobboards. In Engeland werkt een aantal jobboards ermee. Ook in Duitsland is Actonomy actief. In Frankrijk worden de eerste stappen gezet.

Vanaf 2005 ontwikkeld
Filip De Geijter is als investeerder en beleidsmaker actief met Actonomy in de huidige opzet vanaf 2004/2005. Zijn achtergrond is IT-marketing. Het bedrijf begon in 2001 met marktplaats-vergelijkingssoftware. Vanaf 2005 trok hij een team specialisten aan waarmee hij zich volledig ging richten op matchingtechnologie ten behoeve van Recruitment en HR-services.

Google’s resultaten relatief ‘dom’
De Geijter: “Als je bij Google een zoekterm intikt, kent Google de betekenis van het woord niet. Actonomy kent de betekenis en kent alle aanverwante begrippen. Daarom zal Actonomy altijd betekenisvolle en logisch gerangschikte resultaten laten zien bij zoekopdrachten.”

Search, match and rank
“Hoe werkt dat nu? Als je klassiek in Google intikt: ‘accountmanager’, dan krijg je allemaal documenten waarin het woord accountmanager voorkomt. Documenten met het woord sales reprentative komen niet naar voren, omdat dat woord niet is ingetikt. Eigenlijk is sales representative hetzelfde als accountmanager.

Met andere woorden, het systeem zou eigenlijk moeten weten dat als je accountmanager intikt, je dan ook sales representative als resultaat moet krijgen. Of sales engineer, want dat is ook een functie in de sfeer van sales. Sales engineer is een technischer functie dan accountmanager. Een sales engineer zou in principe door kunnen groeien tot accountmanager. Ook dat zou je in je resultaten moeten kunnen vinden, al zou het lager moeten staan in je resultatenlijst.

Dat is wat matching doet. Je zoekt naar iets en matching geeft je dingen terug die niet hetzelfde zijn, maar die er dichtbij liggen. Afhankelijk van hoe dicht of hoe ver ze daar bij liggen, komen ze hoger of lager in de resultatenlijst.”

Matchen op criteria en variabelen
“In een human resource-toepassing zoek je zelden op 1 criterium. Je zoekt typisch op meerdere criteria, vaak ook met variabelen binnen het criterium.

Filip De Geijter, directeur Actonomy

Je zoekt bijvoorbeeld: een accountmanager, in Hilversum, met kennis van investeringsgoederen.

Dan heb je eigenlijk al drie criteria waar een afwijking op mogelijk is. Je hebt Utrecht of Hilversum waar een afwijking op kan zitten. Als iemand in Utrecht woont, wil je die dan niet zien? Ja, waarschijnlijk wel, want dat is binnen een afstand die interessant is. Dus al degenen die in Hilversum wonen komen er uit met een score 100. Degenen die in Utrecht wonen, komen boven met een score 50. Alles wat voorbij Utrecht ligt, is te ver. Die komen toch niet, dus die vallen buiten de zoekresultaten.

Terug naar het voorbeeld: iemand met kennis van Investeringsgoederen, dat kan van alles zijn. Dat kunnen auto’s of huizen zijn, enzovoort. We zoeken dan in principe iemand die in zijn cv heeft staan dat hij verkoper was van industriële gebouwen, want dat zijn immers investeringsgoederen. Maar stel dat iemand machines heeft verkocht, dan kan die persoon een geschikte kandidaat zijn voor onze zoekresultaten, want machines zijn ook investeringsgoederen.

Hoe meer criteria je nu toevoegt aan je zoekopdracht, des te moeilijker het wordt. Uiteindelijk kun je een set krijgen van allemaal profielen. De een zal 100% scoren, de ander zal maar 25% scoren afhankelijk van hoe goed of hoe slecht die criteria overeenkomen. Dat is simpel gezegd het idee van matching.”

Matchen voor een job of matchen vanuit een cv
“Een veel gebruikt scenario is dat je naar een recruitmentkantoor gaat. Je registreert je en daar typt men een aantal scenario’s in en je krijgt resultaten. De andere mogelijkheid is veel geavanceerder.
Je zegt: ik ga al die criteria niet meer invullen, hier heb je mijn cv, geef mij maar jobs. Tegenwoordig verstaan we dat vooral onder matching: je neemt een cv van iemand die zegt: geef mij maar jobs, of je hebt een job/vacaturebeschrijving, een functieprofiel, waarvoor je kandidaten moet vinden. Technisch is daar heel veel over te vertellen, maar het idee is eenvoudig.”

Matching is niet gelijk aan dating…
“Vroeger legden we het idee van matching wel eens uit met het voorbeeld van datingsites. Iedereen kent dat, ook al is het van horen zeggen. Bij dating werkt de matching echter toch anders. Het visuele aspect, het kijken naar foto’s, is daar veel dominanter. Objectieve zoekcriteria spelen bij dating al snel een ondergeschikte rol. Maar dit terzijde.”

We simply search smarter – waarom en hoe?
Er zijn veel search-engines, die gespecialiseerd zijn in de hr-praktijk. Waarom zijn jullie beter dan anderen?
De Geijter: “Dat ligt aan het feit dat wij in ons kennisnetwerk combinaties van woorden kunnen herkennen en zinvol rangschikken, ook als het gaat om volkomen nieuwe. Kijk, in het gewone taalgebruik heb je de stam van een woord, maar ook veel afgeleiden van de stam. Als je de afgeleiden met elkaar combineert, krijg je een nieuwe betekenis.”

Ontologie – de ‘stam’ van een woord en alle afgeleide woorden
“Denk als voorbeeld aan ‘accountmanager’. Dat woord bestaat uit 2 woorden: account en manager. Die twee samen vormen een nieuw woord: accountmanager. Van account kun je ook een variatie maken: accounting. Als je accounting en manager bij elkaar zet, dan krijg je een nieuw woord: accounting manager. Maar dat is geen salesfunctie, het is een financiële functie.

Als je woordjes combineert, krijg je dus nieuwe begrippen die vaak in verschillende domeinen thuishoren en iets anders betekenen. Het woord ‘developer’ is ook zo’n interessant woord dat je associeert met software developer. Echter, als je het woord developer in een business omgeving zet, dan heeft dat een totaal andere betekenis. Onze zoekmachine begrijpt dat.

Naast dit type woorden zijn er ook abstracte begrippen. Het woord manager of leider bijvoorbeeld, dat kan ongeveer alles zijn. Als je het woord leider voor ‘project’ zet, dan ben je een projectleider. Als je voor manager ‘sales’ zet, dan ben je salesmanager. Als je voor manager ‘business’ zet, dan ben je businessmanager.”

Kennisnetwerk met ca. 200.000 concepten gerelateerd aan jobs
“In onze database zitten allemaal begrippen, die geclasseerd zijn volgens bepaalde domeinen en allemaal met elkaar in verbinding staan. Dus wat vindt de recruiter daarin: een accountmanager, dat is een sales functie, die behoort tot de groep van uitvoerende salesfuncties. Als je een accountmanager bent, dan rapporteer je aan een salesmanager. En zo vind je dat in onze technologie voor ongeveer 200.000 van die functies.”

1 miljard nieuwe woorden in cv’s voor de hr-praktijk
“Door die woorden met elkaar te combineren kunnen we ongeveer 1 miljard nieuwe woorden herkennen. Dat is natuurlijk wel heel erg veel. Ook als er woorden bij zijn die niet zinvol zijn, kunnen we ze wel herkennen. Heel dat kennisnetwerk, die ontologie, is een van de redenen waarom Actonomy sterk onderscheidend is van andere oplossingen.

Filip De Geijter, directeur Actonomy

We merkten in 2005/2006 dat steeds meer Recruitment- en HR-klanten ons vroegen om hun lijsten met kennis omtrent functienamen en profielen te analyseren, uit te breiden en te onderhouden. Daar hebben we serieus werk van gemaakt. We hebben ingezien dat onze toegevoegde waarde ligt in dit ontologisch kennisnetwerk. We doen dat nu per taalgebied. Wij vragen ook aan klanten datasets: cv’s en vacatures. We analyseren die zelf en we kijken of de content die wij hebben nog altijd strookt met de actuele content. Onze content moet uiteraard blijvend onderhouden worden.”

Taalkundigen
“Voor het effectief bouwen en onderhouden van dat kennisnetwerk hebben we twee soorten mensen nodig. Allereerst taalkundigen puur voor de taalregels van concrete, eenvoudige dingen. Er is immers een groot verschil tussen de manier waarop iets wordt geschreven in cv’s en in vacatures. Als er in een CV staat: ik was verkoper van…tot …bij bedrijf A, B, en C, dan kan de schrijfwijze enorm variëren. Maar dat geldt nog meer voor de omschrijving van die functie in een vacature. Daar staat bijvoorbeeld: verko(o)p(st)er.

In het Duits staat er dan: Vertriebsleiter(in), genderneutraal geformuleerd, zoals vereist is in vacatures. In het Frans heb je dat ook, maar dan net even anders. De variatie in schrijfwijze en de culturele verschillen per land moeten wij met onze technologie herkennen.

Dat geldt ook voor het woord waarmee een functie wordt omschreven: In Nederland is intercedent een bekend woord voor een functie in de uitzendbranche. In België gebruikt niemand dat woord, hoewel het toch om het Nederlandse taalgebied gaat. Met zulke nuances houden wij rekening in onze software. Zo werkt op dit moment een Spaanstalige expert voor ons aan een project voor de Spaanse krant El Pais in Zuid-Amerika. Die krant heeft in Zuid-Amerika een aantal jobsites.”

Domeinexperts
“We huren ook met regelmaat domeinexperts in die alle functies en functie-omschrijvingen per branche en sector, zoals IT, Finance, Medisch enzovoort gedetailleerd in kaart brengen.”

Wordt vervolgd
In deel 2 van dit interview:
Verschuivingen in de Europese flexmarkt, de internationale klantenkring van Actonomy, visie op ontwikkelingen in search-engines, social media en meer.

Foto’s: Guus Pauka
Tekst: Hinke Wever

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek