loading
views

Yacht social media plan

logo Yacht25 mei 2011

Om social media daadwerkelijk een bijdrage te laten leveren binnen een organisatie, moeten communicatiemanagers een nieuwe trend gaan volgen: van beheersen en regisseren, naar loslaten en meebewegen.

“Het gaat steeds meer om ‘real time’ communiceren met je doelgroep: luisteren wat er NU gebeurt, welke ‘topics’ NU spelen, waar je doelgroep NU behoefte aan heeft. En daar dan ook NU op reageren. Snelheid en relevantie zijn hierbij cruciaal.” Dat concludeert Yacht naar aanleiding van eigen recent onderzoek.

Concreet aan de slag
Yacht geeft tips voor de inrichting van social media binnen organisaties:
• Wijs iemand aan die de social media kar trekt (noem ‘m social media manager, community manager, real time marketeer)
• Ontwikkel social media guidelines (hoe gaan wij om met social media?)
• Implementeer social systemen: zorg dat je kunt luisteren, analyseren en acteren!
• Ontwikkel de social media mindset in je organisatie (bewustwording, betrokkenheid)
• Kijk rond, neem in je op wat voor mensen er zijn en wat ze zeggen, waar praten ze over?
• Ga vervolgens rondlopen en beter luisteren bij de groepjes die je aanspreken of waar het onderwerp je aanspreekt
• Volg waar ze het precies over hebben, wat zijn trends, wat zijn meningen?
• Vervolgens stel je jezelf voor en kun je je gaan mengen in een discussie die je aanspreekt
• De interactie is begonnen!

Bron: Blogpost Yacht, 25 mei 2011

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek