loading
views
0 reacties
Ramses Serno

Column Ramses Serno, Red Qube: met Social Media externe recruiters overbodig?

Ramses Serno is Managing Director | Recruitment Specialist van Red Qube Recruitment. Serno is tevens mede-oprichter van Floyd & Hamilton – consultancy voor online werving. X

Ramses Serno, Red Qube Recruitment

17 augustus 2011

Met Social Media externe recruiters overbodig?

Ramses Serno, Red Qube Recruitment, merkt dat de behoefte aan het vakmanschap en de kennis van externe bureaus groter is dan ooit.


Het einde van het begin!

Nadat we zojuist een geslaagde training Online Recruitment hadden afgerond kwam één van de getrainde HR medewerkers met de bijna triomfantelijke vraag of alle ontwikkelingen op het gebied van recruitment niet langzaam de externe Recruiter overbodig maken.

We krijgen deze vraag veel en als trainer/adviseur ben je dan uiteraard tevreden. Blijkbaar heb je voldoende kennis en zelfvertrouwen overgedragen en leeft sterk het gevoel dat werving en selectie bureaus even niet meer nodig zijn.
We zouden ons zorgen kunnen maken over de toekomst van onze branche en meer direct over onze eigen recruitment tak binnen Red Qube. Bedrijven hebben met de opkomst van Social Media en met name LinkedIn erg gemakkelijk toegang tot een grote en betrouwbare CV database. Lijkt hiermee niet een soort grote Doe-Het-Zelf kit voor corporate recruiters te zijn ontstaan die de vakman/vrouw kan vervangen?

De ‘existentie’ vraag in recruitmentland is overigens niet nieuw. Een decennium geleden zou de niet te stuiten opkomst van de jobboards het einde inluiden van de klassieke externe bureaus, maar de groei van werving en selectie bureaus bleek juist door deze nieuwe tools een extra impuls te krijgen. Blijkbaar is het aanpassingsvermogen van de branche groot en de overlevingsdrang niet te onderschatten, maar de vraag of externe recruiters een toegevoegde waarde hebben en houden is in deze snel veranderende omstandigheden natuurlijk wel terecht. Vooral de grote marktspelers, met name de bekende uitzenders, staan nu eenmaal te boek als behoudend en hebben in het recente verleden niet uitgeblonken in snelle innovaties, de toegevoegde waarde werd door klanten niet altijd beleefd en online ontwikkelingen werden tot nu toe vooral met argusogen bekeken.

De ontwikkelingen op het gebied van Recruitment lijken sterk op de ontwikkelingen op het gebied van marketing (Uiteindelijk is recruitment ook niet anders dan marketing: een consument – de werknemer – interesseren voor een merk – de werkgever – en het product – de baan – en hiermee communiceren en uiteindelijk een langdurige relatie mee aangaan). Ook in marketing zag en zie je een verschuiving van offline naar online en geven alle ontwikkelingen op het gebied van zoekmachines en social media marketeers veel nieuw gereedschap in handen. De mogelijkheden van directe communicatie met (potentiële) consumenten zou de rol van intermediairs sterk beperken, maar juist nu wordt er hier heel veel uitbesteed aan (nieuwe) marktpartijen die innovatief met alle ontwikkelingen omgaan en is de behoefte aan het vakmanschap en de kennis van externe bureaus groter dan ooit.

Deze analogie volgend is de vraag ‘De externe recruiter overbodig?’ logisch, maar dus niet alarmerend! Met een krapper wordende arbeidsmarkt is voor externe recruiters door het omarmen en implementeren van nieuwe ontwikkelingen juist alle kans om vakmanschap en netwerk extra in te zetten en te benutten. Waar CV-schuivers, de agressieve callcenters of te onervaren intercedenten het (terecht) zwaar krijgen, is er juist ruimte voor gespecialiseerde en innovatieve partijen. Kennis delen, leren, adviseren, netwerken en ondernemen staan centraal. Geen begin van het einde van recruitment, wel het einde van een mooi begin.
Voor het vak is een nieuw tijdperk begonnen.

Ramses Serno, Red Qube

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek