loading
views

Facebook: 120 kandidaten met $200


Facebook17 juni 2011

Hoe werf je binnen vier weken met een budget van 200 dollar zo’n 120 kandidaten voor een nieuw te openen Hard Rock Café in Florence? Met Facebook!

Facebook app
Blogger Bas van de Haterd laat op RecTec een case zien waarbij de wervingskosten 200 dollar aan reclame bedroegen (banners en Facebook ads) plus nog wat bijkomende kosten voor de ‘Work for us’ app en het opzetten van de Fanpage.

40% conversie
Binnen vier weken had men 10.000 fans en 4.000 sollicitanten, een ongekende conversie van 40%. De eerste selectie is handmatig gedaan, ook al omdat de nadruk lag op soft skills. In drie dagen heeft men vervolgens 600 kandidaten gesproken, door gebruik te maken van ticketingsoftware van Eventbrite.

Uitnodiging opening
Uiteindelijk zijn er 120 mensen aangenomen, en heeft men alle andere sollicitanten uitgenodigd voor een gratis drankje bij de opening. Starbucks heeft op deze manier zijn wervingsactiviteiten in de VS zelfs winstgevend gemaakt; men besteedt gemiddeld meer dan die ene kop koffie.

Marketing via Facebook
Hoewel de hoge werkloosheid in Italië en de sterke merknaam zeker hebben meegespeeld, laat dit wel de kracht van sociale netwerken zien. Op deze manier is de marketing via Facebook meteen gestart. Werknemers zijn ook gestimuleerd om ‘ready to serve you starting May 7th’ op de Facebook Wall te zetten.

Bron: RecTec, Bas van de Haterd, 16 juni 2011

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek