loading
views

Interview met Red Qube Recruitment

Online werving van Young Professionals via Recruitment Marketing

Kijk op redqube.nl

16 mei 2011

In een wereld waar steeds meer mensen zich online begeven en social media een steeds grotere rol spelen, oriënteren werkzoekenden zich massaal op internet. Google is de meest gebruikte zoektoepassing. Des te opvallender is het dat een nieuwe baan nog vaak via traditionele kanalen wordt gevonden. Het aandeel online recruitment neemt zelfs af. Veel organisaties zetten hun online recruitment blijkbaar niet effectief in. Red Qube pakt de werving van jong talent op een nieuwe manier aan.

Ramses Serno en Karlien Donders
Red Qube is opgericht door Ramses Serno en Karlien Donders. Zij werken met tools en netwerken om het imago en de wervingskracht van bedrijven te verbeteren. Ze doen vooral ‘searching’ via LinkedIn en gebruiken Facebook en Twitter, want daar zijn young professionals het meest actief.

Recruitment Marketing & Employer Branding
Red Qube Recruitment is voortgekomen uit Floyd & Hamilton – consultancy voor online werving. Eerder werkten Karlien Donders en Ramses Serno bij Adrem Young Professionals en ASA student. Karlien was daar marketing manager en Ramses was er algemeen directeur. Ze zijn gevestigd aan de Levantkade op het KNSM-eiland in Amsterdam. De werkruimte is al bijna te klein. “We zijn inmiddels met 7 medewerkers en gaan nu een tweede locatie in Utrecht bekijken.”

Red Qube, vestiging Amsterdam

Vacatures zichtbaar maken
Ramses Serno: “Iedereen kan onze hulp inroepen, maar vooral het MKB heeft grote moeite om vacatures online zichtbaar te krijgen. Toen we deze bedrijven vanuit Floyd & Hamilton gingen adviseren in online werving, merkten we dat veel bedrijven zeiden: “Doen jullie de online werving volgens nieuwe methodes maar voor ons.”

Werkenbijdebijenkorf.nl
“In het afgelopen jaar hebben we vanuit Floyd & Hamilton werkenbijdebijenkorf.nl gerealiseerd. Naast de bestaande productsite hebben we een vacaturesite neergezet en die volledig geïntegreerd met Facebook, Twitter, branding en goede vindbaarheid. We werken met een aantal leveranciers, maar wij doen zelf het ontwerp, het inrichten, de doorlooptesten, de pagina’s en banners. Ook de koppeling met het backofficesysteem hebben we zo geregeld dat de vacatures bij alle filialen via het recruitment systeem automatisch online worden gezet. Wij verwachtten dat elk bedrijf hier wel belangstelling voor zou hebben. In de praktijk zeggen veel bedrijven: “Doen jullie dat maar met jullie kennis en via jullie site.”

Kijk op floydhamilton.nl

Kennis is relatiegeschenk
Karlien Donders: “We hebben onderzoek gedaan naar het online gedrag van professionals en HR managers. De resultaten delen we met onze bestaande of nieuwe werving & selectie-klanten. Als we het goed doen hebben ze ons op een bepaald moment niet meer nodig. Dat maakt dat wij altijd innovatief en creatief moeten blijven. Ons relatiegeschenk bestaat uit kennis en tips die we met online recruitment opdoen. Dat maakt dat wij altijd welkom zijn en de acquisitie gemakkelijk verloopt.“

Karlien Donders, Red Qube Recruitment

Ervaren recruiters
“Van onze recruiters verwachten we minimaal drie jaar recruitment ervaring en kennis van de online tools die horen bij de job. Verder blijven wij up-to-date omdat we gelinkt zijn aan een online marketingbureau. We bekijken dagelijks welke nieuwe middelen we snel en praktisch in kunnen zetten. Onze recruiters hebben boeiend werk waar ze brede ervaring mee opdoen. Ze kunnen worden uitgeleend voor interim taken aan hr-afdelingen van verschillende bedrijven en in allerlei keukens kijken. Ze doen consultancy of werving & selectie. Zo bouwen ze een mooi curriculum op.”

Out-of-the-box
Het logo Red Qube appelleert aan out-of-the-box denken. “We zijn een innovatief W&S-bedrijf met creatieve elementen. Daarom willen we voor een uitstraling die doet denken aan een reclamebureau.”

Pragmatisme
Eerder in hun loopbaan, bij ASA Student en Adrem Young Professionals – merken van USG People – verdiepten Serno en Donders zich al fervent in online recruitment. Karlien Donders: “We hebben een drang naar ondernemerschap. Daarom zijn we voor onszelf begonnen. We genieten van de vrijheid om onze eigen cultuur neer te zetten met een dienstverlening die past bij onze aanpak.”

Ramses Serno, Red Qube Recruitment

Generatie Y
Ramses Serno: “Young professionals zijn realistischer geworden door de crisis, al blijft het een optimistische en veeleisende generatie. HR managers vinden medewerkers uit generatie Y vaak verwend en individualistisch. De vorige generatie was gewend om alle banen die er waren te accepteren. Tja, je kunt het ook anders bekijken: jongeren zijn zelfredzame mensen die verder kijken dan hun carrière en ook tijd willen hebben voor hobby’s en eigen ontwikkeling. Dan benader je het positief. Het schakelen tussen generaties vergt inspanning van alle partijen.”

Mobiliteit werknemers
“Veel jongeren met een baan zijn de afgelopen jaren door bezuinigingen kort gehouden. Na 2 of 3 jaar toe zijn ze toe aan een volgende stap. Nu de markt aantrekt pakken ze hun kans en gaan ze allemaal solliciteren. Daar zorgt voor een enorme mobiliteit terwijl de schaarste aan hoger opgeleiden toeneemt.”

Uitdaging voor MKB
Ramses Serno: “Wij verwachten een flinke groei in banen door de uitstroom van babyboomers op de arbeidsmarkt. Gecombineerd met de mobiliteit van jongeren schept dit voor veel bedrijven een probleem. Grote bedrijven anticiperen en maken een recruitmentsite. Ze zijn meer dan vroeger bezig met employer branding. Ze hebben er ook budget voor. Maar het MKB is net klaar met saneren, ze zijn blij dat ze weer adem kunnen halen. Nu dient het volgende probleem zich aan: hoe vinden ze goede mensen en kunnen ze groeien? Dit geldt vooral voor bedrijven met 50 of 100+ medewerkers, die relatief onbekend zijn en niet het ‘appeal’ hebben om de aandacht van jonge mensen te trekken.”

Lente op de arbeidsmarkt
“Wij zijn ervan overtuigd dat wij bedrijven met onze netwerken kunnen steunen bij het vinden van de jonge medewerkers die ze nodig hebben. Het is lente op de arbeidsmarkt. Alles komt in beweging. Wij zijn er klaar voor en delen onze kennis graag met wie ons aan tafel nodigt.”

Foto’s: Guus Pauka
Tekst: Hinke Wever

Gerelateerd nieuws

  • Geen gerelateerde berichten gevonden.

Meer uit deze rubriek