loading
views
0 reacties
Susanne de Vries

Column Susanne de Vries: mannen, vrouwen en management

Susanne de Vries schrijft voor FlexNieuws een aantal columns voor en over managers en zzp-ers. Zij heeft brede ervaring in de uitzendbranche en met interimtrajecten in diverse andere branches. Van augustus 2010 tot augustus 2011 was zij werkzaam als directeur van ARTRA Arbeidsmarkttrainingen. Momenteel richt zij zich met haar bedrijf Optimum, Ontwerp en Regie van Personeelsbeleid op de mens binnen organisaties. Ze begeleidt MT’s in veranderingstrajecten, coacht managers, helpt HR-beleid vorm te geven en te implementeren. X

Susanne de Vries, column coaching van managers en zzp'ers

Susanne de Vries
Susanne de Vries schrijft voor FlexNieuws een aantal columns voor en over managers en zzp-ers. Zij heeft brede ervaring in de uitzendbranche en met interimtrajecten in diverse andere branches. Van augustus 2010 tot augustus 2011 was zij werkzaam als directeur van ARTRA Arbeidsmarkttrainingen.

Momenteel richt zij zich met haar bedrijf Optimum, Ontwerp en Regie van Personeelsbeleid op de mens binnen organisaties. Ze begeleidt MT’s in veranderingstrajecten, coacht managers, helpt HR-beleid vorm te geven en te implementeren.


27 september 2011

Mannen, vrouwen en management
Als teams goed gemanaged worden, bevordert dat de sfeer en de productiviteit op de werkvloer. Een manager heeft vakkennis en sociale vaardigheden nodig. Dat geldt ook voor zelfstandig ondernemers zonder personeel. Begrip voor sociale verhoudingen en emoties op de werkvloer zorgt ervoor dat de sfeer binnen een bedrijf kan worden veranderd en daarmee ook het productieve potentieel kan worden vergroot.

Mannen, vrouwen en management, dat begint voor mij met deze vragen:

Wat moet je kennen,
wat moet je kunnen
en
wat moet je voelen,
wat moet je uitstralen
om je vak te kunnen doen.

 

Je vak kennen
Kennen en kunnen, vakkennis en ervaring of vaardigheid, daar kun je iemand uitstekend op managen. Dat ligt dicht bij meetbare resultaten en het is over het algemeen niet zo moeilijk om erover te praten met je medewerker. Zowel vrouwelijke als mannelijke managers weten zich hier goed mee te redden. Als het op gevoel en uitstraling aankomt, dan wordt het een andere zaak. Dat blijken lastige onderwerpen te zijn om het over te hebben. Vrouwelijke managers gaan daar makkelijker mee om dan hun mannelijke collega’s, merk ik in mijn praktijk.

Sensitief zijn
In het algemeen zijn vrouwen sensitiever en meer op de mens gericht dan mannen. Vrouwen hechten veel belang aan sociale interacties en hebben vaak een groter inlevingsvermogen. Zij durven meer op hun gevoel af te gaan en kunnen daardoor in staat zijn een medewerker eerder een helpende hand te reiken als deze in een lastig parket zit. Daar zijn vrouwen krachtig in.

Doelgericht zijn
Mannen houden het doel heel goed voor ogen. Ze gaan meer af op het beoogde resultaat, ze zijn taakgericht. Daarmee dwingen ze van nature een gezagsverhouding af.

Communiceren
Mannen en vrouwen communiceren met elkaar ook verschillend. Mannen gebruiken hun communicatie om informatie en inhoud over te brengen, om besluiten te nemen en zaken te regelen. Zij zijn concreet en ‘to the point’. Vrouwen zijn vaak meer gericht op het oplossen van problemen, op het versterken van sociale contacten, en zijn vaardig in het ontwikkelen van ideëen. Zij stellen over het algemeen meer vragen, en doen dat vanuit echte belangstelling.

Kwetsbaar durven zijn
Vrouwen durven zich ook kwetsbaar op te stellen. Ze praten meer over gevoelens, dat is hun natuurlijke habit. Bij het trainen van een managementteam waar ook vrouwen deel van uitmaken, merk ik dat vrouwen hun emoties anders uiten. Als vrouwen geraakt of kwaad zijn, kunnen ze tranen krijgen. Daar zijn mannen vaak volkomen allergisch voor. Maar het is voor een mannelijke manager goed om te weten dan een vrouw op dat moment niet huilt omdat ze geslagen is, maar omdat emotie bij vrouwen vaak heel snel en duidelijk aanwezig is. Bij emoties slaan mannen juist dicht of ze gaan argumenteren en zich groot maken.

Zien wat er is
Als managementteam moet je dan echt leren dat mannen en vrouwen hun emoties op een andere manier tonen. Er is geen goed of fout… Het is het beste om het te zien en het te accepteren zoals het is, zonder het te normeren. Dat zijn boeiende en leerzame situaties.

Mannelijke MT’s
Hoe werkt het als een MT alleen bestaat uit mannen? Wat zijn zij geneigd te doen en waar lopen ze tegenop? Hun bedrijfsvisie en missie kunnen zij uitstekend bedenken en verwoorden. Dat wordt fantastisch geregeld en neergelegd in dikke ordners, stevige ppt’s en pdf’s. Vervolgens is dat deel van het management naar hun idee voltooid.
“Ziezo, dat is klaar, daar hoeven we het niet meer over te hebben, nu gebeurt het vanzelf,” denken ze.

Vervolgens lopen ze vast in de praktijk: het werkt niet, het leeft niet in het bedrijf, het stroomt niet. In een coachingstraject zoek ik samen met hen naar de highlights uit hun missie en visie, die aansluiten bij hun gevoel. Dat is heel boeiend, want daarmee worden de mannelijke managers gedwongen te praten over hun gevoel en hun overtuiging, over wat hen raakt, waar ze voor gaan. Dan vinden ze de woorden en de mogelijkheden om dat te vertalen naar de dagelijkse praktijk. Die vertaalslag vinden mannen in het algemeen moeilijk. Terwijl vrouwen daarbij zeggen: “dat doe je toch gewoon”. Die beginnen meteen vanuit hun gevoel, ze herkennen snel wat hen aanspreekt en geven er vorm aan.

Vrouwelijke MT’s
Hoe is het als een team bestaat uit allemaal vrouwelijke managers? Waar loop je dan tegenaan? Vrouwen die een carrière willen maken, meten zich vaak veel mannelijk gedrag aan om zich te manifesteren binnen de organisatie. Dan kunnen ze echt een bitch zijn. Maar ook tussen vrouwen onderling is het niet altijd pais en vree. Afgunst en argwaan komt meer voor dan je denkt. Deze zaken worden niet uitgesproken maar zijn onder tafel steeds en zeer nadrukkelijk aanwezig. Daar moet je als begeleider van een vrouwenteam op voorbereid zijn; openbreken, de dingen benoemen en aanpakken. Dat is dan meestal behoorlijk emotioneel. Maar is er eenmaal schoon schip gemaakt, dan is het team sterker en hechter dan ooit.

Als de huidige ontwikkeling zich voortzet, zal de aandacht voor vrouwelijke eigenschappen in het management in de komende tijd toenemen. Dat zie ik gebeuren.

Kwaliteiten benutten
Voor vrouwen is het van belang dat ze hun vrouwelijke kracht bewust inzetten zonder daarin door te schieten. Je hoeft als vrouw niet altijd aardig gevonden te worden. Een zakelijke en objectieve opstelling is meer mannelijk, maar ook absoluut nodig voor een goede vrouwelijke manager.
Voor mannelijke managers is het van belang de vrouwelijke aspecten van het managen niet te onderschatten en zich niet een softi te voelen als ze soms eens hun hiërarchische status los moeten laten.

Susanne de Vries
Optimum, Ontwerp en Regie van Personeelsbeleid

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek