loading
views

Honderd bedrijven vragen ‘BBB’ aan Adecco

Logo Adecco17 juni 2011

C&A, Benetton en Delhaize probeerden allochtone sollicitanten bewust buiten te sluiten in België. De bedrijven gaven uitzendbureau Adecco de opdracht alleen blanken uit te nodigen voor gesprekken.

Dat zou volgens Solidair, het weekblad van de PvdA in België, blijken uit een uitgelekt strafdossier. Adecco wordt door de Belgische rechter schuldig bevonden aan het ‘ingaan op racistische verzoeken van klanten’ en acht het bewezen dat “Adecco tot op het niveau van het bestuur op de hoogte was van de wensen van meerdere klanten met discriminatoire strekking.”

BBB: Blanc-Bleu-Belge
Kledingbedrijf Benetton heeft nota bene reclamecampagnes die draaien rond diversiteit: ‘United Colors of Benetton’. Maar het strafdossier toont aan dat de Brusselse vestiging van Benetton bij Adecco een aanvraag had ingediend voor ‘voltijdse verkoopsters. Jong en dynamisch’ maar ‘BBB’. Die code staat voor Blanc-Bleu-Belge en geeft aan dat een bedrijf geen allochtonen wil, en is ook de benaming voor ‘raszuivere’ Belgische vleeskoeien.

In uiterste nood: Turks of Joegoslaafs
Sommige bedrijven formuleerden preciezer: ‘BBB of onberispelijk – geen uitschot’, of ‘BBB, uiterst snoezig (type airhostess)’ en dat voor een job als administratief medewerkster of als telefoniste, ‘kuisvrouwen om te werken van 17u–20.30u, BBB!!! (…In uiterste nood: Turks of Joegoslaafs)’. Een takeldienst vroeg om een ‘BBB, wegens samenwerking met de politiediensten…

Behalve giganten als C&A en Benetton waren er in totaal zo’n honderd bedrijven die actief beleid voerden alleen ‘BBB’ aan te nemen.

Bron: PvdA België, weekblad Solidair, 14 juni 2011

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek